Nová pravidla

Velké změny v testování nových vozů. Mají odhalit, jak nebezpečná jsou SUV

SUV v Berlíně srazilo a zabilo čtyři lidi
Zdroj: TV Nova
Téma:

Organizace Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) oznámila významné změny v testování vozidel. Nové crashtesty mají například napovědět, jak nebezpečná jsou velká SUV pro posádky jiných menších aut.

Velká SUV jsou považována za nejbezpečnější auta na silnicích. Obecně vyšší bezpečnost vozidel s vyšší hmotností, tedy i vozidel typu SUV, je doložena i daty,. Platí to však pro posádku, která v robustním voze cestuje. Jenomže jak nebezpečné jsou velké vozy pro ostatní? Co napáchají v případě srážky s mnohem menším autem nebo dokonce s chodcem či cyklistou?

 

Odhadovat následky takových srážek mají upravené crashtesty, které zavede organizace Euro NCAP. Významnou novinkou je totiž zařazení čelní nárazové zkoušky "pohybující se překážka vs. pohybující se vozidlo".

 

"Tento test nejen vyhodnocuje ochranu cestujících v testovaném vozidle, ale také vyhodnocuje, jak přední konstrukce vozu přispívá k úrazům v dalším zúčastněném vozidle. To by mohlo být důležité například při posuzování bezpečnosti vozidel kategorie SUV při nárazu do menších aut," popisuje Centrum dopravního výzkumu (CDV).

 

 

S rostoucím počtem vozidel typu SUV na silnicích lze logicky předpokládat i nárůst dopravních nehod, ve kterých budou tato vozidla figurovat. "Tato vozidla svým cestujícím díky vyšší hmotnosti a mnohdy robustnější konstrukci poskytují vyšší míru ochrany v případě kolize s dalším vozidlem. Stejné parametry, které se podílí na zvýšení ochrany cestujících v těchto vozidlech však navyšují riziko zranění nejen pro cestující ve vozidle, se kterým došlo ke střetu, ale rovněž pro chodce. Problematická je pak ve spojení s vyšší hmotností a tuhostí těchto vozidel i jejich vyšší světlá výška. Při střetu konvenčního osobního vozidla s vozidlem typu SUV hrozí, že v důsledku rozdílu výšek dojde k minutí tuhých částí vozidla určených k zachycení nárazu. Tímto může na menším vozidle dojít k daleko rozsáhlejším deformacím, které mohou přímo ohrožovat posádku vozidla,“ vysvětluje Veronika Valentová, ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií CDV.

 

 

Problematické tak stále zůstávají například boční nárazy, u kterých v případě minutí prahu vozidla dochází k rozsáhlé deformaci dveří, zasahující až do prostoru pro cestující.

 

"Podíl segmentu SUV a terénních vozidel každoročně roste. Již vloni každé třetí nově registrované osobní vozidlo bylo z této kategorie. Letos se podíl opět zvýšil. Je zcela na místě, že nárazové zkoušky Euro NCAP zachytily tento trend a budou jej zohledňovat ve svém hodnocení," komentuje novinku šéf CDV Jindřich Frič.

 

Další změny v crashtestech

 

Nové testy bezpečnosti zahrnují úpravy rychlosti a hmotnosti zkoušky na boční bariéře, což zvyšuje závažnost zkoušky. Euro NCAP také poprvé vyhodnotí ochranu proti vnějším nárazům se zaměřením na ochranu řidiče a možnou interakci mezi řidičem a cestujícím na předním sedadle, čímž lze přiměřeně ověřit ochranu, kterou nabízí centrální airbagy.

 

Euro NCAP také pokračuje v testování nejnovější generace systémů prevence nehod a asistence řidiče. Nové, náročnější testovací scénáře byly přidány u technologie automatizovaného nouzového brzdění (AEB) pro automobily a zranitelné účastníky silničního provozu, včetně scénáře zatáčky na křižovatce.

 

Kromě toho se mají postupně hodnotit i systémy sledování stavu řidiče, jejichž cílem je detekovat únavu a rozptylování šoféra.

 

Nové testy také berou v úvahu reakci po srážce. Euro NCAP ve spolupráci s Mezinárodní asociací hasičských a záchranných služeb vyvinula nová ratingová pravidla pro podporu lepší bezpečnosti vozidel po havárii. Výrobci budou zvýhodněni, pokud budou informace o záchraně přesné a snadno dostupné. Euro NCAP také kontroluje snadnou dostupnost a pokročilé funkce systému pro nouzové volání eCall.

 

 

Záchranáři by také měli mít po ruce zásadní informace o každém modelu a návody pro nouzové reakce ke všem novým vozům. Výrobci by je měli sdílet prostřednictvím nové aplikace "Euro Rescue", která bude fungovat online i offline, což záchranářům umožní přístup k informacím i v případech, že je v místě havárie malé nebo žádné pokrytí signálem.

 

 

"Takzvaná ponehodová péče je jedním z 8 klíčových ukazatelů, které definovala pro následující dekádu Evropská unie. Tyto ukazatele budou vyhodnocovány ve všech členských zemích včetně České republiky, která je bude mít zakotveny ve Strategii BESIP 2021-2030. Vytvoření aplikace Euro Rescue je rovněž jedno z opatření, které zefektivní práci záchranářů a bude mít pozitivní dopad na následky dopravních nehod," dodává ředitel CDV Frič.

TN.cz