Žebříček

Počet obětí nehod v Evropě během pandemie klesl. Česko dál zaostává

Smrtelná nehoda mezi Hlubokou a Týnem nad Vltavou - 3
Zdroj: TV Nova
Téma:

Na silnicích v EU vloni zemřelo výrazně méně lidí než v předchozích letech. Podle předběžných údajů Evropské komise při dopravních nehodách v  roce 2020 zemřelo o  téměř 4 000 lidí méně oproti roku 2019. Česko v smutném žebříčku zaostává za evropským průměrem. Nejbezpečnější zemí zůstává Švédsko (18 usmrcených na milion obyvatel), nejhorší je Rumunsko (85 usmrcených na milion obyvatel).

Na silnicích států EU zemřelo vloni při dopravních nehodách přibližně 18 .800 lidí, což je oproti roku 2019 nebývalý pokles o 17 %. Podle expertů se na tom podepsala nižší intenzita provozu v důsledku pandemie covidu.

 

Cíl snížit počet úmrtí na silnicích do roku 2020 na polovinu oproti roku 2010 ale ani tak splněn nebyl. Ve srovnání s rokem 2010 počet obětí klesl jen o 36 % "Naše silnice zůstávají nejbezpečnější ve světě. Nicméně v rámci poslední dekády jsme nedosáhli očekávaného snížení a je zapotřebí, abychom zabránili návratu počtu obětí na úroveň před pandemií covid-19. V  rámci udržitelné a chytré mobility jsme potvrdili náš závazek implementovat strategii bezpečnosti silničního provozu v EU a snížit počet obětí v důsledku dopravních nehod na nulu,“ uvedla evropská komisařka pro dopravu Adina Vălean.

 

V uplynulém roce bylo ve 27 členských státech EU evidováno 42 usmrcených osob na každý milion obyvatel. K "evropským premiantům" lze s 18 usmrcenými na 1 milion obyvatel zařadit Švédsko, Maltu (21) a Dánsko (27), které patří mezi země s nejnižším počtem fatálních dopravních nehod. Naopak významně nadprůměrný počet usmrcených osob na milion obyvatel byl v uplynulém roce evidován v Rumunsku (85), Lotyšsku (74), Bulharsku (67) a Polsku (65).

 

 

V celé EU vloni poklesla úmrtnost v  průměru o 17 % v porovnání s rokem 2019, ačkoli snížení nebylo zdaleka jednotné. Nejvýraznější poklesy (20 % a více) nastaly v  Belgii, Bulharsku, Dánsku, Španělsku, Francii, Chorvatsku, Itálii, Maďarsku, Maltě a ve Slovinsku. Naproti tomu pět členských zemí (Estonsko, Irsko, Lotyšsko, Lucembursko a  Finsko) zaznamenalo nárůst usmrcených, i když počty obětí v těchto zemích kolísají každoročně.

 

Pro zajímavost: v  Lichtenštejnsku, které není členem EU, se v  roce 2020 stala  jedna smrtelná dopravní nehoda a v  letech 2010 a 2019 dokonce vůbec žádná.

 

V Česku vloni meziročně klesl počet obětí dopravních nehod o 16 % Celkem u nás v  roce 2020 zemřelo při nehodách 517 lidí, meziročně o 100 méně. Se 48 usmrcenými osobami na 1 milion obyvatel tak Česká republika patří v žebříčku EU na 18. místo a za evropským průměrem zaostala o 14 %

 

 

Ani v Česku se tak nepodařilo splnit cíl a snížit počet úmrtí na silnicích do roku 2020 na polovinu oproti roku 2010. A to ani během pandemie. Proti roku 2010 klesl počet obětí prakticky shodně jako v celé EU o 36 %

 

 

V celé Unii dokázalo dosáhnout vytyčeného cíle pouze Řecko s  54% poklesem, následovalo Chorvatsko (44 %), Španělsko (44 %), Portugalsko (43 %), Itálie (42 %) a Slovinsko (42 %). Celkově zaznamenalo pokles o více než 40 % devět členských zemí.

 

 

Vliv pandemie na pokles smrtelných nehod je podle expertů zřejmý, i když neměřitelný. "Nižší intenzita provozu, jakožto důsledek pandemie covid-19, měla zřejmý (avšak neměřitelný) dopad na počty usmrcených v důsledku dopravních nehod. Předběžné údaje z  USA ukazují, že úmrtí narostla i přes nižší intenzitu provozu a data z některých zemích EU skutečně poukazují na zvýšené riziko chování, zejména překračování nejvyšší dovolené rychlosti během lockdownu," upozorňuje brněnské Centrum dopravního výzkumu.

VOYO

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Související témata:
TN.cz