První dojmy

První jízda v Enyaqu. Vrchol toho, co kdy Škoda vyrobila a co kdy vyrobí?

Téma:

Elektrické SUV Škoda Enyaq iV vyjíždí na české silnice. Od premiéry uplynulo víc než šest měsíců, chybějící díly brzdily výrobu, ale konečně jsme se dočkali. Měli jsme možnost krátce otestovat, co nová pýcha mladoboleslavské automobilky umí, jak zblízka vypadá a hlavně jak se řídí. A musíme potvrdit, že Enyaq je skutečně prémiové auto, které splňuje představy o komfortním, moderním a velmi dobře vypadajícím rodinném elektromobilu.

Není divu, že Volkswagen vloni velmi důrazně zatlačil na Škodovku, aby to s tou prémiovostí nepřeháněla a vrátila se k levnějším autům. Enyaq iV je nejprémiovější auto, které kdy tuzemská automobilka vyrobila. Už zdálky to dávají tušit jeho přikrčené proporce i obří 21palcová kola, ale definitivní jasno si uděláte, když do něj usednete a vyjedete k prvním kilometrům.

 

Cenovka přesahuje milion korun, u verze s větší baterií dokonce 1,2 milionu. Je to hodně, bezesporu, ale Enyaq není auto, které má trhat prodejní rekordy. Pokud budete chtít špičkově vybavený Superb nebo Kodiaq, dáte za něj podobné peníze. A Enyaq stojí na vrcholu.

 

Po otevření dveří se v nástupním prostoru rozsvítí nápis s uvítacím logem. V interiéru převažuje umělá kůže a měkčené materiály. Vyklenutá přístrojová deska s obřím 13palcovým displejem infotainmentu uzavírá řidiče do pohodlného a přehledného kokpitu. Tlačítky se šetřilo, téměř vše se nastavuje přes dotykový displej, jehož ovládání je ale intuitivní, případně vypomůže hlasová asistentka Laura. Ačkoliv komunikace s ní má pořád své limity.

 

Jakmile usednete s klíčem v kapse, elektromobil okamžitě reaguje, detekuje sedícího řidiče, systémy spínají a auto je připraveno vyrazit. Nemusíte nic mačkat, ničím startovat, stačí jen šlápnout na brzdu, malinkým joystickem navolit D pro jízdu vpřed nebo R pro couvání a pak sešlápnout plyn.

 

 

Pro test jsme měli k dispozici verzi iV 80 s pohonem zadních kol, výkonem 150 kW a 310 Nm točivého momentu. Zátah elektromotoru je skvělý. Z nuly jste na stovce za 8,5 vteřiny, ale nejcitelnější je zrychlení už v prvních metrech. Na tak velké (s délkou 465 cm je jen o pět cm kratší než Kodiaq) a těžké (přes 2,1 tuny) auto je odpich skvělý. Vše doprovází jen tiché bzučení elektromotoru.

 

Baterie v téhle verzi má kapacitu 82 kWh, automobilka slibuje dojezd přes 500 kilometrů na jedno nabití. Na displeji ale svítí jen něco přes 300 kilometrů. "Systém průběžně přizpůsobuje informace o aktuálním dojezdu podle jízdního stylu," vysvětluje mluvčí Škody Auto Pavel Jína. Když pojedete ostře, odhadovaný dojezd bude klesat, protože Enyaq pochopí, že za volantem nesedí žádný šetřílek. Když jsme se ale snažili "jet na spotřebu", odhadovaný dojezd vystoupal až ke 400 km.

 

Samotná spotřeba energie se ve městě ani na okresce nedostala přes 20 kWh/100 km, při jízdě "na pohodu" na displeji svítilo 16 až 17 kWh. Enyaq se chlubí propracovanou aerodynamikou a navíc efektivně využívá rekuperaci brzdné energie.

 

Oficiální údaje udávají kombinovanou spotřebu 15,2 – 21,6 kWh/100 km. Doba dobíjení do úplného nabití je v závislosti na kapacitě baterie šest až osm hodin. Z pěti na 80 procent kapacity trvá nabití 38 minut.

 

 

Maximální rychlosti 160 km/h jsme se při jednodenním testu ani nepřiblížili, zkusili jsme jen pár ostřejších rozjezdů, on ale elektromobil skutečně spíš vyzývá k pohodové jízdě.

 

Na doporučení zapínáme navigaci a elektronickou asistenci a ve výhledu řidiče se objevují kromě základních údajů i virtuální šipky. Příplatkový head-up displej totiž na přední okno promítá 3D pokyny s využitím rozšířené reality. Vidíte, jestli dodržujete bezpečnou vzdálenost, do kterého pruhu si máte přejet, kde máte zatočit… Navigační šipky se zvětšují, když se k odbočce přibližujete.

 

Není to vůbec rušivé, naopak si velmi brzy zvyknete brát digitální pokyny jako přirozenou součást výhledu. Velký head-up displej v Enyaqu není jen zbytečný doplněk, ale skutečně řidiči pomáhá mít o všem přehled a do značné míry nahrazuje dost malý přístrojový štít s digitálními budíky. Takhle propracovaná asistence je obvyklá v mnohem luxusnějších moderních autech.

 

 

Se všemi asistenty, adaptivním tempomatem, automatickým hlídáním vzdálenosti, rychlostních limitů i jízdy v pruhu nebo přizpůsobením brzdění podle zvolené míry rekuperace je spojená určitá ztráta svobody za volantem, protože vůz spoustu práce dělá za vás. S tím ale musí zájemce o novodobá auta počítat. Asistence se samozřejmě dá povypínat, ale pokud chcete mít za volantem naprostou svobodu, bavit se prací s plynem a brzdou, vychutnávat si zpětnou vazbu a mít vše pod dokonalou kontrolu, Enyaqa si prostě nejspíš nekoupíte.

 

První čistokrevný škodovácký elektromobil stojí na koncernové platformě MEB, která upřednostňuje pohon zadní nápravy, na které je uložený elektromotor, jednostupňová převodovka i měnič napětí. Kromě verzí 4x4 (které mají elektromotory dva) tak jsou všechny Enyaqy zadokolky. Víceprvková zadní náprava a příplatkové adaptivní tlumiče drží auto tam, kde má být. V zatáčkách, na děravých silnicích, ve městě. Auto zatížené bateriemi v podlaze výborně sedí, tlumí nerovnosti, dobře se s ním manévruje a při vyšší rychlosti se naklání v akceptovatelném rozmezí.

 

Platforma MEB umožňuje parádní rozvržení prostoru uvnitř. Není to limuzína, ale místa nad hlavou i na kolena je dost, a to i v druhé řadě. Kufr s elektricky ovládanými dveřmi má pro rodinu dostatečný objem 585 litrů. K tomu si přidejte řadu škodováckých Simply Clever vychytávek, elektricky vyklápěcí tažné zařízení, špičkové bezpečnostní asistenty, automatické parkování nebo panoramatický kamerový systém…

 

 

Enyaq se bude vyrábět se třemi různými kapacitami baterie. Základní verze s elektromotorem o síle 109 kW a 55kWh baterií ale v Česku dostupná nebude. Podle automobilky by se neprodávala. "Zákazníci, kteří jsou ochotni utratit za auto víc než milion korun, chtějí většinou maximální výbavu a výkon," vysvětluje Pavel Jína. V nabídce tak je pohon zadních nebo všech kol, čtyři výkonové stupně od 132 do 220 kW a baterie s kapacitou 62 a 82 kWh.

 

Škodovka si dobře uvědomuje, že elektromobilita pořád není pro každého. Očekává zájem hlavně firemní klientely a zákazníků, kteří mohou auto nabíjet doma. I tak má se Enyaqem smělé plány - letos jich chce v Česku prodat 1000 až 2000. Připravený má program s balíčky pro e-mobilitu, ve kterých je v závislosti na ceně kontrola jističů a domácí elektroinstalace, montáž nabíjecího wallboxu nebo poradenství s tím, jak si doma vytvořit energeticky soběstačný ekosystém.

 

Anketa

Co si myslíte o Škodě Enyaq vy?

Hlasovalo 68 lidí.

 

Také dodatečná výbava Enyaqu bude nabízena podle nároků moderní doby - majitelé Enyaqu si za ní můžou připlácet na dálku, softwarově si odemknou jen tu část, o kterou budou mít zájem a za kterou budou ochotni zaplatit.

 

 

Enyaq je bezesporu příkladem auta moderní éry. První dojem každopádně zanechává parádní. Škodovka navíc slibuje i atraktivní verzi SUV kupé, kterou ukáže v průběhu roku, stejně jako nejvýkonnější "ereso" s maximálkou 180 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h za 6,2 vteřiny. Je otázka, jestli ještě někdy nabídne víc, vzhledem k tomu, že ji mateřský koncern VW usměrňuje k lidovějším a cenově dostupnějším autům.

 

Fotogalerie: Enyaq - vrchol toho, co kdy Škodovka vyrobila

1
/
22
Zdroj: Škoda Auto
Škoda Enyaq iV - 39

VOYO

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

TN.cz