Výhody a nevýhody

Poohlížíte se po ojeté Octavii? Na co si dát pozor u jednotlivých generací

Ojetá Škoda Octavia
Zdroj: Auto ESA

Pokud se zajímáte o koupi Škody Octavie, budete mít z čeho vybírat - oktávka je u nás nejprodávanější ojetinou. Jak si vybrat správnou verzi a nespálit se? Podívejte se, za jakou cenu se dají pořídit jednotlivé generace, na co si u nich dát pozor a jakým motorům dát přednost.

"Obliba všech generací Octavií je založena na obrovském zavazadlovém prostoru, nadčasovém designu, spolehlivosti a nízkých provozních nákladech. Octavia si v porovnání s konkurencí lépe drží cenu, proto se vyšší pořizovací náklady kupujícím vykompenzují při následném prodeji,” říká Filip Kučera z Auto ESA.

 

ŠKODA OCTAVIA I (1996-2004, modernizace 2000, Tour 2004-2010)

První Octavia dostala osvědčenou techniku z VW Golf 4. Výhodou byla mechanická jednoduchost a možnost pohonu 4x4. Už liftback nabízí obrovský kufr 528 litrů, combi má ještě o 20 litrů víc.

 

Nevýhodou je krátký rozvor a s tím související dlouhé převisy karoserie a málo místa na kolena vzadu. Po modernizaci v modelovém roce 2001 byla upravena konstrukce všech sedadel tak, aby vznikl větší prostor pro kolena cestujících vzadu.

 

 

K nejspolehlivějším a nejúspornějším motorům v Octavii první generace patří 1.9 TDI ve variantách 66 a 81 kW. Následné verze TDI-PD/74 a 96 kW byly náročnější na pravidelnou výměnu oleje a měly vyšší spotřebu.

 

Jako spolehlivé benzínové motory se v průběhu času ukázaly 1.4 16V/55 kW, 1.6i/74 a 75 kW, a také 2.0 MPI/85 kW. Z benzínových motorů 1.8 20V/85 kW a 1.8T je lepší přeplňovaná verze 110 kW nebo 132 kW, která byla použita i u modelu RS.

 

Z aktuální nabídky na trhu:

Škoda Octavia I Combi, 1.9 TDI/81 kW, 2004, 250.193 km, cena 50.000 Kč

 

ŠKODA OCTAVIA II (2004-2013, modernizace 2008)

Druhá generace Octavie je vystavěná na podvozku VW Golf 5. Problémy s nedostatkem místa vzadu byly definitivně vyřešeny. Zavazadlový prostor narostl na 585 litrů u liftbacku a 605 litrů u combi. Jízdní vlastnosti vylepšila víceprvková zadní náprava. Modernizace v roce 2008 přinesla jinak tvarované světlomety, novou masku a nové motory.

 

U Octavie II před modernizací platí za spolehlivé motory benzínové 1.4 MPI/55 kW a 1.6 MPI/75 kW. Naopak motory s přímým vstřikováním 1.6 FSI/85 kW a 2.0 FSI/110 kW nebyly příliš oblíbené už u nových vozů především kvůli vyšší spotřebě.

 

Mezi naftovými motory platí za úspornější a spolehlivější 1.9 TDI-PD/77 kW v porovnání s 2.0 TDI-PD/103 kW.

 

Po modernizaci v roce 2008 přibyly nové benzínové motory 1.2 TSI/77 kW, 1.4 TSI/90 kW a 1.8 TSI/118 kW. Více se také začaly objevovat převodovky DSG 6/7.

 

 

Motory TSI měly v počátcích problémy s rozvodovými řetězy. I když byly tyto problémy dávno vyřešeny, promítají se stále do ceny vozů TSI, což může na druhou stranu představovat příležitost k dobré koupi.

 

Z naftových motorů se na trhu nejčastěji objevují úsporný 1.6 TDI-CR/77 kW nebo výkonný 2.0 TDI-CR/103 kW.


Z aktuální nabídky na trhu:

Škoda Octavia II, 1.6 MPI/75 kW, 2012, 61.636 km, cena: 145.000 Kč.

 

ŠKODA OCTAVIA III (2012-2020, modernizace 2017)

Octavia třetí generace je postavena na koncernové platformě MQB, kterou najdeme třeba u Golfu 7, ale má o 5 cm delší rozvor. To s sebou přináší ještě více místa pro cestující a zavazadlový prostor 590 litrů u liftbacku a 605 litrů u combi.

 

Víceprvkovou zadní nápravu mají verze s výkonem vyšším než 110 kW. Nižší výkonové verze mají jednoduchou klikovou nápravu.

 

Octavii III po modernizaci v roce 2017 poznáte především podle dělených (čtyř) světlometů a pocítíte lepší jízdní vlastnosti kvůli zvětšenému rozchodu zadních kol.

 

Motory TSI u Octavie III dostaly místo rozvodového řetězu spolehlivější řemen. Mezi jednotkami 1.0 TSI 85 kW, 1.2 TSI 63 a 77 kW, 1.4 TSI 103 kW, 1.8 TSI 132 kW a 2.0 TSI 180 kW se nevyskytovaly žádné dětské nemoci jako u Octavie II. Oproti naftovým motorům je spotřeba motorů TSI více ovlivněna stylem jízdy.

 

 

Mezi diesely najdete opět úsporný motor 1.6 TDI-CR/77 kW a také dvě silnější verze 2.0 TDI-CR 110 a 135 kW.

 

V modelovém roce 2019 skončily agregáty 1,4 TSI a 1,8 TSI kvůli změně emisních měření. Jejich náhradou se staly 1.5 TSI EVO 110 kW a 2.0 TSI 140 kW.

 

Z aktuální nabídky na trhu:

Škoda Octavia III Combi RS 245, 2.0 TSI/180 kW, 2017, 52.184 km, cena: 530.000 Kč.

 

"Octavia jako nejprodávanější vůz je také nejčastějším předmětem podvodů. Hojně se vyskytuje stáčení tachometrů, zatajování servisní historie nebo skrytých závad," upozorňuje Filip Kučera z Auto ESA. Seriózní autoservisy takové vozy do prodeje nepustí - auto nedostane certifikát a bazar ho ani nevykoupí. "Vozy, které neprošly do výkupu naší certifikací, se pak nejčastěji prodávají "na ulici" nebo u prodejců, kteří za nic neručí. Jedním z důležitých kritérií při výběru ojeté Octavie by proto mělo být, kde a od koho ji kupujete," dodává Filip Kučera.

Související témata:
TN.cz