Agresivita zabíjí

Sbohem tati, to auto ti už neukážu. Drsný vzkaz agresivním řidičům!

Agresivita za volantem vede nevyhnutelně k tragédii. Buďte k sobě ohleduplní. To je vzkaz nové kampaně České asociace pojišťoven. Doprovází ji série videí s drsným poselstvím: Agresivita zabíjí. Nejčastějším spouštěčem nepřiměřeného chování je přitom pomalá jízda ostatních řidičů.

Češi často jezdí rychle, nedodržují bezpečnou vzdálenost a občas ani nedávají přednost tam, kde by měli. Málokdo si ale uvědomuje, že nebezpečné jsou i reakce ostatních řidičů na tyto situace. Sedm z deseti řidičů se alespoň někdy nechá vyprovokovat k agresivní jízdě.

 

Spouštěčem je mnohdy chování jiných účastníků silničního provozu, a to nejen nebezpečné praktiky, jako je myškování nebo vybržďování. Více než třetina šoférů přiznává, že je "do varu" přivede pouhá pomalá jízda jiných řidičů.

 

"Agrese na silnicích je velmi obecný pojem. Jako dopravní policisté se však v terénu téměř neustále setkáváme s jejími konkrétními projevy, kterými jsou rychlá jízda, riskantní předjíždění či vědomé nerespektování pravidel silničního provozu. Na počátku sledu událostí s tragickým koncem však nemusí být jen velký vztek, ale i zdánlivě nevinné rozzlobené gestikulování nebo netrpělivé troubení,“ říká šéf dopravní policie Jiří Zlý.

 

 

"Negativní emoce se snadno šíří a agresivita tak spouští řetězovou reakci, která zvyšuje riziko vážných nehod,“ varuje výkonný ředitel České asociace pojišťoven (ČAP) Jan Matoušek.

 

Vysokou míru agresivity na českých silnicích dokazují výsledky průzkumu, který pro ČAP provedla agentura STEM/MARK:

 

· 88 % lidí je přesvědčeno o vzrůstající agresivitě řidičů,

· za agresivního řidiče se přitom považuje jen 5 % z nich,

· 78 % řidičů při jízdě někdy překračuje povolenou rychlost, 63 % nedodržuje bezpečnou vzdálenost,

· téměř každý desátý řidič už někdy záměrně vybržďoval vozidlo za sebou,

· na myšku reagují dvě třetiny řidičů agresivně, na "lepení se na zadek auta" každý třetí řidič.

 

"Překvapilo nás, kolik dotazovaných dokáže rozpoznat projevy agresivní jízdy u ostatních, avšak u sebe samých potřebný náhled postrádají. Projevy vlastní agrese si uvědomí teprve tehdy, když jsou dotazováni na reakce při konkrétních dopravních situacích,“ komentuje výsledky průzkumu Jan Matoušek.


Otestujte si, jaký jste řidič

ČAP ve spolupráci s dopravní psycholožkou Vlastou Rehnovou připravila na webu možnost otestovat si své vlastní chování za volantem - test najdete ZDE.

 

Nekompromisní kampaň

 

Roztočenou spirálu agresivity na silnicích chce zastavit preventivní kampaň, na níž ČAP spolupracuje s Besipem i policií.

 

"Každý z nás to zná, každému z nás se to stává. Kdo kdy nebyl na pokraji toho, aby při řízení ztratil nervy, nebo naopak v situaci, že na něj někdo nevhodně troubil či gestikuloval? Naše společnost je pod tlakem a tato kampaň reaguje na to, co zažíváme v silničním provozu každý den – málo slušnosti, hodně agrese. Pojmenovat nebezpečné situace a uvědomit si, že se rizikového chování sami dopouštíme, je přitom nezbytným krokem k pozitivní změně. A právě to je cílem této kampaně,“ vysvětluje Matoušek.

 

 

Kampaň Agresivita zabíjí staví na emotivních televizních a rádiových spotech, popisujících konkrétní nebezpečné situace s fatálními následky, a to nejen pro samotné účastníky dopravních nehod, ale i pro jejich blízké. Jedno z videí s drsným vzkazem si můžete pustit pod titulkem článku.

 

Tragické následky

 

Ač je ve statistikách nehodovosti evidováno za uplynulých deset let "pouze" 5535 nehod zapříčiněných agresivní a bezohlednou jízdou, agresivní chování se nepřímo podepisuje na mnoha dalších. Například v letošním roce jen do konce srpna vyhaslo na silnicích 161 životů následkem nehody způsobené nepřizpůsobením rychlosti stavu vozovky, přejetím do protisměru a nedáním přednosti automobilům proti dopravnímu značení či chodcům na přechodech.

 

"Automobil bohužel dává řidičům podobný pocit anonymity jako virtuální prostředí. Někteří řidiči mají falešnou představu, že musí vychovávat nebo trestat ostatní řidiče za jejich chování. Přitom jedna negativní akce většinou vyvolá další reakci. Agresivní konflikty dostávají do nebezpečí jak ty nejbližší, se kterými cestuji, tak i ostatní účastníky silničního provozu. Nejlepší obranou je defenzivní jízda," upozorňuje Tomáš Neřold, vedoucí oddělení Besip Ministerstva dopravy.

 

 

"Pokud jde o nejzávažnější projevy agrese na silnicích, jako je lepení se na vozidlo před sebou, vybržďování, vysoká rychlost v místech, kde se pohybují chodci a cyklisté, či nebezpečné předjíždění, je třeba jasně trestat a přitvrdit postihy za takový způsob jízdy," dodává Neřold.

TN.cz