Porušování zákona

Policie se prý opět zaměřila na nešvar českých dálnic. Vymýtit se ho nedaří

Dálnice
Zdroj: Profimedia
Ilustrační foto.
Téma:

Od policie to slýcháme pravidelně. Rok co rok slibuje, že se více zaměří na bezdůvodnou jízdu v levém a středním pruhu po dálnicích. Letos to opakuje znovu. Vidět to ale na dálnicích moc není.

Dopravní policie se letos víc zaměřuje na řidiče, kteří na dálnici jezdí bezdůvodně v prostředním nebo levém jízdním pruhu. Tak zní vzkaz zveřejněný minulý týden prostřednictvím Zelené vlny veřejnoprávního Českého rozhlasu.

 

Něco podobného jsme od policie slyšeli vloni, předloni…Nic moc se však nemění. Hlídek, které by skutečně dohlížely na tento nešvar (nejen) českých dálnic, je vidět pramálo. A řidičů, kteří by se poučili, ještě méně. Na tříproudých úsecích nejezdí v pravém pruhu kromě kamionů skoro nikdo.

 

Přitom neoprávněná zbytečná jízda v levém či prostředním pruhu je porušením zákona. Snižuje se tím kapacita dálnice, pomalejší šoféři často brzdí provoz a mohou způsobit i vážnou nehodu.

 

 

Podle zákona je řidič jednoznačně povinen jet mimo obec v pravém pruhu. V prostředním a levém může jen předjíždět, objíždět nebo odbočovat.

 

Anketa

Jezdíte bezůvodně v jiném než pravém pruhu?

Hlasovalo 453 lidí.

 

Jak ale potvrzují i dopravní experti, většina řidičů na víceproudých silnicích mimo obec z nějakého důvodu využívá nejraději prostřední, případně levý pruh. "Může to být tím, že si v levém jízdním pruhu připadají rychlejší, a proto nechtějí být v tom pravém. Nebo se jim zkrátka nechce z levého do pravého, protože by se jim zdálo, že by kličkovali, a připadám jim to zbytečné na tu chvíli. Může to být i nepozornost. Řidič se nemusí zrovna soustředit. Třeba se baví se spolujezdci, ovládá navigaci," řekl Českému rozhlasu dopravní expert Autoklubu ČR Libor Budina.

 

 

Portál Bezpečné cesty zveřejnil i výmluvy, které pak takoví šoféři nejčastěji používají:

- pravý pruh je rozbitý od kamionů,

- předjíždím, a proto se nemusím zařazovat zpět (i když je další auto kilometr daleko),

- v prostředním pruhu mám dostatek místa na obou stranách, a tak je to bezpečnější,

- jedou tady všichni apod.

 

Dalším důvodem může být mylná domněnka, že pravý pruh slouží jen pro nákladní auta nebo pomalá vozidla.

 

 

Za bezdůvodnou jízdu v levém nebo středním pruhu hrozí pokuta až 2.500 korun. Správné je jet v pravém pruhu a ostatní pruhy používat jen na předjíždění, objíždění a odbočování. Po předjetí jiného auta je pro zajištění plynulosti provozu nutné opětovné zařazení do pravého pruhu. Jinak je omezena propustnost dané silnice a provoz není plynulý tak, jak by mohl.

 

 

Navíc vznikají i další nebezpečné situace, když rychlí řidiči nevydrží na nervy a mají tendenci ty pomalé neoprávněně jedoucí v levém pruhu vychovávat, trestat nebo podjíždět zprava. I za to však hrozí pokuty.

 

 

Zároveň platí, že při přejíždění z pruhu do pruhu musí řidič používat blinkry. Při přejíždějí do pruhu z obou stran, například když dvě auta přejíždění z levého a pravého pruhu do prostředního nebo při společném odbočovacím a připojovacím pruhu, má přednost to, které vjíždí "zprava" (platí zde pravidlo pravé ruky).

TN.cz