Zbytečná smrt

Podivná nehoda. Dva lidé zemřeli, za volantem Tesly ale nikdo neseděl

Tragická nehoda
Zdroj: KPRC2
Téma:

Při nehodě, která se stala v sobotu v noci poblíž amerického Houstonu, zemřeli dva lidé. Tesla Model S, ve které seděli narazila do stromu a proměnila se v ohnivou kouli. Podle úřadů v době nehody elektromobil nikdo neřídil!

Jedna oběť seděla na místě spolujezdce, druhá vzadu. Za volantem nebyl nikdo. Přesto se Tesla Model S z roku 2019 vysokou rychlostí řítila silnicí v obytné čtvrti, nevybrala otočku o 180 stupňů na konci slepé ulice a narazila do stromu.

 

Podle lokální televizní stanice KPRC 2 vůz po nárazu vzplál a velmi rychle z něj byla ohnivá koule. Hasiči museli použít přes 1000 hektolitrů vody, aby plameny uhasili a likvidace smrtícího požáru trvala dlouhé čtyři hodiny, protože baterie elektromobilu několikrát znovu vzplála. Dokonce se prý hasiči v jednu chvíli snažili kontaktovat americkou automobilku, aby získali instrukce, jak plameny uhasit.

 

Z auta zbyly jen ohořelé trosky. V jeho útrobách podle zpráv amerických médií zahynuli dva muži ve věku 59 a 69 let.

 

 

Není zcela jasné, co se ve voze před nárazem dělo, ale podle předběžného vyšetřování ani jeden z mužů neseděl na místě řidiče. "Nikdo neřídil," potvrdila pro KPRC 2 policie s tím, že vyšetřování stále pokračuje.

 

 

Podle všeho muži zapnuli funkci autopilota, i když to vyšetřovatelé ještě oficiálně nepotvrdili. New York Times citují manželky obou mužů, které je prý pár minut před srážkou slyšely, jak si domlouvají společnou projížďku - a mluvili spolu právě i o funkci autopilota.

 

Tesla nedávno uvedla beta verzi svého softwaru, který (dost nešťastně) nazývá Full Self Driving (FSD), jde o rozšíření jejího systému Autopilot (což je podle některých expertů také velmi zavádějící název). Americká automobilka, stejně jako další výrobci částečně autonomních vozů, opakovaně upozorňuje, že současné systémy nejsou určené k tomu, aby plně nahradily řidiče. Ten musí být za volantem neustále připraven kdykoliv převzít plnou kontrolu nad vozem. Neměl by ani sundavat ruce z volantu.

 

 

Tesla však opakovaně čelí kritice, že její vozy nemají dostatečnou kontrolu, zda řidič skutečně za volantem dává pozor. Autopilot Tesly je v současnosti schopen řídit, zrychlovat a brzdit, ale oficiálně pouze za určitých okolností. Řidič by měl být ve střehu, aby dokázal například měnit jízdní pruh nebo opravit automatický manévr, který v tu chvíli nemusí být bezpečný.

 

Objevují se ale případy, kdy si řidiči s autopilotem nebezpečně zahrávají. Opouštějí sedačku řidiče, nevěnují se provozu a sledují za volantem filmy nebo dokonce spí.

 

 

Podle amerických médií Tesla v neděli nereagovala na žádosti o vyjádření k tragické nehodě. Společnost zrušila své tiskové oddělení a na dotazy médií většinou neodpovídá.

 

Magazín The Verge poznamenává, že americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu vyšetřoval už nejméně 23 dopravních souvisejících s funkcí autopilota, ale podle všeho jde o první smrtelnou nehodu, kdy na sedadle řidiče nikdo neseděl.

 

 

Šéf Tesly Elon Musk odmítá výzvy expertů, aby Tesla zlepšila monitorování řidičů a přidala do vozů například kamery pro sledování očí nebo další senzory na volantu. Podle Muska majitelé vozů Tesla dobře vědí, co systém dokáže a co už nedokáže. Jenomže někteří si prý na funkci moc zvykli a případy, kdy nedodržují pokyny, jsou spíš důkazem jejich samolibosti než nevědomosti.

VOYO

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Související témata:
TN.cz