Nástrahy podzimu

Varování experta: Konec letního času znamená nebezpečí pro řadu řidičů!

Změna času
Zdroj: Getty Images
Téma:

Ze soboty na neděli končí letní čas. Přispíme si sice o hodinu déle, ale na dlouhých pět měsíců se budeme muset smířit s tím, že se skokem bude stmívat o hodinu dříve. S tím by měli počítat i řidiči.

Po změně času se budou řidiči častěji vracet z práce, nákupů či dalších aktivit, které současná omezení dovolí, za soumraku či tmy. Mnozí ještě budou "rozjeti" z doby, kdy panoval letní čas… "Nepřizpůsobí rychlost jízdy snížené viditelnosti, a to může snadno skončit vážnou nehodou," varuje dopravní expert Roman Budský z Platformy VIZE 0.

 

Nastupující tmavé období roku s sebou nese více jízd za tmy či zhoršené viditelnosti. Je proto potřeba pravidelně kontrolovat stav vnějšího osvětlení vozidla a také čistotu skel a stav stěračů. Špatně seřízené světlomety mohou dohled řidiče zkrátit až o nemalých 30 metrů či naopak až 20x zvýšit riziko oslnění protijedoucích řidičů. "Více než kdy jindy je nyní třeba ctít zásadu Vidět a být viděn,“ apeluje Budský.

 

Na tmavé období roku negativně reagují lidé s poruchami nálady. Nejčastěji se jedná o sklony k depresím, které u nás postihují každého sedmého dospělého. Tito lidé jsou sklíčení, pociťují pokles energie, snadněji se unaví. Hůře se soustředí či ovládají svou pozornost, mívají sklon k nerozhodnosti. Celkově je jejich konání zpomalené.Někdy mohou být podráždění a nevrlí. "Řidiči se sklony k depresím by měli být velmi opatrní především během jízdy za tmy či zhoršené viditelnosti na dlouhou vzdálenost a také za silného provozu během dopravní špičky," dodává Roman Budský.

 

 

Policie zároveň upozorňuje, že se blíží čas přezutí na zimní pneu. Pneuservisy přitom mají hodně nabito a zvlášť v době mimořádných opatření je ideální objednat se předem na stanovený čas.

 

V období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo to lze předpokládat vzhledem k povětrnostním podmínkám, musí mít vozidla do 3,5 tuny zimní pneumatiky.

 

Vozidla nad 3,5 tuny musí mít zimních pneu na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly.

 

 

"Zimní pneumatiky musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3,5 t nejméně 6 mm na všechna kola. Pokud hloubka dezénu klesne pod stanovené hranice, tak vozidlo ztrácí stabilitu a prodlužuje se brzdná dráha. Automobily nad 3,5 tuny musejí mít vzorek hluboký alespoň 6,0 mm, upřesňuje preventistka policie z Libereckého kraje Martina Frýdová.

 

Letní pneumatiky při nižších teplotách tuhnou, tím špatně přiléhají k povrchu vozovky, a tedy více kloužou. Pokud je vozidlo vybaveno zimními pneumatikami, které mají vyšší přilnavost na sněhu a ledu, tak je stabilnější a má i kratší brzdnou dráhu.  

 

Hraniční teplota pro použití zimních pneumatik je 7°C, pokud nastane období, kdy je již teplota převážně nižší, tak by řidiči neměli čekat až na 1. listopad a měli by vyměnit letní pneumatiky za zimní.

 

Řidiče dále upozorňujeme, aby respektovali příkazové dopravní značky:



Související témata:
TN.cz