Emise CO2

ŽEBŘÍČEK podle emisí: Která značka aut v Česku nejvíc znečišťuje ovzduší?

Emise
Zdroj: Getty Images
Téma:

Jak se jednotlivé značky podílejí na emisích CO2 v Česku. Podívejte se na srovnání aut prodaných v loňském roce. Celkově průměrné emise CO2 klesly v roce o 6 %. Která auta se na nich podílela nejvíc a která naopak nejméně? A plní vůbec emisní limity?

Vloni bylo v Česku zaregistrováno 202.972 nových osobních aut, což je o 46.943 registrací méně proti roku 2019. Nejvíc se prodalo škodovek (36,9 %), volkswagenů (8,3 %) a hyundai (7,9 %).

 

Nejvyšší propad proti roku 2019 zaznamenaly Mazda (-56 %), Suzuki (-43 %) a Seat (-35 %). Navýšit počet registrací se u nás povedlo jediné značce - Toyota měla v roce 2020 víc registrací než v roce 2019, byť o jediné procento.

 

Jak je na tom český trh a jednotlivé automobilky z pohledu průměrných emisí oxidu uhličitého?

 

Centrum dopravního výzkumu (CDV) srovnalo 20 v Česku nejoblíbenějších značek osobních aut: Průměrné emise u nově registrovaných aut byly 121 gramů CO2 na ujetý kilometr. To je o pětinu lepší výsledek než před deseti lety - v roce 2010 měly všechny v Česku prodané nové vozy průměrné emise oxidu uhličitého 149 g CO2/km. "Žádná z automobilek se v té době nedostala pod hranici 140 gramů," podotýká šéf CDV Jindřich Frič.

 

 

Snížení průměrných emisí je sice pozitivní, ale zas tak skvělý výsledek to tedy není - vždyť automobilky musí plnit přísné limity a nově vyrobená auta v jejich flotile musí od roku 2020 vypouštět v průměru maximálně 95 g CO2 na kilometr.

 

Podařilo se některé značce v Česku tomuto limitu alespoň přiblížit? Když to nebudeme posuzovat podle vyrobených a nabízených aut na trhu, ale pouze podle těch, která se v Česku skutečně prodala a zaregistrovala, tak můžeme říct, že nepodařilo!

 

Ono to totiž není vůbec jednoduché - vyrobit levné auto s konvenčním pohonem a emisemi pod 95 g/km není téměř možné. Vždyť by muselo mít spotřebu jen 4 litry benzínu na 100 km nebo 3,6 litru nafty u dieselů. Průměr tak mají snižovat hlavně hybridy a elektromobily, a těch se v Česku pořád moc neprodává:

 

 

Vloni se tak jen tři automobilky v ČR s prodanými vozy dostaly pod hranici 110 g CO2/km. Nejnižší hodnoty přitom dosáhl Peugeot se 107 gramy. Nejvíce registrací evidoval Peugeot u modelu 2008 (2123 nově registrovaných aut), následoval Rifter (1720 nově registrovaných aut) a 3008 (1026 nově registrovaných aut).

 

Toyota neobhájila v oblasti průměrných emisí CO2 první pozici z roku 2019, přestože zaznamenala meziroční pokles o 3 % na 112 g CO2 na ujetý kilometr. Vloni to stačilo v rámci České republiky na 5. místo.

 

U některých jiných značek byl totiž meziroční pokles mnohem výraznější - nejvíce u Opelu (o 17 %), Suzuki, Dacie (obě o 13 %), Fordu (o 12 %) a Mazdy (o 11 %). Naopak nárůst byl evidován u Mitsubishi (+2 %) a Audi (+5 %).

 

První Peugeot (107 g), druhý Opel (108 g) a třetí Citroën (109 g) doplnila na 4. místě Škoda (111 g).

 

Podívejte se na celkovou tabulku a srovnání emisí u prodaných či zaregistrovaných aut podle dat Svazu dovozců automobilů:

 

 

Škodovku zachránil prosinec

Škoda si díky snížila průměrné celoroční emise CO2 hlavně díky prosincovým registracím. V prosinci totiž registrovala celkem 6423 osobních vozidel, u nichž evidovala průměrné emise 97 g CO2 na ujetý kilometr.

 

K tomuto snížení významně přispěly registrace bateriových elektrických a plug-in hybridních aut. Přibližně každá šestá v prosinci registrovaná škodovka byla "do zásuvky". Téměř 40 % celoročních registrací elektrických škodovek proběhlo v posledním měsíci roku, jen elektrické SUV Škoda Enyaq má za prosinec 741 registrací…

 

Vývoj emisí CO2

V období let 2010 až 2016 docházelo každoročně u reálně registrovaných nových osobních automobilů ke snižování průměrných emisí oxidu uhličitého. V roce 2016 bylo dosaženo do té doby historického minima, kdy bylo evidováno 124 g CO2 na ujetý kilometr.

 

 

"V letech 2017 až 2019 však průměrné emise oxidu uhličitého rostly. Jedním z důvodů byl nepochybně nárůst obliby takzvaných SUV vozidel, které díky vyšší stavbě karoserie a vyšší hmotnosti dosahují vyšší spotřeby paliva, a tím pádem produkují také vyšší množství emisí. Dalším důvodem bylo významné snížení podílu naftových vozidel ve prospěch vozidel benzínových," vysvětluje CDV.

 

V roce 2020 se nárůst zastavil, i když podíl registrací SUV vozidel opět rostl (na rekordních 35,4 %). "Ke snížení průměrných emisí v roce 2020 částečně přispěl také vyšší počet registrací LPG vozidel (z nichž 90 % registrovala Dacia) a také registrace bateriových elektrických a plug-in hybridních vozidel (z nichž 50 % registrovala Škoda)," upozorňuje CDV. To se projevilo kladně, ačkoliv bateriových elektromobilů a plug-in hybridů se prodalo jen 2,58 % z celkového počtu aut.

Související témata:
TN.cz