Zásadní pravidla

Pravidla určí, jak předjíždět cyklistu. Ale víte vůbec, kdy (ne)má kolo přednost?

Přejezd pro cyklisty
Zdroj: Creative commons
Téma:

Pokud to odsouhlasí Senát a prezident, brzy začne platit nové pravidlo o předjíždění cyklistů ve vzdálenosti 1,5 metru. Vztah řidičů a cyklistů ale upravují i další pravidla a v řadě z nich obě skupiny tápou. Víte, kdy má cyklista na silnici přednost a kdy ji naopak nemá?

Nové pravidlo od předjíždění cyklistů vyvolalo poměrně bouřlivou diskuzi. Moc se nelíbí ani expertům ani policii a už vůbec ne mnohým řidičům. Nicméně poslanci ho odhlasovali a pokud se proti nepostaví senátoři nebo prezident, budeme si muset zvyknout.

 

Nepůjde to nejspíš úplně hladce. Ostatně jasno mnozí cyklisté ani řidiči nemají v dalších pravidlech, které už platí delší dobu. Tak schválně, víte, kdo má přednost, když cyklista vjíždí na silnici z cyklostezky po vyznačeném přejezdu?

 

Přejezdy pro cyklisty vypadají skoro jako přechody pro chodce. Mnozí cyklisté se tak domnívají, že pro ně platí stejná pravidla jako pro chodce a tudíž by měli mít na přejezdu přednost. To je ale omyl…

 

Řidiči je sice na vyznačených přejezdech nesmí ohrozit. To ale neznamená, že mají před auty přednost. Novela z roku 2016 na tom nic nezměnila. "Vidíme jako zásadní, aby se cyklisté mylně nedomnívali, že mají odteď přednost,“ varovala tehdy policie. Někteří cyklisté si přesto začali přednost vynucovat.

 

 

Pro přejezd platí: Pokud už cyklista na přejezdu je, řidič by měl počkat, až přejede. Cyklisté, kteří se k přejezdu silnice teprve blíží však dál dávají přednost řidičům motorových vozidel, stejně jako na značce dej přednost v jízdě. Nemají přednost ani před souběžně jedoucím vozidlem, které přes přejezd odbočuje vpravo. Je třeba počítat s tím, že řidič rozjetého cyklistu prostě nemusí včas vidět.

 

Před vjezdem na přejezd pro cyklisty se cyklista musí přesvědčit, zda-li může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, cyklista smí přejíždět vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy. Na přejezdu pro cyklisty se jezdí vpravo.

 

Na některých cyklostezkách na to kolaře upozorňuje i vodorovné značení, není to ale pravidlem.

 

 

A pozor platí také, že vyznačený přejezd pro cyklisty není přechod pro chodce! Je určen výhradně cyklistům a chodci ho nesmí používat, natož si vynucovat na řidičích přednost při přecházení.

 

Přejezd pro cyklisty bývá někdy vyznačený i vedle klasického přechodu pro chodce, často jako pruh křižující silnici hned vedle běžné zebry. Občas speciální čtverce lemují celý přechod, pak jde o takzvaný sdružený přechod pro chodce a přejezd pro cyklisty. Ani v takovém případě však cyklista na kole přednost nemá.

 

 

Je možné se i setkat s přejezdy pro cyklisty vybavenými speciálními menšími semafory.

 

 

Pokud cyklista přejíždí silnici po běžném přechodu pro chodce, měl by z kola sesednout a vést ho vedle sebe. Pak pro něj platí stejná pravidla jako pro běžného chodce. Ale pozor, povinnost sesednout cyklistům žádný zákon explicitně nenařizuje. Pokud u nich tedy není příkazová značka "Cyklisto, sesedni z kola".

 

 

I když třeba podle Besipu je výklad tvůrců zákona i bez značky jasný: "Z jazykového výkladu předmětných ustanovení je zřejmé, že přechod pro chodce je určen chodcům, nikoli cyklistům, těm je určen přejezd pro cyklisty. Vzhledem k tomu, že chodcem je dle § 2 písm. j) zákona č. 361/2000 Sb. i osoba, která vede jízdní kolo, pokud chce cyklista použít přechod pro chodce, musí z kola sesednout a vést ho."

 


Zásadní je také pravidlo, že cyklista na klasický chodník ve městě vůbec nepatří (pohyb po chodníku je umožněn jen pro osoby ve věku do 10 let). Chodník a pěší zóna bývá většinou prostorem určeným výhradně chodcům, pokud tedy není označen značkou jako společná stezka pro chodce a cyklisty. Některé trasy jsou zase vyhrazené výhradně cyklistům (vyznačené jsou kulatou modrou značkou s bílým piktogramem kola) a nebo výhradně chodcům (značka s piktogramem chodců). Na těchto komunikacích se smí pohybovat jenom ten, komu je prostor určen, často to ale nerespektují ani cyklisté, ani chodci.

 

 

Na silnicích pro cyklisty platí stejné zásady jako pro řidiče aut. Měli by jet po pravém okraji a nesmí jezdit vedle sebe, ale vždy za sebou.

 

Ve městech bývají pro cyklisty vyhrazené jízdní pruhy označené souvislou čarou s červeně zvýrazněnými piktogramy kola na zemi. Auta ani motorky v nich nemají co dělat, ačkoliv někdy bývá značení opravdu prapodivné.

 

 

Jiná je situace tam, kde je na silnici "jen" bílý piktogram kola s šipkami. V takových případech se nejedná o vyhrazený pruh, který by řidiči neměli zbytečně blokovat, na druhou stranu cyklisté na něm nemají žádná výsostní práva.

 

 

A důležité je i další pravidlo: Jakmile je v místech stezka pro cyklisty nebo smíšená stezka pro chodce a cyklisty, cyklista nesmí jet po silnici. prostor, který je mu vyhrazený, využít musí.

 

 

Do jednosměrky v opačném směru pak cyklisté mohou jen v případě, že jim to dovoluje speciální dodatková tabulka.

 

 

 

A je třeba dodat, že za jízdní kolo je u nás dosud považovaná i koloběžka…

 


Dopravní experti samozřejmě vypichují zásadní, byť nepsané pravidlo: Pro bezproblémové soužití chodců, cyklistů a řidičů je nutná ohleduplnost, tolerance a předvídavost. 
 

VOYO

Sledujte Televizní noviny ve Full HD a bez reklam na Voyo.cz

TN.cz