Konec vyskakování

Škoda má nového šéfa. Má ji vrátit na zem, mezi Korejce a Francouze

Téma:

Škodovka se moc rozpíná a příliš konkuruje prémiovým značkám koncernu VW. Místo toho se má snažit porážet Korejce a Francouze. Jinými slovy: vyrábět zase spíš levnější auta. Takový je vzkaz ředitele koncernu Volkswagen Herberta Diesse pro nového šéfa mladoboleslavské automobilky. Tím se stal padesátiletý německý manažer Thomas Schäfer.

"Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu," prohlásil koncernový boss Herbert Diess pro německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung. Mladoboleslavská automobilka má podle něj posílit v segmentu cenově výhodných aut.

 

Diess doplnil, že Škoda jako jedna z 12 značek koncernu musí udělat víc, aby mohla konkurovat jihokorejským a francouzským výrobcům. Podle současného vedení koncernu totiž Škodovka příliš kanibalizuje prodeje Volkswagenu i Audi.

 

Nový šéf tak musí českou automobilku vrátit na zem. Už vloni na podzim se objevily informace, že podle koncernové strategie má mít Škoda punc nejlevnější koncernové značky, která bude produkovat auta dostupná masám, podobně jako modely Dacie. "Chceme dát našim značkám jasnější identitu,“ oznámil tehdy šéf produktové strategie skupiny VW Michael Jost.

 

Pro Škodovku to znamená, že má ukončit cestu vzhůru a místo toho se vydat dolů, směrem k lowcostu. Ať už je tím míněná Dacie patřící francouzskému Renaultu nebo jihokorejští partneři Kia a Hyundai.

 

Nový šéf přichází z Jihoafrické republiky

 

A kdo ho má tento úkol splnit? Thomas Schäfer, dosavadní šéf jihoafrické divize koncernu VW. V pondělí padesátiletého německého manažera posadilo do uvolněného šéfovského křesla představenstvo mladoboleslavské automobilky.

 

"Thomas Schäfer se se s okamžitou platností ujímá funkce předsedy představenstva společnosti Škoda Auto," potvrdila v poledne automobilka.

 

Schäferův předchůdce na pozici předsedy představenstva Bernhard Maier opustil svou funkci po pěti letech na konci července.

 

 

Odboráři Škody Auto už dříve vzkázali, že se jim vůbec nelíbí koncernová strategie, která by českou značku posunula "směrem na východ" a donutila ji vyrábět levná auta jako konkurenci Dacii. "Nejsme ovce, které tady jen sledují, jak nás chce někdo poškodit,“ uvedl na podzim odborový předák Jaroslav Povšík

 

 

Nový šéf tak bude muset nejdřív přesvědčit zaměstnance, že jejich práce má smysl. Schäfer je však podle Povšíka zatím velkou neznámou. "Je to pro mě takzvaně králík vytažený z klobouku, o kterém jsem prakticky nikdy neslyšel. Pochází z Jižní Afriky, v rámci značky se tomu říká větší dílna, je to něco menšího než Kvasiny. Před měsícem jsem s ním mluvil, položil jsem mu otázku číslo jedna, jestli přichází Škodu ztlumit, nebo rozvíjet. A on řekl: Vždycky hraju za tým, kde jsem kapitánem," komentoval odborový předák.

 

Padesátiletý Schäfer od roku 2015 šéfoval jihoafrickému zastoupení Volkswagenu a z této pozice řídil aktivity v celém africké subsaharské oblasti. Byl také zvolen prezidentem Africké asociace výrobců automobilů (AAAM). Členem vrcholového managementu VW je od roku 2012.

 

Kariéru v automobilovém průmyslu zahájil coby strojní inženýr v roce 1991 ve společnosti Daimler AG. Do roku 2002 pracoval v Německu, v USA a v Jihoafrické republice ve vedoucích funkcích v oblasti výroby a řízení kvality.

 

V letech 2002 až 2005 jako člen představenstva za oblast techniky stál u zrodu společnosti Daimler Chrysler Malaysia. V letech 2005 až 2012 byl Thomas Schäfer ve společnosti Daimler AG v Německu odpovědný za dodávky vozů, zákaznické centrum a za celosvětové aktivity v nově vznikajících trzích. V roce 2011 bylo jedním z jeho hlavních úkolů vedení projektu výstavby závodu značky Mercedes-Benz v Číně.

 

V květnu 2012 Schäfer přešel do koncernu Volkswagen AG. Tam nejprve řídil koncernovou zahraniční výrobu, byl pověřen i jednáními o nových výrobních závodech.

 

 

Od roku 2015 zastával funkci předsedy představenstva a výkonného ředitele Volkswagen Group South Africa, kde zodpovídal za rozvoj koncernových značek v regionu subsaharské Afriky. Během svého pětiletého působení se tam zasloužil o rozvoj prodejní sítě, zvýšil profitabilitu obchodních zastoupení a dovedl koncernové značky Volkswagen, Audi aVW Užitkové vozy k dosavadnímu rekordnímu tržnímu podílu ve výši 23,5 procenta.

 

Přispělo k tomu i vybudování nových výrobních závodů, etablování nových kooperací s importéry i rozvoj koncepcí mobility pro Keňu, Nigérii, Rwandu a Ghanu.

Související témata:
TN.cz