Den obětí

Pandemie smrtelných nehod. Případy z českých silnic, ze kterých mrazí

Nehoda u Zbirohu
Zdroj: JSDH Zbiroh

Agresivní řidiči spáchají v Česku ročně stovky nehod, při kterých se vážně zraní, či dokonce zemřou, desítky nevinných lidí. I celosvětově je agresivita některých řidičů velmi žhavým tématem. Vždyť každý rok zemře na silnicích světa přes 1,3 milionu lidí, denně je to 3700 obětí, to znamená jeden mrtvý každých 24 sekund… OSN tak právem hovoří o celosvětové pandemii smrtelných dopravních nehod. Právě na neděli 15. listopadu připadá Světový den vzpomínek na oběti dopravních nehod, v Česku známý jako Světový den obětí dopravních nehod každoročně vyhlašovaný Světovou zdravotnickou organizací, cílem je připomenout, že tyto oběti jsou naprosto zbytečné.

"Problematické v dnešní době je, že spousta řidičů nedomýšlí možná rizika a prostě nerespektuje pravidla bezpečného provozu. Například omezení rychlosti berou spíše jako doporučení než předpis, který je potřeba dodržovat. Neuvědomují si, že jsou omezení na daných místech z pádného důvodu, kupříkladu kvůli přechodu pro chodce nebo autobusové zastávce,“ uvádí k problematice agresivních řidičů dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

 

Rozhodně není na škodu si občas připomenout fakta nově publikovaná Světovou zdravotnickou organizací:

- Zvýšení rychlosti o pouhý 1 km/h s sebou nese 4% zvýšení rizika, že nehoda bude smrtelná.


- Sražení chodce v rychlosti 65 km/h oproti 50 km/h znamená 4,5násobné zvýšení pravděpodobnosti, že chodec zahyne.


- Náraz do boku osobního automobilu v rychlosti 65 km/h s 85% pravděpodobností skončí pro příslušného spolujezdce smrtí.

- Používání bezpečnostních pásů na předních sedadlech snižuje riziko usmrcení při nehodě o polovinu, u pasažérů sedících vzadu o čtvrtinu, použití dětské sedačky snižuje riziko smrti o 60 procent.


- Používání mobilního telefonu za jízdy zvyšuje riziko účasti na nehodě 4x, přičemž využívání hands free sady také není bez nebezpečí.

 


Velký podíl na tragických nehodách má agrese na silnicích a mnohdy nesmyslně ostrý styl jízdy některých "šoférů". K agresivní jízdě se podle průzkumu České asociace pojišťoven (ČAP), nechá vyprovokovat 7 z 10 řidičů. Celých 95 procent se však za agresivní nepovažuje. Čeho jsou někteří lidé za volantem schopni? I to je třeba si občas připomenout:

 

Začátek října: Dvě děti končí v nemocnici poté, co je srazila netrpělivá řidička. Místo aby chvíli počkala v koloně, vjela do pruhu vyhrazeného pro cyklisty a odděleného od zbytku silnice šrafováním…

Jen o den později sedmadvacetiletý řidič u Lázní Bělohrad na Jičínsku při exgrémně agresivní jízdě dostává smyk na mokrém povrchu a jeho auto naráží do stromu. Při nehodě se zranili tři lidé a na místě musel zasahovat i vrtulník. Mladík neměl za volantem co dělat - několik měsíců měl soudně zakázáno řídit.

 

Začátek srpna: Řidičku osobního vozu ve Frýdku-Místku zezadu tlačí nákladní vůz do kruhové objezdu - agresivní řidič náklaďáku ženu takto trestá, za to že jede pomalu a zdržuje provoz. Přes několik nárazů do jejího vozu dokázala žena situaci ustát a počkat si na vhodnou chvíli, kdy se zařadila mezi ostatní jedoucí auta. Šofér nákladního vozu i přes desetitisícovou škodu z místa nehody okamžitě ujel.

 

 

S jiným nedočkavým řidičem kamionu se v létě setkali lidé na Liberecku, ten je dle svědků a palubní kamery jednoho z řidičů začal v obci přejíždět na plné čáře rychlostí kolem 90 km/h. Při riskantním manévru mu nevadil ani zákaz předjíždění, ani nedaleký přechod pro chodce.

 

Polovina srpna: U Příbrami tři čtvrtě hodiny pronásleduje několik policejních aut a vrtulník ujíždějícího řidiče, který dokonce jednu policejní hlídku vytlačil ze silnice.

 

Konec července: Řidič na D1 zažívá krušné chvíle, když nedočkavý agresivní řidič neunese pomalejší předjíždění ostatních a vletí mezi ně z odstavného pruhu. Bezohledně ohrožuje všechny  kolem sebe, když se zprava řítí rovnou do levého pruhu. K tragédii chyběly centimetry…

 

 

Konec května: Mladý řidič ve vysoké rychlosti postupně předjížděl několik vozů. Bohužel přehlíží protijedoucí auto, se kterým se čelně srazí. Jeho agresivní styl jízdy stál život nejenom jeho, ale i pár v protijedoucím vozidle, jejich čtyřletá dcera nehodu přežila, na místě ji však bylo třeba oživovat a následně musela být v kritickém stavu převezena do nemocnice.

 

Podobná nehoda se stala  na konci května také u Týna nad Vltavou. Dvacetiletý řidič nebezpečně kličkuje, ve vysoké rychlosti nezvládá jednu ze zatáček a srazí se s autem v protisměru. Posádka protijedoucího vozu nehodu přežila, mladík takové štěstí nemá a na místě umírá.

 

Je to jen malá výseč, podobných nesmyslných situací s mnohdy tragickým koncem vznikají na českých silnicích stovky denně.

 

"K frustraci řidičů vede bezesporu i dnešní hustý provoz. Nepříjemné pocity, že se na vás neustále někdo tlačí nebo naopak že vás někdo zdržuje, zná každý z běžného života, například v obchodě u kasy nebo v MHD. Tyto nekomfortní situace nás podvědomě přimějí k vyostřenému chování, k jakému bychom se za normálních okolností neodhodlali. A za volantem v provozu je to podobné,“ vysvětluje dopravní psycholožka Rehnová.

 

Z průzkumu, který si nechala zpracovat Česká asociace pojišťoven, vychází, že zbytečně pomalá jízda ostatních vyprovokuje k ostřejšímu stylu jízdy více než třetinu řidičů. Agresivního chování se však mnohdy dopouštějí i na první pohled obyčejní a vzorní řidiči. Ať už se jedná o nebezpečné předjíždění, nedodržování bezpečné vzdálenosti nebo záměrné vybržďování, ke kterému se přiznal každý desátý řidič.

 

 

"S různými projevy agresivity na silnicích setkáváme téměř denně. Nemusí se přitom jednat vždy jen o vědomé nerespektování pravidel silničního provozu jako je záměrné nedání přednosti nebo překračování povolené rychlosti. Neštěstím mohou skončit i zdánlivě neškodné projevy vzteku jako je troubení či rozzlobená gestikulace," připomíná šéf dopravní policie Jiří Zlý.

 

"Pokud někdy usedáte za volant a už vás předtím něco jiného rozčílilo, nemyslete na to a soustřeďte se výhradně na řízení. Je potřeba zejména nepřeceňovat svoje řidičské schopnosti a udržet své ego na uzdě. V případě, že vás podráždí nějaká situace až během jízdy, je potřeba si takový moment uvědomit, a jednat poté s klidnou hlavou, jinak totiž nekontrolujeme svoje reakce dostatečně. Jediným správným přístupem je v obou případech ohleduplný styl jízdy,“ dodává dopravní psycholožka.

 

Česká asociace pojišťoven letos rozjela kampaň Agresivita zabíjí, emotivní spoty mají upozornit na nesmyslné chování na silnicích. "Následky nehod způsobených agresivními řidiči bývají tragické, a právě na to chceme v nové kampani upozornit všechny, kdo usedají za volant. Adrenalin nabytý zběsilou jízdou ani pocit radosti, když v nepřehledném úseku předjedete pomaleji jedoucího řidiče v lepším autě, nenahradí škody, jaké toto rizikové chování může spáchat na lidských životech,“ říká výkonný ředitel ČAP Jan Matoušek.

 

 

Letos je to 25 let, kdy byl poprvé vyhlášen den vzpomínek na oběti dopravních nehod. Iniciátorem bylo Evropské sdružení obětí dopravních nehod FEVR a taká řada jeho členů. Po deseti letech, tedy v roce 2005, se připojila Organizace spojených národů. Sloganem letošního dne vzpomínek na oběti dopravních nehod je: Pamatovat, Podpořit, Pracovat.

 

"Každoročně celosvětově každý 44. člověk, který zemře, ztratí zbytečně svůj život při dopravní nehodě. Nikdo neví, kdo bude další na řadě," říká Roman Budský z Platformy VIZE 0.

 

Každý rok zemře na silnicích světa přes 1,3 milionu lidí. Dalších až 50 milionů lidí je při nehodách zraněno. Světová zdravotnická organizace proto právem hovoří o dlouhodobé celosvětové pandemii smrtelných dopravních nehod.

 

Dopravní nehody s sebou navíc nesou i nemalé ekonomické dopady. Celospolečenské ekonomické následky dopravní nehodovosti v řadě států dosahují až tří procent HDP. I v České republice jsou obrovské, podle Centra dopravního výzkumu v roce 2019 dosáhly částky 81,4 miliardy korun, nejvíce od vzniku samostatné ČR.

 

OSN vyhlásila Dekádu aktivit pro bezpečnost silničního provozu 2021-2030. Navazuje na Dekádu aktivit vyhlášenou na právě končící desetiletí. Jejím cílem je do roku 2030 dosáhnout padesátiprocentního snížení počtů mrtvých a zraněných při nehodách oproti roku 2021. Obsahuje 40 oblastí aktivit, jejichž plnění by mělo vést k dosažení ambiciózního cíle. "Zapojit se ovšem musí každý – veřejný i komerční sektor, neziskové organizace. A také každý z nás. Stačí dodržovat příslušná pravidla silničního provozu a také základní zásady slušného chování,“ apeluje Libor Budina z Autoklubu ČR.

 

 

Jak pojišťovny, tak dopravní experti i sdružení obětí dopravních nehod se snaží bojovat s piráty silnic a také poskytnout potřebné rady a pomoc řidičům v nouzi i lidem, kteří se po dopravní nehodě ocitají v nelehké životní situaci.

 

Česká kancelář pojistitelů provozuje Linku pomoci řidičům 1224, která ročně pomůže cca 140 tisícům lidí v rizikových situacích po nehodách, poskytuje rady, jak se zachovat a pomáhá zajistit pomoc pojišťovny s nepojízdným autem.

 

Platformy VIZE 0, Autoklub ČR a České sdružení obětí dopravních nehod zase vydaly aktualizovanou společnou publikaci "ABC poškozených a pozůstalých po obětech dopravních nehod", jejímž cílem je poskytnout potřebné rady těm, kteří se po dopravní nehodě ocitají v nelehké životní situaci. Publikace, které je k dispozici bezplatně online (například ZDE), zároveň obsahuje databázi judikátů vztahujících se k odškodňování obětí dopravních nehod. Nechybějí ani rady psycholožky, jak se vyrovnat s nastalou těžkou životní situací.

 

TN.cz