Postrach silnic

Většina elektokol má nelegální tuning. Nesmí na silnice ani cyklostezky!

Jízda na kole
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek.
Téma:

Stává se z elektrokol postrach českých silnic? Odborníci varují, že řada z elektrokol na veřejných komunikacích nemá co dělat. Roste jejich podíl na dopravních nehodách, mnozí cyklisté je nezvládají a pro řidiče je jejich chování na silnicích těžko odhadnutelné. Za jízdu na nelegálně upraveném elektrokole navíc hrozí vysoké pokuty.

Každé čtvrté prodané jízdní kolo v České republice bylo v uplynulém roce elektrokolo, na českých silnicích a cyklostezkách jich pravděpodobně jezdí už více než čtvrt milionu. Velká část je přitom opatřena nelegálním tuningem, mají odblokovaný omezovač, aby mohla jezdit víc než 25 km/h.

 

"Elektrokolo opatřené tuningem, čipem, odblokováním omezovače či jakýmkoli jiným zásahem, které umožní elektropohonu pomáhat nad 25 km/h, není technicky způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Jinými slovy řečeno s takovým dopravním prostředkem nelze jet po silnici," varuje Besip, samostatné oddělení ministerstva dopravy.

 

A přidává zásadní poznámku: taková kola nemají co dělat ani na cyklostezkách.

 

 

Z veřejně dostupných zdrojů lze vysledovat, že tuningem je opatřeno možná více než polovina elektrokol. "Žádná oficiální statistika ohledně tuningu elektrokol neexistuje. Pokud jsou však proklamace prodejců reálné, bavíme se v rámci České republiky přibližně o 150 až 200 tisících elektrokol, jejichž elektropohon je odblokován zpravidla až do 50 km/h, někdy ještě více,“ upozorňuje šéf Besipu Tomáš Neřold.

 

Proč nezrychlovat elektrokola nad legislativní limit 25 km/h?

- Elektrokolo s instalovaným tuningem nelze provozovat na pozemních komunikacích; § 125c odst. 1 písm. a) bod 3. zákona č. 361/2000 Sb., fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že v provozu na pozemních komunikacích řídí vozidlo, které je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích.


- Pokuta od 5 000 Kč do 10 000 Kč za řízení technicky nezpůsobilého vozidla k provozu na pozemních komunikací (elektrokola s tuningem).


- I zahraniční dovolená se může prodražit; například ve Francii je možné ukládat pokuty až do 30.000 eur (téměř 800.000 korun) a 1 rok odnětí svobody, v Německu řádově tisíce eur.


- Roste riziko konfliktních situací vyvolaných z nezvládnutí řízení, případně v důsledku špatného odhadu ostatních účastníků silničního provozu (například řidič automobilu na křižovatce neočekává, že se běžný cyklista blíží rychlostí 50 km/h).


- Nulové pojistné plnění; dojde-li k dopravní nehodě, pojištění odpovědnosti (je-li sjednáno) v případě jízdy na technicky nezpůsobilém vozidle (což elektrokolo opatřené tuningem je) nelze uplatnit.


- Komponenty elektrokol nejsou dimenzovány na vyšší rychlosti; u vyšších rychlostí může dojít například v důsledku přehřátí k poškození, namáhání brzdové soustavy apod.


- Vyšší zátěž motoru, a tím i baterie, má vliv na snížení dojezdu.


- Ztráta záruky; pomocí diagnostiky lze odhalit i nemechanický zásah do elektromotoru, řídící jednotky či baterie, odblokování omezovače rychlosti lze zjistit relativně snadno.

 

Statistiky dopravních nehod nerozlišují cyklisty na běžných kolech od těch, kterým pomáhá elektromotor. Přesto je podle expertů evidentní, že podíl elektrokol na dopravních nehodách roste. "Ve spolupráci s Ředitelstvím služby dopravní policie jsme zaznamenali v uplynulých 3 letech téměř 2 desítky smrtelných úrazů osob, které řídily jízdní kolo s pomocným pohonem, nejčastěji elektrokolo. V těchto případech nejsou zahrnuty úrazy, ke kterým došlo mimo pozemní komunikace, například v terénu v horách a podobně," uvádí ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.

 

 

CDV z dostupných dat zatím nechce dělat jakékoli závěry, míru závažnosti a specifika nehod s účastí elektrokol bude dál detailněji analyzovat. "Zobecnit však lze fakt, že zvyšující se penetrace elektrokol na českých silnicích se projevuje i ve zvyšujícím se podílu u nehod s účastí cyklistů,“ dodává Frič.

 

 

Besip proto varuje před úpravami výkonu a rychlosti elektrokol nad limit povolený na pozemních komunikacích. Cyklistům na elektrokolech doporučuje vždy nosit cyklistickou přilbu, nepřeceňovat své schopnosti při volbě rychlosti a nezapomínat za snížené viditelnosti používat oblečení s reflexními doplňky nebo reflexní prvky.

 

 

"Besip nemá v žádném případě nic proti elektrokolům, naopak. Jízdní kola s asistovaným šlapáním považujeme za běžná kola. Aby však mohli cyklisté nadále těžit z výhod jízdních kol s asistencí, je klíčové, aby na silnice vyjeli jen s technicky způsobilými vozidly, to znamená s elektrokoly bez tuningu. V Evropě nejsme jediní, koho tato nelegální vozidla na silnicích "trápí". Buďme zodpovědní k sobě i ostatním účastníkům silničního provozu, kteří respektují daná pravidla,“ dodává Neřold a za Besip přidává několik rad:

- Ušetřete na investicích i pokutách, vyhněte se tuningu.

- Pokud na svém elektrokole tuning máte, proveďte v servise jeho odstranění.

- Plánujte typ a vzdálenost výletů adekvátně k charakteru vašeho elektrokola.

- Pokud se na to cítíte, vyzkoušejte elektrokolo na nějakém trailu – možná vás překvapí, co zvládne i bez tuningu.

- Zvolněte (do 25 km/h), nebo si dejte do těla a zaberte „za vlastní“ (nad 25 km/h).

VOYO

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

TN.cz