Milník pro VW

Volkswagen dohnal Škodovku. Představil svoje první elektrické SUV

Téma:

Škodovka na začátku září představila elektrické SUV Enyaq, Volkswagen si odbyl podobnou premiéru nyní - ID.4 je po modelu ID.3 druhým modelem na koncernové modulární platformě MEB pro elektromobily a současně prvním zcela elektricky poháněným SUV značky VW.

Volkswagen představuje nový model ID.4 jako milník svojí elektrické ofenzivy. ID.4 vstupuje do největšího tržního segmentu na světě, třídy kompaktních SUV. Bude se vyrábět a prodávat v Číně, USA a Evropě.

 

ID.4 s vnější délkou 4,58 metru má přesvědčit zákazníky svým sebevědomým a elegantním vzhledem. Kombinuje robustní charakter SUV s vytříbenou aerodynamikou: součinitel aerodynamického odporu vzduchu je pouhých 0,28. Kromě základního tvaru karoserie k tomu přispívá řada detailních řešení - čisté oddělování proudícího vzduchu od povrchu karoserie zajišťují například zadní svítilny společně s velkým střešním spoilerem.

 

Exteriér

Podobně jako malý hatchback ID.3 nemá ani jeho velký bratr masku chladiče, protože ji elektrický pohon nepotřebuje. Na přídi tak vyniknou hlavně světlomety a celý světelný design.

 

Těleso karoserie vytváří dojem, že je vyrobeno z jednoho kusu materiálu, a velká kola zvýrazňují robustní sportovnost modelu. Výrazná ramenní linie dodává celkovému vzhledu švih a dynamicky napnutý oblouk střechy celý vůz prodlužuje. Střecha přechází v šikmo skloněné střešní sloupky, téměř celou plochu střechy zabírá panoramatické skleněné střešní okno. I záď dostala výrazné tvary.


 

V konstrukci karoserie nalézá uplatnění vícero materiálů, což snižuje její hmotnost. Například boční prahy jsou z hliníku a "ultravysokopevnostní" oceli.

 

Kliky dveří modelu ID.4 jsou zapuštěny do karoserie a dveře se standardně odemykají elektricky. Řidiči a cestujícím usnadňují nastupování velké vstupní otvory.

 

Elektrické SUV bude uvedeno na vybrané trhy v závěru roku 2020. V ostatních zemích včetně ČR pak v lednu 2021.

 

Nová světla umí pozdravit

ID.4 využívá nové technologie v oblasti osvětlení. Mezi ně patří interaktivní světlomety „IQ.Light LED Matrix“, které řidiče při odemykání vozu přátelsky pozdraví natočením svých optických modulů. Světlomety nabízejí funkci inteligentně řízených, trvale zapnutých dálkových světel, která osvětlují vozovku, aniž by docházelo k oslňování ostatních účastníků silničního provozu.

 

 

Zadní svítilny  zahrnují dynamické ukazatele směru, jejichž přerušované světlo se rozsvěcuje od vnitřního okraje k vnějšímu. Koncová světla působí trojrozměrným dojmem a brzdová světla mají tvar písmene "X".

 

Interiér

Interiér je díky krátkým převisů karoserie a dlouhému rozvoru náprav 2,77 metru podobně prostorný jako v o třídu větších konvenčních SUV.

 

VW u svých elektrických modelů ID drží koncept takvaného "open space". Variabilně konfigurovatelná středová konzola bez napojení na přístrojovou desku přispívá k přehlednému uspořádání.

 

Přístrojová deska se obejde bez fyzických tlačítek a ovládacích prvků. Řidič vidí nejdůležitější ukazatele na kompaktním displeji, který ovládá prostřednictvím multifunkčního volantu.

 

Hlasové ovládání a konektivita

Dotykový displej má v modelu ID.4 úhlopříčku 10 nebo 12 palců. Druhou úroveň ovládání tvoří sériově dodávané hlasové ovládání "Ahoj ID.", které rozumí mnoha často používaným formulacím v hovorovém jazyce. Stejně jako v případě ID.3 umí systém česky.

 

 

Software s hardwarem modelu ID.4 je koncipován ve zcela nové architektuře. Zákazník si díky tomu může stahovat aktualizace do svého vozu i po jeho zakoupení. Ve spojení s navigačními systémy může řidič využívat internetové služby.

 

Masážní sedadla

Na sedadlech se sedí příjemně vysoko. Jsou mnohostranně elektricky nastavitelná a jejich pneumatické bederní opěrky nabízejí masážní funkci. Sériově jsou vybavena loketní opěrkou na vnitřní straně.

 

Zavazadlový prostor

Zavazadlový prostor pojme 543 litrů a sklopením opěradel zadních sedadel se zvětší na 1575 litrů (při využití celé výšky interiéru až po strop). Na přání se dodává elektricky ovládané zadní výklopné víko, které se otevře na povel specifického pohybu nohy. Mezi další užitečné prvky patří síť na zavazadla, síťová přepážka pro oddělení zavazadlového prostoru a variabilně využitelná podlaha zavazadlového prostoru.

 

Pro elektricky poháněné SUV se na přání dodává tažné zařízení. K němu lze připojit přívěs o hmotnosti až 1000 kilogramů (brzděný, při 12% stoupání).

 

Elektromotor s permanentním magnetem

O pohon se stará synchronní elektromotor s permanentním magnetem uložený bezprostředně před zadní nápravou. Kola pohání prostřednictvím jednostupňového převodového ústrojí.

 

Má lehkou konstrukci a pracuje s vysokou účinností: v obou speciálních edicích poskytuje nejvyšší výkon 150 kW (204 koní). Řidič má od okamžiku rozjezdu k dispozici maximální točivý moment 310 N.m. Sprint z nuly na 100 km/h trvá 8,5 sekundy, nejvyšší rychlost je omezena na 160 km/h.

 

Volkswagen slibuje, že v roce 2021 bude následovat vrcholný model s ještě vyšším výkonem a pohonem všech kol.

 

 

Jízdní vlastnosti

Sada lithium-iontových akumulátorů, uložená pod prostorem pro cestující mezi nápravami, snižuje těžiště a zajišťuje rovnovážné rozložení hmotnosti mezi nápravy. Obojí prospívá jízdním vlastnostem.

 

Elektricky poháněné SUV značky Volkswagen si má poradit i s lehkým terénem díky dobré trakci pohonu zadních kol a světlé výšce 21 centimetrů.

 

ID.4 nabídne na přání také adaptivní tlumiče DCC. Systém řízení jízdní dynamiky síťově propojuje adaptivní tlumiče s elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS a dohlíží na jejich souhru. Dalším systémem, který bude možnost objednat, je progresivní řízení. Jeho převod je tím strmější, čím více řidič otočí volantem.

 

Akumulátory a dojezd

U modelu ID.4 bude na začátku výroby sloužit k ukládání elektrické energie sada akumulátorů s využitelnou kapacitou 77 kWh. Její hmotnost je 493 kilogramů a v reálném provozu umožňuje dojezd až 520 km. Důležitým faktorem pro dlouhý dojezd modelu ID.4 je výkonná rekuperace.

 

 

Volkswagen zaručuje, že akumulátory budou mít po osmi letech nebo 160 000 ujetých kilometrech ještě minimálně 70 procent původní kapacity.

 

ID.4 tvoří strategický milník elektrické ofenzivy koncernu. Volkswagen hodlá uvést do roku 2029 na trh až 75 výhradně elektricky poháněných modelů a prodat do té doby cca 26 milionů elektromobilů.

 

Fotogalerie: ID.4 - první elektrické SUV Volkswagenu

1
/
27
Zdroj: Volkswagen Newsroom
Volkswagen ID.4 - 44

TN.cz