Koronaviru navzdory

Výplata i v krizi přes 100 tisíc! Škoda rozdala tučné bonusy a zvedla mzdy

Obnovená výroba ve Škodovce
Zdroj: Škoda Storyboard
Téma:

Výroba ve všech českých závodech automobilky Škoda několik týdnů stála a zaměstnanci byli skoro celý duben doma, přesto na výplatních páskách našli hodně zajímavou sumu, která se přehoupla přes 100 tisíc korun. Škodovka jim totiž vyplatila mimořádný bonus. Odboráři navíc vyjednali další navýšení platů.

"Původně jsme plánovali nákup nějaké dovolené, ale v této situaci se určitě nikam nechystáme. Budeme spořit,“ říká zaměstnanec z montáže Fabie v anketě odborového týdeníku Škodovácký odborář. I další zaměstnanci u sedmé brány mladoboleslavské fabriky Škoda Auto se usmívají.

 

Přestože byli kvůli odstávce ve výrobě většinu dubna doma, na účty jim minulý týden přišlo přes 100 tisíc. Automobilka jim totiž vyplatila bonusy ve výši 80 tisíc korun a vyšší mzdu, kterou už dříve vyjednaly odbory.

 

Výroba byla skoro šest týdnů paralyzovaná kvůli pandemii koronaviru. Linky se zastavily 18. března večer a znovu se rozjely až 27. dubna s přísnými hygienickými opatřeními a v omezeném režimu - v Mladé Boleslavi a Kvasinách se jede na tři směny teprve od pondělí ve Vrchlabí zatím zůstává provoz dvousměnný.

 

Zaměstnance to ale zase tak bolet nemusí - během vynucené odstávky pobírali do 29. března 70 procent platu, poté 75 procent běžné mzdy. Průměrný plat tarifních zaměstnanců po započítání odměn přesahuje 50 tisíc korun měsíčně.

 

A k tomu jim teď přišel předem dohodnutý variabilní bonus, který odboráři s vedením automobilky vyjednali na 80 tisíc. "Vypočtená částka variabilního bonusu vzrostla díky pravidlům, které odbory vyjednaly v minulých letech, tato částka pak byla ještě ve vyjednávání navýšena na celkem 80 tisíc korun hrubého," vysvětluje vedení škodováckých odborů.

 

 

Navíc se platy zaměstnanců od dubna zvedají o 5,7 procenta a vyšší bude i osobní ohodnocení. "Růst tarifu a osobního ohodnocení se dále promítne do navýšení fixního bonusu, který se počítá koeficientem 1,3 jejich součtu. Tím jeho hodnota v letošním i příštím roce vzroste v průměru o cca 3000 korun. Jeho první polovinu naleznou zaměstnanci ve výplatě za červen a následně pak druhou část ve výplatě za listopad 2020," popisuje odborová organizace KOVO.

 

Další tučný bonus čeká zaměstnance automobilky v prosinci. Od dubna se navíc zvedá i příspěvek zaměstnavatele na doplňkové penzijní spoření o 50 korun na 1300 korun měsíčně. A na příští duben je vyjednané další plošné zvedání platů o pevnou částku 2000 korun.

 

Výdaje rostou, prodeje padají

 

Pro Škodovku znamená zvýšení platů a vyplácení bonusů miliardové náklady. Teď přitom musí, stejně jako další firmy, čelit dopadům krize.

 

Prodeje aut celosvětově výrazně padají a experti očekávají, že se automobilový průmysl bude z tvrdé rány zotavovat velmi dlouho. Škoda navíc plánuje obrovské investice spojené s výrobou elektromobilů.

 

 

I odboráři ve Škodovce dobře vědí, že doba bude těžká - vyrábět se bude méně aut i komponentů. “Absolutně všechno bude jinak, ať už se to týká dodavatelů, subdodavatelů všech úrovní, od nepatrných až po zásadní služby, veškerá logistika, nákup, takty linek, opatření proti koronaviru, synchronizování pracovních týmů, vnější omezení stanovených vládou České republiky, uvažování zákazníků o nákupech, odříkávání zakázek pro fleetové zákazníky, což je největší byznys firmy Škoda. Došlo ke zdražení vozů, řešit se musí sekundární prodeje, bazary, veškeré služby spojené s registrací vozidel, pojistné události. Na co sáhneme, je v současné době jinak a rozhodně ne snadné,” popisoval v dubnu odborový předák Jaroslav Povšík.

 

 

"Nejprve musíme nastartovat naše závody, vyrobit auta, prodat je, zajistit si tak pracovní místa a zároveň obživu," dodává teď Povšík. "Mnohé je na rozhodnutí představenstva koncernu Volkswagen. Například ve Wolfsburgu se vyrábí méně než u nás. Nechci hodnotit, proč tomu tak je, ale my bychom chtěli jet naopak více. Uvidíme, jak zabojuje naše představenstvo, jak rozhodne, případně, jak se zachovají někteří lidé ve Volkswagenu," doplňuje pro Škodovácký odborář.

 

Škoda Auto v Česku zaměstnává zhruba 34.000 lidí, další 3000 dělníků pro automobilku pracují prostřednictvím pracovních agentur. Vloni celosvětově dodala 1,24 milionu aut.

 

Minulý týden se v mladoboleslavském závodu po obnovení výroby objevily dva případy nákazy koronavirem. Firma vydezinfikovala jejich pracoviště i společné prostory - jídelnu i sociální zařízení. Více zde:
 

Související témata:
TN.cz