Polské elektromobily

Vzniká nová automobilka: Poláci mají dva tajemné vozy, brzy odhalí víc

Poláci budou vyrábět vlastní elektromobily
Zdroj: ElectroMobility Poland
Téma:

Poláci budou mít vlastní automobilku. Specializovat se bude na elektrická auta a první dva modely představí už koncem července. Zatím je ukázala jen pod plachtou.

V době, kdy celá řada automobilek čelí ekonomickým problémům, vzniká v Evropě nová značka. Polsko finišuje s projektem ElectroMobility Poland (EMP) a na konci července se mají představit první prototypy elektromobilů, které bude automobilka vyrábět.

 

Za projektem stojí několik energetických firem a výrazně se na něm podílí polská vláda, stát drží v EMP většinu. Polsko je největším evropským automobilovým trhem bez vlastní automobilky. EMP to má změnit.

 

Projekt se chystá už čtyři roky a veřejnost konečně uvidí první výsledky. Premiéra dvou prototypů proběhne online 28. července, jak napovídají i siluety pod plachtou na zveřejněném snímku, půjde o hatchback a crossover či menší SUV. Poláci zároveň mají ukázat logo a název vznikající automobilky.

 

 

Sériová výroba má ale začít až v roce 2023, v plánu je produkce 100 tisíc elektromobilů ročně.

 

Prototyp hatchbacku by se měl blížit finální podobě budoucího vozu, velikostí by měl odpovídat třeba Nissanu Leaf.

 

 

U crossoveru podle webu elektrowoz.pl půjde zatím o takzvaný show car - tedy o vozidlo vytvořené speciálně pro účely prezentace a přilákání pozornosti. Poláci naznačují, že půjde o něco mezi modely Kia e-Niro a Volvo XC40 Recharge.

 

Podle prohlášení prezidenta EMP Piotra Zaremby budou mít polské elektromobily "jedinečná konstrukční a technologická řešení, která splňují globální standardy a najdou uznání v očích zákazníků."

 

 

Za návrhem prototypů stojí společnost Italian Torino Design, podílel se i dlouholetý polský designer Jaguaru Tadeusz Jelec. Podle něj nepůjde o agresivní auta, spíš o sympatické rodinné vozy. Roli technického integrátora plní německý Edag Engineering. Všechny komponenty však bude automobilka zatím nakupovat od dodavatelů.

 

 

"Chceme, aby automobiloví nadšenci viděli výsledky tvrdé práce mnoha uznávaných odborníků. Oznámíme jméno značky a ukážeme prototypy, na kterých se podíleli nejlepší polští a zahraniční experti. Je fantastické, že jsme dokázali shromáždit tolik vynikajících profesionálů," doplnil Piotr Zaremba.

 

Polsko se snaží nakopnout zájem o elektromobilitu. Vláda dokonce vyhlásila dotační program na nákup elektrifikovaných vozů, ale podle polských médií o něj zatím není moc velký zájem.

 

Jedním z důvodů mohou být příliš velká omezení daná podmínkami programu. Dotaci je možné získat jen na elektromobily s cenou maximálně 125.000 zlotých (750.000 korun), což omezuje výběr jen na několik modelů. Podpora je navíc poloviční oproti původním vládním slibům - maximální výše dotace je 18.750 zlotých (přes 112.000 korun). "To je mnohem méně než nabízejí srovnatelné programy v jiných evropských zemích," podotýká polský ekonomický portál Money.pl.

 

 

Vloni bylo v Polsku registrováno jen 8 37 elektrických automobilů a k dispozici bylo 1000 nabíjecích míst. Ambicí vlády přitom je, aby do roku 2030 jezdilo v Polsku víc než 600.000 elektromobilů a hybridů. Dřívější plány byly dokonce ještě troufalejší - milion elektrifikovaných aut do roku 2025.

Související témata:
TN.cz