Analýza nehod

Soudit řidiče podle značky jeho auta? Čísla ukazují, kteří šoféři jsou nejhorší

Dopravní nehoda
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek.
Téma:

Pochopitelně nemůžeme a ani nechceme šmahem soudit všechny řidiče BMW, ale je pravda, že jejich reputace není zrovna nejlepší. Může za to jen pár "vyšinutých jedinců", kteří kazí pověst ostatním? Analýza nehod z německých silnic ukazuje, že mezi šoféry "bavoráků" je těch nebezpečných prostě víc, a to i u našich sousedů.

Řidiči BMW nemají zrovna dobrou pověst. Je jejich kritika oprávněná, nebo je to jen předsudek a ostatní se do nich víc strefují, protože jsou prostě "bavoráky" víc na očích? Zajímavý pohled nabízí čísla pojišťovny Generali.

 

Její atlas nehod potvrzuje, že řidiči BMW jsou rizikoví. Z analýzy totiž vyplývá, že se připletou k nehodě častěji než ostatní. Majitelé vozů Audi jim však zdatně konkurují.

 

Generali analyzovala 270.000 škodních událostí z roku 2019 na německých silnicích. Celkově nějakou škodu na autě nahlásil v průměru každý 11. motorista (9,1 %). U majitelů BMW je ale průměr mnohem vyšší - škodní událost měl skoro každý sedmý majitel "bavoráku" (14,4 %).

 

Následují majitelé aut další bavorské značky Audi (14,1 %), kteří v nelichotivé statistice přeskočili řidiče mercedesů.

 

 

Pro zajímavost: řidiči škodovek jsou v tomto ohledu až na 10. místě. K nějaké škodní události se v roce 2019 připletl každý 25. majitel vozu české značky. Pojišťovna z toho vyvozuje, že řidiči škodovek jsou opatrnější.

 

Řidiči BMW jsou na tom nejhůře i v hodnocení škod, které pojišťovna musela uhradit z jejich povinného ručení. Tudíž šlo o škody, které způsobili na majetku či zdraví někoho jiného.

 

Takovou škodu zavinil každý zhruba 18. šofér BMW (5,5 %). Řidiči vozů Audi jsou na tom jen o trochu lépe (5,4 %) a v tomto ohledu si kazí reputaci i řidiči škodovek - skončili na nelichotivém třetím místě (4,9 %). Mnohem nižší průměr vychází například řidičům toyot (3,7 %) a fiatů (3,6 %).

 

Kolik nehod způsobili řidiči jednotlivých značek (úhrada šla z jejich povinného ručení):


Výkonnější znamená nebezpečnější?

Podle analýzy způsobí největší škody auta s výkonem 101 až 150 koní (46,2 %), slabší auta s výkonem do 100 koní mají "na triku" zhruba čtvrtinu všech škod (26,7 %).

 

 

Muži vs. ženy

Při porovnání řidičů a řidiček jsou rozdíly jen minimální - škodu hlásil každý 11. řidič (8,6 %) a každá 10. řidička (10,1 %).

 

Škody jsou stále vyšší

Průměrná škoda se v Německu pohybuje kolem 2.350 eur, v přepočtu tedy přes 60 tisíc korun. U nás průměrná škoda na majetku dosahuje 44 tisíc korun a újma na zdraví bezmála 380 tisíc korun. Stejně jako v Německu, i v Česku výše průměrné škody rok od roku roste.

 

 

Podle Generali se tak ukazuje, že moderní asistenční systémy sice zvyšují bezpečnost provozu a umí zabránit menším karambolům, ale nedokážou předcházet vážnějším nehodám (dražším pojistným událostem).

 

 

"Na německých silnicích stále přibývá aut s asistenčními systémy a technickými pomůckami. V souladu s tím se daří eliminovat mnohé z menších nehod, například parkovací škody. Ale pokud přesto ke škodě dojde, jsou náklady na opravu vozidla a jeho drahých pomocných součástek vyšší,“ komentoval jeden ze závěrů výzkumu člen představenstva Generali Německo Roland Stoffels.

Související témata:
TN.cz