Nouzové volání

Povinný eCall i do motorek? Česko je průkopníkem, proběhly první testy

Testování systému eCall v motorkách - 11
Zdroj: HZS ČR / Leoš Kučera
Téma:

V Česku se začal testovat eCall v motocyklech, první testy proběhly u pražských hasičů. Česká republika má pro přijímání dat a automatické nouzové volání eCall špičkovou technologii, pro pilotní projekt v rámci EU byla vybrána i v minulosti.

Česká republika, která je průkopníkem v testování a zavádění projektu eCall, začala testovat tuto technologii i v motocyklech. První testy proběhly tento týden na pražské hasičské stanici Modřany, kde je dislokováno krajské operační a informační středisko pražského hasičského záchranného sboru včetně tísňové linky 112, která volání eCall přijímá. Na testech spolupracuje výrobce motorek KTM.

 

"Technologie eCall v motocyklech je na svém začátku jak na legislativní, tak hlavně na technické úrovni. Očekává se, že do projektu testování se postupně zapojí všichni výrobci motocyklů," uvedl mluvčí pražských hasičů Martin Kavka.

 

Zatím jde o první testy, jejichž cílem je hledat společně vhodnou technologii, která by vedla k větší bezpečnosti motorkářů a dalších účastníků silničního provozu.

 

"První testování bylo zaměřeno na komunikaci s operačním střediskem, respektive operátorkou tísňové linky 112. Test se zaměřil na kvalitu zvuku a rychlost aktivace hovoru," popsal Kavka.

 

Komunikace s řidičem motorky bezprostředně po nehodě je klíčová a musí být nedílnou součástí této technologie, která se osvědčila u automobilů a už dva roky je součástí povinné výbavy všech nově vyrobených aut.

 

 

Tísňové volání se aktivuje automaticky, pokud senzory ohlásí závažnou nehodu. Vůz naváže hlasové a datové spojení do speciálního centra tísňového volání (eCall vytočí přímo číslo 112) a systém zároveň odešle údaje o pozici vozidla, směru jízdy, počtu pasažérů, počtu vystřelených airbagů a závažnosti kolize záchranným složkám. Naváže se hlasové volání a řidič je sledován, dokud nepřijede pomoc. Řidič nebo jeho spolucestující mohou zavolat o pomoc také sami stisknutím tlačítka SOS, například pokud jsou svědky nehody jiného vozidla.

 

Podobně by měla technologie fungovat v budoucnu i v motorkách. Hasiči musí nejdříve vyhodnotit, zda zvolená technologie pro motocykly je přínosná a technicky vhodná. 

 

Hasičský záchranný sbor ČR je garantem Integrovaného záchranného systému, pod který spadá i linka 112. Informace ze systému eCall přijímá už od září 2017. 

 

Fotogalerie: Hasiči testují systém pro eCall na motorkách

1
/
5
Zdroj: HZS ČR / Leoš Kučera
Testování systému eCall v motorkách - 9

Související témata:
TN.cz