Poklad v garáži

Starý smraďoch, jehož cena šokuje. Wartburgy za neuvěřitelné částky

Wartburg 353 de Luxe z roku 1983
Zdroj: Mobile.de
Téma:

Skoro čtyřicet let starý Wartburg za 1,3 milionu? Není to nereálné. Nedávno se takové auto objevilo v nabídce německého inzertního portálu. Prodalo se. A za závratné částky se prodávají i další "hvězdy" bývalého východního bloku.

Dvoutaktní Wartburg 353 byl jedním z největších "smraďochů" na silnicích v éře tuhého komunismu. Automobily vyráběné v NDR, tedy ve východním Německu (Německá demokratická republika), byly v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století běžnými vozidly i na československých silnicích. Po revoluci byla většina tehdejších majitelů ráda, že se jich zbavila. Možná ale udělali chybu.

 

Ukazují to ceny, za které se staré socialistické poklady prodávají v současné době. Za některé desítky let staré "pekáče" jsou sběratelé ochotni zaplatit i víc než milion korun.

 

Na německém portálu Mobile.de se nedávno objevil inzerát na krémový sedan Wartburg 353 de Luxe z roku 1983, za který chtěl maďarský majitel závratných 49.999 eur, tedy v přepočtu zhruba 1,3 milionu korun.

 

 

I za takovou částku už je prodaný. Šlo o mimořádně zachovalý kousek po prvním majiteli, který má najeto pouhých 426 kilometrů. Podle fotek vypadal, jakoby právě opustil továrnu v německém Eisenachu, na sedačkách měl pořád ochranné fólie z výroby.

 

 

A tak za něj jeho vlastník dostal částku, která několika násobně převyšuje běžnou hodnotu takových "veteránů".

 

 

Najít se dají i jiné skvosty. Třeba závodní verze Wartburg 353 WR. Ano, i s dvoutaktními tříválci se tehdy závodilo. Varianta 353 WR doznala proti té sériové řadu změn - motor s třemi karburátory byl vyladěn na výkon až 82 kW. Vůz dostal místo čtyřstupňové převodovky pětistupňovou, hliníkové a plastové díly karosérie a delší rozvor. Uvnitř měl bezpečnostní rám, sportovní sedačky, čtyřbodové pásy a další závodní výbavu.

 

 

Cena konkrétního inzerovaného kousku Wartburg WR 353 Rallye W460 z roku 1985 s výkonem 74 kW ( 101 koní) a nájezdem 500 km? 35.000 eur, tedy něco přes 900 tisíc korun.

 

Je dost pravděpodobné, že se i tento mimořádný vůz prodá. A je také pravděpodobné, že sběratelská hodnota bude dál stoupat.

 

I u nás se občas nějaký ten stařičký Wartburg na trhu objeví. Například Mototechna Classic, která se specializuje na prodej veteránů, aktuálně nabízí Wartburg 353 z roku 1974. Najeto má přes 80 tisíc kilometrů, zvenku i pod kapotou vypadá velmi udržovaně, na původních sedačkách už ale těch skoro 50 let znát… Nejde o nijak výjimečnou verzi, přesto je cenovka dost slušná: 260 tisíc korun.

 

 

"Novodobý" Wartburg se pod stejnojmenným hradem v Eisenachu vyráběl od roku 1956, kdy byl na veletrhu v Lipsku představen model s označením Wartburg 311. Jednalo se o vůz poháněný dvoutaktním tříválcovým motorem o objemu 900 cm³ a výkonu 27 kW. Montoval se jako čtyřdveřová čtyřmístná limuzína s pontovonou karosérií typu sedan, třídveřové combi, ale i jako limuzína s plátěnou stahovací střechou, dvoudveřový čtyřsedadlový kabriolet, terénní zásahové vozidlo, kempingový vůz a pick-up.

 

V roce 1962 byla zahájena výroba typu označeného jako Wartburg 312, který měl silnější motor o objemu 992 cm3 a výkonu 33 kW. V roce 1966 ho nahradil moderní Wartburg 353, který se vyráběl 25 let. Wartburgy se prodávaly téměř výhradně ve východním bloku a oblíbené byly i v Československu díky velkému zavazadlovému prostoru.

 

 

Výraznější změnu prodělal Wartburg 353 v roce 1988, kdy se do něj začal montovat čtyřtaktní motor Volkswagen o objemu 1,3 l. Změna motoru se projevila na úpravách podvozku a také karoserie. Ani tyto změny však nepomohly značku Wartburg po pádu komunismu udržet. Poslední Wartburg vyjel z továrny 10. dubna 1991.

 

Podívejte se, jak jedna ze socialistických ikon vypadá:

Fotogalerie: Wartburg 353 z roku 1974

1
/
9
Zdroj: Mototechna Classic
Wartburg 353 z roku 1974 - 16

 

Související témata:
TN.cz