Nejdražší Lada

Zbídačená stará Lada má za sebou i Dakar. Její cena šokuje

Lada Niva z roku 1979 - 29
Zdroj: Dirk de Jager / RM Sotheby's
Téma:

Stařičká Lada Niva v zoufalém stavu je na prodej a její majitel by za ní mohl získat v přepočtu přes dva miliony korun. Auto má za sebou kromě krušných let i zajímavý příběh.

Červená Niva vypadá, že se brzy rozpadne, přesto je na prodej v jedné z nejprestižnějších automobilových aukcí. RM Sotheby’s ji bude dražit 5. září v Londýně a odrbaná Lada se postaví vedle takových nablýskaných skvostů, jako je třeba Aston Martin DB4GT z roku 1961 nebo Lamborghini Miura P400 S z roku 1971, který vlastnil zpěvák Rod Stewart.

 

U nás v ní jezdili seriáloví Návštěvníci, na Západě se jí přezdívalo sovětský range rover a kolovalo o ní mnoho vtipů. Teď to tahle stařičká závodní Niva může všem natřít. Aukční dům věří, že za ní některý ze sběratelů zaplatí neuvěřitelných 75 tisíc liber. Tím by se stala pravděpodobně nejdražší ladou, která se kdy prodala.

 

 

Je to unikátní auto se zajímavou historií. Vyrobena byla v roce 1979 a o dva roky později se postavila na start legendární Rallye Paříž - Dakar. Ve Francii ji totiž koupil závodník François Jeanson, který ji se synem na náročný závod připravoval. Niva s pohonem všech kol dostala plastovou kapotu i páté dveře, větší nádrž, odolnější odpružení a ochranný rám. V interiéru kvůli odlehčení zůstala jen přední sedadla.

 

Fotogalerie: Stařičká Lada Niva je na prodej

1
/
16
Zdroj: Dirk de Jager / RM Sotheby's
Lada Niva z roku 1979 - 31

 

Vůz sice tvrdý závod nedokončil, ale přivezl si alespoň startovní číslo 167, závodní výzdobu a také řadu šrámů, které mu od té doby zůstaly.

 

Ve stejném roce stálo na startu hned tucet těchto odolných aut sovětské výroby a jedno z nich dojelo do cíle na třetím místě. V letech 1982 a 1983 byla Lada Niva na Rallye Paříž-Dakar ve své kategorii dokonce druhá.

 

Tohle červené auto se ale žádných vavřínů nedočkalo. Rodina Françoise Jeansona si ho přesto nechala až do roku 2009. Pak ji koupil současný rakouský majitel. Dal za ni něco málo přes sto tisíc korun...

 

V rakouské stodole získala Niva nové pavučiny a zašla prachem i rzí, kola jsou prázdná.

 

Jde o vůbec první ladu, kterou RM Sotheby’s prodává. V aukcích nabízí většinou luxusní sběratelské klenoty, přesto věří, že i zbídačená Niva vynese slušnou sumu. Jde totiž hlavně o charakter malé čtyřkolky a o tvrdou zkoušku, kterou si prošla.

 

 

Lada Niva se začala vyrábět v roce 1977 v sovětské továrně v Togliatti. Poměrně kompaktní auto s trvalým pohonem všech kol si umělo poradit nejen s ruským terénem, ale prosadilo se i na Západ. A s maličkými úpravami se vyrábí až do současnosti. Jedním na míru upraveným kouskem se kdysi pochlubil i ruský prezident Putin, který o něm mluvil jako o "jednoduchém, spolehlivém a velmi praktickém autě".

 

 

Před pár dny společnost AvtoVaz, která patří pod alinaci Renault-Nissan a značku Lada vlastní, šokovala na autosalónu v Moskvě. Představila totiž odvážný koncept Vision 4x4, který by se mohl stát novým nástupcem původní sovětské legendy. Tentokrát by šlo už o dost výraznější změnu:

 

Související témata:
TN.cz