Podivný signál

Záhada na autosalonu v Ženevě. Navigace ukazují něco divného

Autosalon v Ženevě
Zdroj: TN.cz

Audi, Peugeot, Renault, Rolls-Royce, Volkswagen, Mercedes nebo BMW. Ti všichni aktuálně pyšně vystavují svoje novinky na autosalonu ve švýcarské Ženevě. A ti všichni taky údajně přišli se zvláštní stížností. GPS navigace jejich vystavených aut jsou podivně zmatené.

Ženevský autosalon se blýská žhavými novinkami a koncepty největších automobilek. Vystavené modely jsou napěchované nejmodernější technikou, ta ale vykazuje divnou chybu.

 

Jak upozornil automobilový portál Jalopnik, řada výrobců si stěžovala, že navigace v jejich vozech mají z nevysvětlitelných důvodů problém s lokalizací.

 

Mnoho aut se místo ze ženevského výstaviště Palexpo hlásí z Velké Británie. Podle navigace to vypadá, jako kdyby stála v Buckinghamu uprostřed Anglie, navíc si jejich systém myslí, že je rok 2036.

 

 

Co může za tenhle kolaps časoprostoru? To není vůbec jasné. I když redakce magazínu Jalopnik má jistou stopu. GPS souřadnice  totiž ukazují na adresu v Buckinghamu, na které sídlí firma Racelogic. Ta vyrábí zařízení LabSat, které umí simulovat signály GPS pro testování a vytváří fiktivní souřadnice i data.

 

Šéf firmy Racelogic Julian Thomas připouští, že zobrazená adresa je zadaná v továrním nastavení jejich zařízení, ale tvrdí, že společnost v šíření falešného signálu rozhodně nejede. Navíc sám na problém v Ženevě upozornil.

 

Podotkl, že veřejné šíření fiktivního signálu je nelegální. A také připomněl, že LabSat umí vysílat simulovaný GPS signál jen maximálně na 20 metrů a v Ženevě se falešné souřadnice šíří po celé rozlehlé výstavní hale. Někdo by musel záměrně zesílit signál nebo připojit LabSat k mnohem větší anténě.

 

 

Jak píše Jalopnik, zástupci automobilek se zlobí, protože jejich systémy kvůli podivné chybě vypadají jako nefunkční nebo nedostatečně zabezpečené. Snaží se falešný signál přepsat, ale reset ani ruční zadání souřadnic nepomáhá.

 

 

Organizátoři autosalonu prý nejsou schopni zdroj nestálého falešného signálu vystopovat. Je možné, že jeho zesílení někdo způsobuje neúmyslně. Ale je také možné, že to kdosi dělá záměrně, třeba aby ukázal, jak jsou systémy zranitelné a jaké může technika způsobit problémy řidičům a v budoucnosti zmást i autonomní řízení vozů.

TN.cz