Revoluce ve spalování

Poslechněte si ten zvuk! Neuvěříte, na co tohle burácející auto jezdí

Téma:

Už brzy se na závodní dráze objeví unikátní sportovní Toyota Corolla Hatchback. Nepůjde o žádného tichého prcka, ale o pořádně burácející stroj, který přitom nebude spalovat benzín, nýbrž vodík! Poslechněte si, jak něco takového zní…

Toyota už šest let vyrábí model Mirai, který pohání vodíkové palivové články. Vůz je vybaven elektromotorem, který získává elektřinu z chemické reakce kyslíku a vodíku právě v palivových článcích. Je to tichounké kultivované auto produkující jako odpad jen čistou vodu.

 

Ovšem vůz, který můžete vidět a hlavně slyšet v úvodním videu, žádný tichý a kultivovaný projev nemá. Naopak mu nechybí pořádné vibrace ani řvoucí zvuk výbuchů směsi ve válcích. Přesto je to také auto na vodík, které neprodukuje žádné CO2.

 

 

Pod kapotou má totiž unikátní novinku, kterou Toyota vyvíjí. Jde o spalovací motor, který vodík přímo spaluje místo benzínu. Funguje v podstatě stejně jako benzínový, rozdíl je v typu vstřikovaného paliva. I projev vodíkového motoru je tak podobný zvuku benzínového agregátu. Z výfuku mu však jde pouze čistá vodní pára s příměsí zbytků po spálení minimálního množství motorového oleje.

 

 

"Není to tak odlišné od běžných vozidel na benzínový pohon, jak jsem čekal. Kdyby mi to neřekli, myslel bych si, že to je normální motor," popsal závodník Hiroaki Ishiura, který řídil testovací vozidlo.

 

Jde o unikátní sportovní model Toyota Corolla Hatchback, který chce japonská automobilka už brzy vyslat do ostrého klání. Sportovní divize Toyoty Gazoo Racing Company ji hodlá nasadit na 24hodinový vytrvalostní závod, který se uskuteční už na konci května.

 

 

Gazoo Racing přepracovala pro spalování vodíku původem sériový turbobenzínový tříválec s objemem 1618 cm3, což je objem jednotky ze špičkového hothatche GR Yaris. O nasazení vodíkového spalovacího agregátu v závodech rozhodlo vedení Toyoty až na konci minulého roku.

 

 

Vývoj samozřejmě směřuje k tomu, aby nová technologie umožnila přímé spalování vodíku i v běžném provozu. K sériové výrobě něčeho takového ale Toyota zatím nedošla.

VOYO

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Související témata:
TN.cz