Sankce za pomalost

Šneci za volantem narazí! Za pomalou jízdu chtějí policisté dávat pokuty

Ivan Berka
Ivan Berka
Publikováno 17. 10. 2020
Téma:

Policie se s dopravními experty chystá přitvrdit proti nebezpečně pomalým řidičům. Zvažují okopírování britského modelu, který takové řidiče velmi přísně trestá. Dnes sice zákon na tyto prohřešky pamatuje, ale podle policejního prezidia ho strážci zákona v praxi téměř neuplatňují.

Když se řidič po devadesátce plouží sotva čtyřicítkou, nálada šoférů za ním se dá lehce odhadnout. Když policisté takového řidiče zastaví, primárně je zajímá důvod extrémně pomalé jízdy. Občas šofér přizná, že se jednoduše zapovídal spolujezdcem, což ale mužům zákona jako důvod pro zdržování řady dalších řidičů nestačí.

 

Podle expertů jde o ukázkový příklad, proč se s policisty chystají na ministerstvo. "Tady vlastně usilujeme o to, aby se kromě bezdůvodně pomalé jízdy začalo hovořit o nebezpečně pomalé jízdě. Jedou pomalu jenom proto, že se kochají okolní krajinou, telefonují, baví se spolujezdcem, nebo jsou to tzv. čumilové, co se koukají na místě dopravní nehody, co se tam děje. A za nimi se hromadí vozidla, která je nemohou předjet," popsal dopravní expert Roman Budský.

 

 

Těch, kterým pak rupnou nervy a začnou porušovat předpisy, je moc. Podle agentury STEM letošní průzkum prokázal, že české řidiče nejvíc vytáčejí právě zbytečně pomalí řidiči. Každý sedmý se tak nechá vyprovokovat k riskantnímu chování – konkrétně 42 % mužů a dokonce i 29 % žen.

 

"Řidiči jsou nervózní a pak agresivně předjíždějí tam, kde nemají," tvrdí dopravní policista z Českolipska Filip Hloušek. "Nalepení se, problikávání, troubení, gestikulace," shrnul Budský nejčastější způsoby, kterými se ostatní řidiči snaží šneky za volantem přimět ke zvýšení rychlosti.

 

 

Prokázat prohřešek je pro policisty složité. "Bezdůvodně pomalá jízda není sledována statisticky a v případě, že kolegové takovouto pokutu udělí, tak jsou to spíše ojedinělé výjimky," řekl mluvčí Policejního prezidia ČR David Schön.

 

Příkladem může být Liberecko. Bezdůvodně pomalou jízdu policisté řešili naposledy před dvěma lety v úseku mezi Mladou Boleslaví a Českou Lípou. Hlídka tehdy měřila rychlost radarem.

 

 

"Je tady devadesátka a pán jel 35 km v hodině. On mi řekl, že nikam nespěchá, že se kochá a že čeká na syna," popsal Hloušek. Kdyby uvedl jiný důvod, policisté by mu pokutu dát nemohli. S přiznáním to měl za 500 korun.

 

Britové zjistili, že jen vloni kvůli pomalým řidičům zemřeli zbytečně 2 lidé, 26 se zranilo těžce a 129 lehce. A zákon zpřísnili první. "Ve Velké Británii to může být oceněno pokutou až 5000 liber, přidělením tří trestných bodů a také vyslovením zákazu řízení," tvrdí Budský.

 

 

V USA je to stejné, plus dražší pojistné. U nás se zatím hovoří o zvýšení pokuty až na 10 000 a trestných bodech. Experti chtějí řešit i další nešvar u řidičů, kteří rychlost ovlivnit nemůžou, třeba náklaďáků či traktorů.

 

"Měli by být povinni na vhodném místě zastavit a umožnit těm rychlejším kolegům předjetí. To my v zákoně nemáme. Něco podobného mají třeba v Německu," vyjádřil se dopravní expert.

 

"Já uhýbám. Mně to trošku vadí, když je za mnou kolona," přiznal TV Nova jeden z řidičů kamionu. Změnu zákona chtějí experti s policií a ministerstvem dopravy projednat už v listopadu.

kvo TN.cz