Nový benzin

Zmizí Natural 95? Náhrada má být dražší a škodlivá pro starší auta

Benzinka
Zdroj: Profimedia

Z čerpacích stanic zmizí nejprodávanější typ benzinu a nahradí ho nový benzín s vyšším podílem lihu, který bude dražší a škodlivý pro auta vyrobená před rokem 2005. Scénář, který v posledních letech děsil majitele postarších vozů, má sice reálné obrysy, ale nebude až tak dramatický. Alespoň ne v roce 2019.

Do Česka míří nový benzín s označením E10, který už nějaký čas tankují motoristé v Německu i dalších evropských zemích. Jde o benzín s dvojnásobným podílem lihu (ethanolu) proti u nás běžnému Naturalu 95. A právě v současnosti nejprodávanější benzín má novému typu uvolnit cestu.

 

Benzin E10 je považován za více ekologický, obsahuje totiž až 10 % biolihu a produkuje tak méně škodlivin. V současném Naturalu 95 je biosložky nanejvýš 5 %. Proto je označován kódem E5.

 

 

E10 má méně ekologickou E5 postupně vytlačit. Pořád to bude natural, jen v něm bude víc lihu. A v tom je právě háček. Kvůli většímu podílu biosložky bude litr benzinu zhruba o třicet haléřů dražší, ale hlavně může nadělat spoustu starostí majitelům starších vozů.

 

Problémy pro stará auta

 

Moderní auta (splňující emisní normu Euro 4 a vyšší) jsou na něj připravena a nemají s ním problém, ovšem pro vozy vyrobené před rokem 2005 může jeho časté používání znamenat velké potíže. Staré palivové systémy nejsou stavěné na vyšší poměr lihu, trpět budou pryžové části, používání může vést k častějšímu zanášení palivového filtru, ale i k poškození vstřikovacího čerpadla či celého motoru kvůli korozi jednotlivých dílů. Alkohol způsobuje i větší usazování vody v oleji.

 

Vzhledem k průměrnému stáří vozového parku to může být pro české motoristy velký problém. Vždyť u nás jezdí pořád kolem 40 % aut vyrobených před patnácti lety.

 

 

Značky Opel, Ford nebo Mercedes upozorňují, že je pro vozy, které nejsou homologované pro evropskou normu Euro 4, riskantní byť jediné natankování E10. Potíže mohou mít staré nissany či volkswageny.

 

Majitelé si budou muset ověřit, zda jejich vozy vyhovují, či ne. U většiny škodovek mohou být v klidu. S benzínem E10 si nebudou rozumět až Felicie vyráběné před rokem 2002 a pak modely Favorit, Forman, Pick-up a všechny víc než třicetileté kousky.

 

Pokud by E10 skutečně úplně vytlačila z trhu současnou variantu E5, budou mít majitelé nevyhovujících vozů v podstatě jen tři možnosti – buď nákladně vyměnit palivový systém, nebo se auta zbavit. A nebo kupovat výrazně dražší prémiový benzín s 98 či 100 oktany, kde biolíh nahrazuje chemicky modifikovaná biosložka ETBE (etyltercbutyléter).

 

Kdy přijde změna?

 

Podle zpráv, které se objevovaly v posledních dvou letech, měl být zlomový rok 2019. Mluvilo se o tom, že současný Natural 95 natvrdo skončí.

 

 

Nakonec to ale nebude tak horké. E10 se nejspíš u některých českých pump během roku skutečně objeví, ale o možnost tankovat současnou variantu E5 zatím nepřijdeme. Oba typy budou minimálně po nějakou dobu dostupné souběžně.

 

V dalších letech ale současný typ naturalu pravděpodobně opravdu skončí. Pokud by zůstal na trhu s nižší cenou, nikdo by dražší ekologickou verzi nekupoval.

 

Proboha, proč?

 

Změna by samozřejmě trochu zatlačila na omlazení přestárlého vozového parku v Česku. Hlavní důvod je ale v evropských normách. Petrolejáři budou muset do konce roku 2020 splnit nový přísnější limit pro emise skleníkových plynů z fosilních pohonných hmot. A musí taky zvýšit podíl alternativních paliv. E10 jim má částečně pomoci. Je ale také možné, že v Česku nakonec zvolí úplně jinou cestu.

TN.cz