Hledej
Města se zavírají

Zákazy má už 220 evropských měst. Kam kvůli emisím nedojedete?

Zákaz vjezdu dieselů
Zdroj: Profimedia

Evropská města se krok za krokem “zavírají“ před vozy, jejichž emise jsou nižší než Euro 5. Další omezení se chystají postupně od roku 2020, upozorňuje ÚAMK.

V Evropě už je přes 220 měst (včetně místních omezení), která řeší své ekologické problémy i cestou zavádění nízkoemisních zón. Znečištění ovzduší především ve velkých městech je podle Světové zdravotnické organizace zodpovědné ročně za úmrtí 3 milionů lidí. Evropská komise od roku 2010 eviduje 17 členských států, které překračují povolené limity znečištění ovzduší.

 

Zákazy a omezení se zatím týkají “jen” vjezdu do center měst, ale postupně se očekává úplný zákaz nejdříve dieselů, následně v řadě míst dokonce i všech osobních, ale i užitkových automobilů se spalovacími agregáty.

 

”Je to zjevný trend, který bude nadále pokračovat, a s nímž je třeba počítat jak teď, tak především v blízké budoucnosti“, říká prezident ÚAMK Oldřich Vaníček. “Motoristé budou muset volit už dnes před cestou na dovolenou, kam mohou vjet, a kterému městu se raději vyhnout. Na nás, autoklubu ÚAMK je, abychom motoristy s předstihem informovali o tomto vývoji, konkrétních krocích, v jednotlivých zemích,“ dodává.

 

 

První nízkoemisní zóny zavedla už v 90. letech minulého století švédská města Stockholm a Göteborg. V poslední době zákazy a omezení zavádí hlavně v Německu. Takzvané “umweltzone” tam začaly vznikat v roce 2008. “V současnosti se odhaduje, že se to týká zhruba 70 měst, přičemž jde i o 19 územních celků, z nichž zřejmě největším je Porúří s 850 kilometry čtverečními. Za nedodržení tohoto pravidla, tedy vjezd do center měst bez emisní známky, hrozí pokuta. Pro příklad dodejme, že nejnižší ze tří možných známek – červenou, mají obvykle vozidla roku výroby 1997 a splňující normu Euro 2. Následuje známka žlutá a nejvyšší je zelená,” dodává ÚAMK.

 

Ve Francii od roku 2017 vznikly zóny v Paříži, Lyonu, Grenoblu, Lille, Toulouse a Štrasburku, stejně jako ve dvanácti departmentech. Pro vjezd je nezbytná celostátně platná nálepku Crit´Air šesti kategorií a barev, v závislosti na typu auta, jeho stáří a plnění emisní normy. Například v Paříži je nezbytná ZCR (Zones a Circulation Restrainte), pro vjezd za vnitřní městský okruh, ale jen v pracovní dny. O víkendech a svátcích je průjezd volný.

 

V dalších francouzských městech se uplatňují ZPA (Zones de Protection de l´Air) viněty nezbytné jen, když je v ovzduší nadměrně škodlivin. Pokuty za absenci známky jsou od 35 do 375 eur.


Zatím jen dvě zóny LEZ (Low Emision Zones) platí v Belgii - v Bruselu a Antverpách. Do Antverp nesmějí diesely Euro 3 a nižší, do Bruselu vozy s naftovými motory Euro 2 a nižší, a s benzinovými Euro 1 a nižší. Motoristé ze zahraničí se musí registrovat on-line. K tomu je zapotřebí technický průkaz a COC (dokument o shodě se schválením typu ES, který vydá prodejce vozu). V Antverpách hrozí za porušení pravidel pokuta 125 eur, v Bruselu až 350 eur. Průjezd městy po dálničních okruzích povolen.

 

Emisní zóny v Itálii se označují Traffico Limitato (ZTL). ”Protože je na každém městě jak se rozhodne, dá se jen odhadnout, že v této zemi je přes 100 míst, kde platí nějaká omezení. Ve velkých městech jako Římě nebo Janově dohlíží nad dodržováním kamerový systém, v malých policie,” upozorňuje ÚAMK. Pokuta je od 80 euro. Ve většině měst si nemusí emisní ”povolenku“ pořizovat hosté hotelů, za které to ubytovací zařízení při včasném avízu dopředu vyřídí.

 

 

Do nizozemských měst Rotterdam a Utrecht by se neměly vydávat motoristé s vozy se vznětovými motory uvedenými do provozu před rokem 2001. Vše kontroluje kamerový systém platný i pro zahraniční motoristy.

 

Ve Španělsku patří mezi města s omezením Madrid a Barcelona. Při vyšším znečištění ovzduší  se omezuje vjezd méně ekologickým vozidlům.

 

Lisabon v Portugalsku má nízkoemisní zónu ZER (Zona de Emissoes Reduzidas) platnou od 7 do 21 hodin. Jde o dvě části. Do Zona 1 nemohou vozy splňující Euro 2 a nižší, do Zona 2 vozy s Euro 1 a níže.

 

Maďarská metropole Budapešť může podle stavu ovzduší omezit vjezd vozidlům až do normy Euro 4, což platí i pro cizince. Pokuta hrozí 100 až 120 eur.

 

V Dánsku zavedla nízkoemisní zóny města Kodaň, Frederiksberg, Aalborg, Aarhus a Odense.

 

V Řecku platí zóny v Aténách, ale jen pro domácí registraci. Vozy z autopůjčoven mají výjimku na 40 dnů.

 

V Norsku platí zóny ve městech Bærum, Bergen, Bodø, Forde, Grenland, Harstad, Haugesund, Kristiansand, Namsos, Nord-Jæren, Oslo a Trondheim. Platí se jakési ekologické mýto, jehož výše se i během dne může měnit.

 

Švédsko má klasické emisní zóny ve městech Göteborg a Stockholm, dále Helsingborg, Lund, Malmö, Mölndal, Umeå a Uppsala.

TN.cz