Nerovný metr?

"Cinknuté" diesely lze žalovat po celé EU. V Česku VW odškodnění odmítá

Nové logo na sídle VW ve Wolfsburgu
Zdroj: Profimedia
Nové logo na sídle VW ve Wolfsburgu.
Téma:

Evropský soudní dvůr tento týden rozhodl, že spotřebitelé z EU mohou žalovat automobilku Volkswagen ve své zemi, pokud si tam před lety pořídili auto s podvodným softwarem. Posvětil tak žalobu, kterou se domáhají odškodnění i čeští majitelé "cinknutých" dieselů. Automobilka ale dál odmítá, že by měli na náhradu škody nárok.

Pokud si zákazník pořídili auto dotčené takzvanou kauzou Dieselgate, může zažalovat Volkswagen v každé zemi EU, kde si vůz s podvodným softwarem pořídil. Rozhodl o tom Soudní dvůr Evropské unie (SDEU). Koncernu tak hrozí další žaloby.

 

Rozhodnutí padlo poté, co se na SDEU obrátil rakouský soud. Chtěl potvrdit, zda o žalobách majitelů vozů s nelegálním softwarem může rozhodovat, i když Volkswagen sídlí v Německu. Německý koncern to totiž rozporoval.

 

Evropský soudní dvůr však vzkázal, že žaloba může padnout v jakémkoliv státě EU. Posvětil tak i žalobu téměř sedmi tisíc českých majitelů dotčených aut koncernu VW, které v ČR zastupuje firma Safe Diesel. Firma okamžitě reagovala prohlášením, že ve vymáhání odškodného nepoleví, přestože automobilky dál odmítají mimosoudní vyrovnání a tvrdí, že zákazníkům žádná škoda nevznikla.

 

 

"Společnost Safe Diesel, která zastupuje české spotřebitele poškozené kauzou Dieselgate, se pokusila se společnostmi Volkswagen a Škoda Auto dohodnout a zaslala jim návrh na mimosoudní vyrovnání. Obě společnosti jednání odmítly a soudní spor tak bude pokračovat," uvedla firma ve svém prohlášení.

 

Safe Diesel vymáhá částku dosahující už téměř 1,5 miliardy korun: 220 tisíc pro každého z více než 6800 klientů. V dotčených vozech byl nainstalovaný nelegální software, který dokázal obelstít oficiální měření emisí, aby auta splňovala normy. Právníci tvrdí, že obelhaní majitelé tak svoje diesely koupili za vyšší cenu, než byla jejich skutečná hodnota.

 

"V návaznosti na odškodnění 260.000 německých vlastníků vozidel koncernem Volkswagen a na nedávné rozhodnutí nejvyššího německého soudu v Karlsruhe, který uznal nárok na odškodnění majitele dotčeného vozu H. Gilberta, jsme zaslali společnostem Volkswagen a Škoda Auto návrh na vyrovnání mimosoudní cestou. V případě, že by vedení Volkswagenu na náš návrh mimosoudního řešení kauzy přistoupilo, byli jsme připraveni žalobu stáhnout,“ říká František Honsa z advokátní kanceláře BBH, která poškozené klienty v kauze zastupuje.

 

 

Dohoda se ale nekonala a advokátní kancelář tak považuje postup koncernu za diskriminační - Volkswagen prý zvýhodňuje spotřebitele ve vybraných zemích EU, dohody o odškodnění za emisní kauzu přitom začal uzavírat i za hranicemi Německa, například v Rakousku.

 

"Tento týden jsme obdrželi na náš návrh zamítavou odpověď. Velmi nás mrzí, že Volkswagen přistupuje ke svým českým zákazníkům jako ke spotřebitelům druhé kategorie. Taková diskriminace je nepřípustná. Jsme proto připraveni pokračovat v soudním sporu a věříme v úspěch. Ostatně česká legislativa v tomto směru vychází z té německé, proto očekáváme podobně pozitivní výsledek sporu pro naše klienty," dodává Honsa s tím, že koncern Volkswagen by měl ke spotřebitelům přistupovat jednotně, bez ohledu na členskou zemi, ve které nárok uplatňují.

 

Emisní skandál propukl před pěti lety, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září oznámila, že v automobilech koncernu Volkswagen objevila "zařízení", které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí. Volkswagen v září 2015, že software nainstaloval do milionů dieselů po celém světě.

 

Daný software umí rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží. V USA Volkswagen vyplatil každému majiteli dotčeného vozu odškodné 5100 až 10.000 dolarů a nabídl opravu či zpětný odkup těchto vozů. V Německu už koncern akceptoval pokutu ve výši jedné miliardy eur. Náklady na pokuty, svolávací akce a na vyrovnání už VW stály přes v 33 miliard dolarů.

 

 

Německé státní zastupitelství podalo v souvislosti s emisní kauzou obžalobu proti vysokým manažerům koncernu Volkswagen, včetně bývalého předsedy představenstva Volkswagenu Martina Winterkorna, ve které vyčíslilo celkovou škodu způsobenou emisní kauzou na 78 miliard eur.

 

V Česku se prodalo zhruba 165.000 dotčených vozidel.

Související témata:
TN.cz