Anketa

Předjíždění cyklistů s odstupem 1,5 metru vyvolalo vášně. Co si myslíte vy?

Jízda na kole
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek.
Téma:

Sněmovna v půlce dubna schválila změnu pravidel - řidiči budou muset předjíždět cyklisty ve vzdálenosti 1,5 metru. Nejspíš už od července. Novela ale vzbuzuje řadu otázek a pochybností. Jak se bude dodržování přísného pravidla kontrolovat? A jak ho můžou řidič vůbec dodržovat na úzkých a často rozbitých českých okreskách? Jistá si není ani policie.

Někteří dopravní experti i vedení dopravní policie zpochybnili nové pravidlo pro předjíždění cyklistů. Sněmovna v půlce dubna schválila návrh skupiny poslanců v čele s Petrem Dolínkem (ČSSD) a stanovila pro řidiče povinný odstup od jízdního kola minimálně 1,5 metru, na místech s omezenou rychlostí na 30 km/h pak na jeden metr. A sankce mají být tvrdé: za nedodržení pravidla hrozí řidiči sedm trestných bodů i zákaz řízení až na půl roku.

 

Příliš tvrdá pravidla?

Podle odborníků takto přísně stanovené pravidlo může komplikovat provoz hlavně na úzkých okresních silnicích, kde by mohly vznikat za cyklisty zbytečné kolony. Myslí si to například odborník na dopravu Roman Budský, předseda expertní rady Vize 0. Na okreskách budou složitě předjíždět cyklisty například autobusy nebo nákladní auta. I řidiči osobáků ale můžou mít problémy například na úsecích, kde jsou rozbité krajnice. A že takových míst v současné době není v Česku málo. "Na těchto komunikacích to může znamenat jízdu za cyklistou i několik kilometrů," uvedl i šéf dopravní policie Jiří Zlý.

 

V podstatě tím vzkázal, že změna pravidel může způsobit zpomalení provozu a vytváření kolon. Na druhou stranu upozornil, že mnohdy může být odstup 1,5 metru nedostatečný.

 

Policie nemá, jak to měřit

Všichni se shodují, že bezpečnost cyklistů je důležitá a nastavení pravidel je správný krok. Spíš než přesné vymezení odstupu by ale podle expertů pomohla důslednější práce s řidiči v autoškolách a osvětové kampaně zaměřené na šoféry i cyklisty. Horší to totiž bude s vymáháním tak konkrétně a přísně stanoveného rozestupu. Policie nemá prostředky, jak tohle měřit.

 

 

"Navrhované ustanovení v současné době není možné vzhledem ke stavu silniční sítě (zejména silnic II. as III. tř. a místních komunikací) plně ani dodržovat, ani kontrolovat (aniž by to mělo nějaké jiné výrazné negativní dopady nebo aniž by to nepřineslo jiná nová rizika)," napsal pro portál Neviditelný pes člen Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu Petr Karásek s tím, že na stanovisko rady vlády se předem ani nikdo neptal.

 

 

"Pro měření bočního odstupu notabene na straně spolujezdce žádné zařízení zatím neexistuje, tudíž řidič si sám nemůže vzdálenost nijak zkontrolovat (u osobního vozu to ještě jakž takž může opticky odhadnout, u autobusu, kloubového autobusu, jízdní soupravy nákladního vozidla s přívěsem/návěsem nebo přívěsy/návěsy je to při délce vozidla/soupravy 12 – 15 - 16,5 – 18,9 - 22 až 25,5 m prakticky skoro nemožné, notabene když během předjíždění cyklista nemusí jet po naprosto přímé trajektorii)," dodává Karásek.

 

 

Vymáhání pravidla zpochybnil i sám šéf dopravní policie Zlý. O víkendu pak vydal prohlášení, ve kterém svoje stanovisko vysvětluje a slibuje cyklistům patřičnou ochranu. Podívejte se:

 

Cyklist v silnin doprav Vyjden fa dopravn policie plk. Jiho Zlho. Ze sv pozice editele sluby dopravn...

Zveejnil(a) Policie esk republiky dne Sobota 1. kvtna 2021

 

Co pravidla pro cyklisty?

Podle expertů je třeba vázat povinnostmi nejen řidiče aut, ale také cyklisty. A na to žehrají i šoféři. "Pak také předpokládám, že budou daleko dusledněji kontrolovat dodržování pravidel že strany cyklistů. Například povinné využívání cyklostezek, podjížděni řidičů rozjíždějících se na semafor, nedáni předností atd atd. 1,5 m nesmysl nemám jako řidič jak dodržet. Prostě není způsob, jakým to odměřit. Nejsem hulvát, za cyklistů vždy čekám, než ho můžu bezpečně objet. Ale chce to hlídat na obě strany. To, co vidím každý druhý den na silnici od cyklistů, je neuvěřitelný," napsal ke komentáři šéf dopravní policie jeden z řidičů. A přestože dodal, že sám je jezdí na kole, některé cyklisty tím namíchl.

 

 

Změna by mohla platit od začátku července, novelu bude schvalovat Senát a aby začala platit, musí ji také podepsat prezident. Co si o úpravě pravidel myslíte vy?

 

Anketa

Jste pro povinný odstup při předjíždění cyklistů?

Hlasovalo 622 lidí.

 

Co říká novela zákona? Podívejte se v reportáži:

 

VOYO

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

TN.cz