Hledej
Výbava za slušnou cenu

Vybíráte ojeté auto? Tyto systémy vám můžou usnadnit život

Nová výbava aut
Zdroj: EP
Ilustrační snímek

Každý, kdo přemýšlí o pořízení ojetého auta, hledá co nejlépe vybavený vůz za slušnou cenu. I v nabídce bazarů se dnes objevují auta nabitá moderními systémy, které usnadňují řidiči život a zvyšují bezpečnost celé posádky. U ojetin taková výbava přitom nemusí nutně znamenat vysokou cenu. Podívejte se, na jaké asistenty můžete narazit, ať máte přehled a nesáhnete vedle.

Vývoj asistenčních systémů jde rychle dopředu a už i zákazníci autobazarů takové systémy vyžadují. Na jaké technologie už lze v ojetých autech narazit?

 

“Moderní asistenční systémy používají ke sledování okolí vozu ultrazvuk, kamery, radary a lasery. Trend přechodu nových technologií z vozů vyšších tříd do menších modelů začal již před několika roky. Couvací kamera, hlídání mrtvého úhlu nebo adaptivní tempomat proto nejsou vzácností ani u menších ojetých aut,” říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

 

Kamery

Největší rozšíření kamer je spojeno s couváním. Začalo to jednou kamerou a displejem ve zpětném zrcátku. Zlepšením bylo dynamické navádění, které podle úhlu natočení předních kol ukazuje stopy, po kterých pojede zadní část vozu. S rozvojem multimediálních systémů s obrazovkami se zlepšilo rozlišení a zvyšoval se počet kamer kolem vozu. Vznikly systémy sledování okolí v úhlu 360°. Díky počítačovým úpravám záznamu z kamer se můžete na blízké okolí vozu dívat nejen z ptačí perspektivy, ale také z pozice, jako kdybyste stáli v mírném odstupu od auta.

 

Kamery také umí sledovat dopravní značky, udržovat vůz v jízdním pruhu a identifikovat různé druhy překážek. Ovládají automatické přepínání světel a sledují únavu řidiče. Ve spojení s radary, lasery a infračervenými a dalšími vysílači tvoří součást sofistikovaných bezpečnostních systémů, ve kterých se technologie vzájemně doplňují, aby fungovaly ve všech podmínkách.

 

Ultrazvuk

Ultrazvukové senzory se používají pro identifikaci překážek v nejbližším okolí vozu při parkování. Je to nejstarší a nejrozšířenější aktivní asistenční prvek vůbec. Na principu vyhodnocování odrazu ultrazvukových vln fungují různá provedení. Od těch jednoduchých s akustickými signály, přes ty, které vás nenechají narazit do překážky, až po ty prémiové s parkováním vozu bez řidiče pomocí dálkového ovladače.

 

 

Radary

Velkou výhodou radaru oproti běžné kameře je to, že není závislý na světelných podmínkách. Vysílá rádiové vlny a zachytává jejich zpětný odraz. Ve spojení s počítačem dokáže určit vzdálenost a rychlost pohybujících se předmětů. Ve voze je na datech z radaru závislý především adaptivní tempomat a hlídání prostoru za vozidlem a vedle něj, kterému se říká mrtvý úhel. Využívá ho také systém pro upozornění na auta blížící se z boku při průjezdu křižovatkou nebo vyjíždění z kolmého stání. Radar s krátkým dosahem se používá na detekci chodců v systémech automatického nouzového brzdění.

 

Lasery

Nejnovějším trendem je LIDAR (light detection and ranging), který snímá odraz rotujících laserových paprsků nízké intenzity (pro oko neviditelných ani v noci) a mapuje tak okolí vozu. Jeho výhodou proti radaru je větší přesnost v řádu centimetrů pro zjištění tvaru a vzdálenosti. Nevýhodou je zase zhoršená funkce za nepříznivého počasí, kdy déšť a sníh rozptyluje vysílané i přijímané světelné paprsky. Používá se hlavně jako rozšíření schopností radarových systémů nouzového brždění.

 

Noční vidění

Infračervené kamery nočního vidění dříve používané prémiovými značkami najdete dnes už i ve větších méně luxusních modelech. Díky tomuto systému řidič vidí zvíře u silnice již na 250 metrů. To je mnohem dřív, než ho osvítí potkávací světla.

 

 

“V naší nabídce můžete najít vozy vybavené různými kombinacemi uvedených technologií. Jedná se především o mladší ojetiny. Do ceny ojetého vozu se rozsah výbavy promítá mnohem méně než do ceny vozu nového. Toho u nás využívají nároční zákazníci k pořízení dobře vybavených vozů za výhodné ceny,” říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

TN.cz