Bezradní kamioňáci

Řidič ukazuje, jaké nebezpečí skrývají střechy kamionů. Kusy ledu jako granát!

Odklízení ledu z kamionu - 14
Zdroj: TN.cz
Téma:

Když se utrhne blok ledu ze střechy návěsu kamionu, je to jako kdyby na silnici padal granát. Profesionální řidič ukazuje téměř čtyři centimetry tlustou vrstvu, která se mu na kamionu vytvořila. "Může zabíjet," říká. Kamioňáci by měli led a sníh z návěsů před každou jízdou odklízet, ale právě to je pro ně velký problém - české předpisy pro bezpečnost práce jim to v podstatě znemožňují a ramp, ze kterých by šel led bezpečně odstranit, je u nás zoufalý nedostatek.

Většina lidí vidí kamiony jen zespodu a vůbec netuší, jaké riziko se skrývá na střechách návěsů. V mrazivých dnech se tam vytváří velmi silná vrstva ledu. Když se několik kilogramů těžký blok za jízdy utrhne, může způsobit tragédii.

 

I v poslední době se kvůli padajícímu ledu z kamionu stalo několik velmi nebezpečných nehod - podívejte se, jak takový letící led dokáže zbořit předek dodávky:

 

 

"Je to velmi nebezpečné. Takové kusy ledu opravdu mohou zabíjet," popisuje profesionální řidič kamionu, který zároveň ukazuje, jak před pár dny vypadala zamrzlá střecha jeho návěsu. Led měl tři až čtyři centimetry a pokrýval celý návěs:

 

"Když jedu, tak nechci nikoho ohrozit nebo dokonce zabít, takže jsem vylezl na střechu a led sundal. Jinak to nešlo,“ popisuje řidič.

 

Kamioňáci, stejně jako všichni ostatní řidiči, mají povinnost sníh a led ze střechy odklízet. Jenomže v podstatě nemají jak. Přísné předpisy bezpečnosti práce jim to ani neumožňují - více jsme o problému psali v tomto článku:

 

 

Někteří řidiči kamionů tak raději střechy neuklízejí. A když už uklízejí, často to dělají na vlastní riziko. Svévolně při tom porušují předpisy, jinak se nahoru nedostanou. Opřít žebřík o namrzlou zem je sebevražedná mise, a tak se nechávají například zvednout nahoru na paletě vysokozdvižným vozíkem.

 

Led se musí zespodu nejdříve rozbít a pak ze střechy sestrkat koštětem, a protože je to nebezpečné, častokrát řidiči po návěsech lezou i po čtyřech. A mají pochopitelně strach. "Nahoře jsou jen úzké hliníkové profily. Já mám 90 kilo, takže by mne střecha neměla šanci udržet,“ popisuje šofér.

 

Aby mohli kamioňáci bezpečnostní předpisy splnit, potřebovali by rampy, pod kterými mohou zaparkovat, bezpečně na ně vylézt a sníh i led odstranit. Takových ramp je ale v Česku nedostatek.

 

"Jezdím po Švédsku, Finsku, Německu, všude rampy jsou. Rozhodně víc než u nás. V Česku je veřejně přístupná rampa jen jediná v Rozvadově. A ta se už skoro rozpadá," stěžuje si zmíněný řidič.

 

Ředitelství silnic a dálnic slibuje nápravu. "Přímo na dálniční síti máme jednu rampu, ta je instalovaná na dálnici D5 poblíž hranice s Německem v Rozvadově. Spolupracujeme s ČESMADem, což je organizace, která sdružuje především české dopravce, sledujeme využití této rampy na D5. Je to pilotní program, bereme vážně jejich doporučení, máme vytipováno šest nebo sedm dalších lokací, kde by se tyto rampy mohly instalovat na české dálniční síti," vzkazuje mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

 

 

Jenomže o dalších rampách se mluví už několik let a zatím žádná další nepřibyla. Někteří dopravci mají vlastní rampy ve firemních areálech, ani těch však není mnoho a řidičům, kteří jsou na delší cestě, nepomohou.

 

Kamioňáci tak mají v podstatě jen dvě možnosti - odklízet nebezpečný led na vlastní nebezpečí, nebo ho neodklízet a doufat, že nezpůsobí neštěstí.

TN.cz