Anketa

Praha chce zdražit parkování, hlavně pro velká a starší auta! Co vy na to?

Odtah auta
Zdroj: Městská policie Praha
Téma:

Pražský magistrát chce vyhnat z centra další řidiče. Místo na ulicích mají parkovat v podzemních garážích nebo v okrajových částech na P+R parkovištích. Radnice toho chce docílit tím, že zdraží parkování v některých zónách placeného stání. Co si o revolučních plánech radnice myslíte vy?

Praha zvažuje, že v budoucnu zvedne ceny za parkování v některých zónách, hlavně v centru města. "Parkovné by mělo také reflektovat vytíženost lokality či emise a velikost parkujícího vozidla," doporučuje plán, který projednal magistrátní výbor pro dopravu.

 

Co to znamená? Ceny za parkování na ulici by měly být vyšší než v podzemních garážích. A větší částky by měli platit majitelé velkých SUV nebo vozidel s vyššími emisemi, což jsou většinou starší auta. Taková je strategie rozvoje parkování do roku 2025. Na stůl ji dostanou pražští radní.

 

Ceny by měly být odstupňované podle délky aut: čím delší auto, tím větším prostor zabere a tím by měl řidič za parkování zaplatit víc. A podobné to je i s emisemi, cena má být stanovena podle toho, jakou emisní normu vozidlo splňuje: čím vyšší emise, tím víc řidič za parkování zaplatí. Růst má také cena dlouhodobých parkovacích karet pro rezidenty a podnikatele, minimálně o inflaci.

 

"Budou například tři kategorie: vozidla malá, střední a velká, za která se bude za dlouhodobé oprávnění platit o něco méně, středně a středně více,“ naznačil zvažovaný plán mluvčí Institutu plánování rozvoje hlavního města Prahy Marek Vácha pro Hospodářské noviny.

 

 

Přísnější má být radnice při vymáhání pokut - strategie doporučuje častější kontroly i odtahy a také navrhuje vyšší postihy za opakované porušování pravidel.

 

Podle dokumentu je nutné zoufalou situaci parkováním co nejdříve řešit, protože počet obyvatel metropole i lidí, kteří dojíždějí do Prahy za prací, neustále roste. Každý den do Prahy míří 300 tisíc aut.

 

Anketa

Jak se vám líbí plán na zdražení v parkovného v Praze?

Hlasovalo 294 lidí.

 

Město chce podle strategie snížit počet parkujících vozidel v "cenných uličních prostranstvích", například v památkové zóně. Pokles má být desetiprocentní proti roku 2015. Placené zóny by se měly dál rozšiřovat i v dalších exponovaných částech města.

 

Parkující chce radnice dostat do garáží a na odstavná parkoviště P+R v okrajových částech, která využívají většinou přespolní - nechají auto na parkovišti a přesednou na MHD. Plochy mají postupně přibývat, ale zatím jich není dostatek, aby pokryly potřeby metropole.

 


Místo dalších odstavných parkovišť zatím spíš vznikají další nové placené zóny - přibýt mají v Letňanech, u nádraží v Klánovicích, ve Vršovicích, Strašnicích nebo Malešicích.

 

 

Cílem je, aby 15 % procent parkovacích míst v ulicích Prahy zůstávalo volných. Tak, aby měli víc prostoru hlavně Pražané a aby bylo dost míta pro nízkoemisní vozy a carsharing. Systém parkování má být automatizovaný, přehlednější a měl by zahrnovat i místa pro zásobování, handicapované nebo sdílená auta, skútry a další dopravní prostředky.

Související témata:
TN.cz