Škodovka vs. Volkswagen

Odboráři: Tažení VW proti Škodovce pokračuje, přijde o Superb i Kodiaq!

Z výrobní linky sjelo už čtvrt milionu kodiaqů
Zdroj: Škoda Auto
Téma:

Křivdy, nepravdy, lsti a zamlčování. Odboráři Škody Auto opět pálí ostrými, nelíbí se jim vztah mateřského koncernu Volkswagen k české značce. Bojí se, že český závod přijde o svou pýchu - modely Superb i Kodiaq, jejichž výroba se má přesunout jinam.

Odboráři Škody Auto tvrdě vystupují proti strategii koncernu Volkswagen a hlavně proti . "Nestačí ještě toto tažení proti Škodě? Lidově řečeno, musíme Škodu vykuchat od všeho dobrého, excelentního, co v současné době máme? Je to jasná degradace a cesta směrem k Dacii a nedej Bůh pod Dacii," hlásá odborový předák Jaroslav Povšík v novém čísle Škodováckého odboráře.

 

Podle Povšíka koncernová strategie směřuje k tomu, že škodovka přijde o výrobu Superbu i Kodiaqu.

 

Superb se má vyrábět v Bratislavě společně s "velkým bratrem" VW Passat, ve Škodovce má zůstat jen vývoj. Kodiaq se prý podobně odstěhuje do Německa.

 

"Superba jsme nákladově vypiplali od první generace přes všechny neduhy a bolesti zejména přenesené na zaměstnance až do dnešní podoby záviděníhodných vozů, špičkové kvality, designu a užitku včetně plug-in pohonu. Z těchto důvodů bylo v celku jasné, že rodina Passat se ocitne zde v České republice v Kvasinách," podotýká Povšík.

 

 

Volkswagen ale má s "rodinou Passat" vlastní plány. Mluvilo se o tom, že českou kapacitu posílí nová fabrika v Bulharsku. V plánech byl i přesun Superbu do Německa za Passatem. Nic z toho však už neplatí. "Následuje varianta číslo 3 – nová továrna pouze Volkswagenu v Turecku a výroba jen Superbu a Passatu. U nás by zůstal vývoj," popisuje Povšík.

 

Ani to ale není konečná varianta. "Najednou se objevila varianta číslo 4 – tak nějak potichu bez jednání a informování zástupců zaměstnanců v Mladé Boleslavi a Kvasinách, bez vědomí České republiky – bude to Bratislava. S tím, že vývoj zůstává stále u nás v České republice," tvrdí odborový předák. "Budiž. Superb padá, Bratislavě to eventuálně pomůže. Byznys trochu klekne, ale budiž," je smířený s novým řešením.

 

Další bouři ale vyvolaly plány s Kodiaqem. "Najednou do toho všeho se objevilo, že také Kodiaq musí jít pryč, tentokrát do Německa. Je to přitom auto, které dobře vydělává, pomáhá udržet zaměstnanost podobně jako Superb," zlobí se Povšík.

 

K tomu je tu už dlouhodobější záměr odstěhovat z Česka i výrobu Seatu Ateca kompletně do Španělska. A všehna tahle škatulata podle odborářů mají jednoznačný cíl - oslabit pozici Škody Auto.

 

"Nejhorší by bylo nedělat nic a pak žít s vědomím, že léta páně 2020 (125 let výročí) jsme zahájili demontáž špičkové továrny, špičkových výrobků a lidského umu. Směřovat jen k montovně se nás snažil přesvědčit už kdysi Renault, ten to ale tehdy proti Volkswagenu prohrál, a to se zásadním přispěním stanoviska zástupců zaměstnanců. I teď budeme bojovat na všech frontách – v tisku, u vlády, u veřejnosti, v koncernu Volkswagen, všude," vzkazují odboráři.

 

 

Zastání se budou snažit najít i u nového předsedy představenstva Škody Auto Thomase Schäfera. Mluvilo se o tom, že do Škodovky přišel plnit plán VW a nasměřovat českou značku do cenového suterénu a k nízkonákladovým modelům. Sám Schäfer to ale popřel. "Ústup z kvality a přesun do nízkonákladového segmentu se konat nebude," citoval jeho slib premiér Andrej Babiš po společném jednání na konci srpna.

 

 

"Hodlám věnovat zvláštní pozornost další elektrifikaci a digitalizaci našich produktů. Jsou klíčem k tomu, aby automobilka zůstala pro své zákazníky i nadále atraktivní," vzkázal Schäfer zaměstnancům automobilky s tím, že chce podporovat další růst a nehodlá uhnout z nastoupeného trendu. Zároveň však připouští, že by Škodovka měla být konkurenceschopnější v segmentu cenově nejdostupnějších aut.

 

Odbory proklamacím moc nevěří. Tvrdí, že pro Škodovku to zavání degradací. "Bylo by to nesprávné z ekonomického hlediska, zkrátka jít jinou cestou by byla byznysová katastrofa," míní Povšík.

 

 

"Někdo z vás si teď řekne, vždyť máme Enyaq, drahý vůz. Ještě nemá ani zákazníky a je spíše nastaven na zprůměrování pokut za emise. Hovoří se, že jako protiúčet dostaneme Fabii Combi. Jakoby někdo zázračně procitl, že vyrábět toto auto zde je vlastně dobrý byznys. Možná ještě přijdou další elektrická auta, ale bojujeme tady a teď a dobře víme za co," dodává.

Související témata:
TN.cz