Nejistá budoucnost

Ženevský autosalon je na prodej. Míří slavná přehlídka k bankrotu?

Letos se slavný ženevský autosalon neuskutečnil kvůli pandemii koronaviru. A obří přehlídka automobilových novinek se nebude konat ani příští rok, pořadatelé se ji rozhodli zrušit kvůli slabému zájmu výrobců a vystavovatelů.

Slavný autosalon ve Švýcarské Ženevě je na prodej, informuje BBC. Poté, co byl letos kvůli koronaviru zrušen jubilejní 90. ročník, pořadatelé škrtli i ten příští. A budoucnost gigantické autoshow je hodně nejistá.

 

Následující mezinárodní výstava měla proběhnout v březnu 2021, ale společnost, která ho pořádá, zaznamenala velmi slabou poptávku. Automobilky totiž přehodnocují své strategie a obrovská nákladná akce jim nezapadá do rozpočtů. Ohrožena je tak celá řada podobných gigantických akcí, na které byli automobiloví nadšenci léta zvyklí.

 

"Automobilový průmysl v současné době prochází složitou fází a vystavovatelé potřebují čas, aby se zotavili z dopadů pandemie,“ uvedla nadace "Salon International de l'Automobile“, která akci pořádá. Organizátor obeslali tradiční vystavovatele a většina z nich v dotazníku uvedla, že by příští rok stejně nepřijeli.

 

Ženevský autosalon každoročně lákal na témě osmihektarovou plochu obřího výstaviště přes půl milionu návštěvníků, nadace se ho přesto chce zbavit. Oznámila své plány na prodej celé show provozovatelům ženevského výstavního a konferenčního centra Palexpo, kde se akce tradičně koná. Oznámili, že prodej práv a aktiv je pro ně "preferované řešení", píše BBC.

 

Pořadatelé také museli odmítnout půjčku v hodnotě téměř půl miliardy korun od ženevského kantonu, která sice mohla akci zachránit, ale zároveň byla podmíněna tím, že se autosalon v roce 2021 uskuteční.

 

 

Historie slavné autoshow se začala psát už v roce 1905, kdy v Ženevě proběhla "automobilová a bicyklová show.“ Tradici pak přerušily obě světové války, ale v novodobé historii byla švýcarská přehlídka dlouhodobě považována za nejprestižnější v Evropě a jednu z nejprestižnějších na světě. Debutovala na ní celá řada proslulých modelů.

 

Koronavirus letos vyškrtl i další velké automobilové přehlídky, včetně autosalonů v New Yorku nebo Detroitu. Automobilky tak začaly k prezentaci svých modelů více využívat vlastní virtuální na prezentace internetu. Celá řada výrobců takto letos představila své žhavé novinky i koncepty budoucnosti.

 

V souvislosti s problémy ženevského autosalónu se tak mluví o budoucnosti dalších podobných show. Obří akce v porovnání s online prezentací pochopitelně pro automobilky znamenají několikanásobně vyšší náklady a mnohem náročnější logistiku. A v době ekonomické krize bude třeba obracet každý dolar, euro i korunu.

Související témata:
TN.cz