Drahý servis

Velká nevýhoda LED světel. Svítí lépe, ale můžou se pořádně prodražit!

Full LED Matrix světlomety Škody Octavie
Zdroj: Škoda Storyboard
Téma:

LED světlomety jsou jasnější, dosvítí dál a zlepšují viditelnost. Mají ale i jednu nevýhodu, upozorňuje německý autoklub ADAC.

LED světlomety vydrží déle než halogenové žárovky, ale pokud selžou nebo se rozbijí při nehodě, bývá to hodně drahé. Oprava obvykle není možná a výměna kompletního světla může přijít na desítky tisíc korun. Upozorňuje na to německý autoklub ADAC, který zároveň vyzývá výrobce, aby umožnili levnější servis.

 

LED světlomety už dnes bývají u dražších aut součástí základní výbavy, ale u levnějších modelů si za ně nechávají výrobci připlatit v rámci paketů na přání. Už pořizovací cena tak bývá vyšší než u halogenů nebo bi-xenonů. U nejmodernějších adaptivních LED světlometů může být rozdíl 20 tisíc i víc.

 

Kvalitní, ale výrazně dražší

Za vyšší cenu sice dostanete kvalitnější svícení - LED světlomety mají jasnější světlo, svítí dál a rovnoměrně, jsou energeticky méně náročné - ale výhoda to může být jen dočasná. LED světla se pochopitelně mohou zničit při nějakém tom ťukanci nebo prostě doslouží. A pak nastává problém. Nový náhradní díl je totiž velmi drahý.

 

 

V porovnání s halogeny nebo bi-xenony jsou LED světlomety nejdražší. Například nový pár originálních Full LED předních světlometů na trojkovou Škodu Octavii stojí minimálně kolem 20 tisíc. Za high-tech světlomety s adaptivním natáčením do zatáček, automatickým tlumením dálkových světel a řízením segmentů světelného kužele ale můžete dát mnohem víc: Full LED Matrix světlomety pro trojkový Superb stojí už 50 tisíc, u některých jiných značek cena šplhá i přes 120 tisíc korun.

 

Omezená životnost

LED světla obecně vydrží déle než ta halogenová, ale ani jejich životnost není nekonečná. Podle výzkumu ADAC lze u nich v autech předpokládat 3000 až 10.000 hodin svícení (zadní světla často vydrží déle). Postupem času se však opotřebovávají a jejich světelnost se snižuje. Pokud emitovaný světelný tok klesne pod 70 procent původní hodnoty, považuje se LED světlomet za opotřebený. Kdy k opotřebení dojde, závisí na kvalitě výroby, konstrukci vozidla i na podmínkách provozu. Na rozdíl od žárovek jsou LEDky například velmi citlivé na teplotu - vyšší teploty zvenku i od motoru mohou životnost světel zkrátit.

 

 

Výrobci automobilů slibují, že LED světla vydrží minimálně 15 let. Podle názoru odborníků ADAC ale ani to nestačí. "Doby, kdy auta byla po 15 letech zralá na sešrotování, jsou dávno pryč. Dnešní vozidla vydrží mnohem déle. Je hloupé, pokud LED světla doslouží dříve a musí být nákladně vyměněna," uvádí ADAC.

 

Oprava, nebo drahá výměna

"V současné době není možné opravit jednotlivé části LED světel - pouzdra jsou utěsněná a není stanoven postup opravy," upozorňuje ADAC. Na rozdíl od žárovkových zdrojů je LED světlomet kompletní jednotka s čipem, napájecí elektronikou a optikou. Adaptivní systém navíc vyžaduje přesné sesvícení jednotlivých zdrojů světla. Právě proto se světlomety neopravují. Znamená to, že LED světlomety lze v autorizovaném servisu pouze vyměnit. A náklady na takovou výměnu jsou zbytečně vysoké.

 

"Z technického hlediska lze jednotlivé díly opravit. Je možné LED světlomet otevřít, vyměnit jednotlivé komponenty a poté světlo znovu utěsnit. Například pokud selže pouze řídicí elektronika, zatímco LED diody stále fungují," podotýká ADAC. Zároveň ale dodává, že by k tomu byla zapotřebí vůle výrobců.

 

 

Německý autoklub proto vyzval výrobce, aby umožnili LED světlomety opravovat tak, aby byl servis levnější a aby se zdroje využívaly udržitelným způsobem. Světlomety by podle expertů měly být konstruovány tak, aby bylo možné vyměnit jednotlivé části a segmenty. "A životnost LED světel musí odpovídat skutečné životnosti současných vozidel," dodává ADAC. LED světla jsou totiž podle odborníků pořád nejlepší a nejbezpečnější současnou variantou svícení.

 

Tipy na údržbu

ADAC zároveň vyzývá řidiče, aby o světla svých aut lépe pečovali. Plastové kryty světel by neměly být ošetřovány abrazivními prostředky (s brusnými částicemi), protože ty mohou narušit ochrannou UV vrstvu. Nevhodné pro plastové kryty jsou také různé autoleštěnky. Při leštění svých aut byste tak měli světlomety raději vynechat.

 

 

LEDky si našly cestu do prvních modelů aut zhruba před 20 lety. Zpočátku byly instalovány do koncových a brzdových světel, později také do směrových světel a světel pro denní svícení. Dnes se používají také pro potkávací a dálková světla a postupně nahrazují halogeny a xenony.

Související témata:
TN.cz