Dejte si pozor!

Kupujete auto? Rady, jak odhalit možné problémy už při zkušební jízdě

Autobazar
Zdroj: Petra Mášová / Empresa Media / Profimedia
Ilustrační snímek

Nákup vozu znamená velký zásah do rodinného rozpočtu. I proto budoucí majitelé většinou velmi pečlivě srovnávají, vybírají, počítají. Platí to i v případě, že se jedná o ojeté auto. Na jednu věc ale čeští řidiči mnohdy zapomínají, zbytečně se jí obávají nebo ji podceňují. Přitom by měla při výběru auta hrát hlavní roli.

Vybrat si to správné ojeté auto není jednoduchá záležitost. Jaké je jeho historie? Kdo byli předchozí majitelé? Kolik má najeto? Tyto otázky si položí asi každý. Většina zájemců se snaží prověřit i technický stav nabízeného auta. Při osobní prohlídce ale často podceňují zkušební jízdu nebo se stydí o ni požádat, protože si nepřijdou příliš kvalifikovaní k tomu, aby posoudili stav auta.

 

Zkušební jízda přitom může hodně věcí o skutečném stavu vozu prozradit a měla by hrát při výběru možná nejdůležitější roli - jízdní test dokáže odhalit mnohé nedostatky, které při statické kontrole prostě poznat nelze. Na základní test přitom nemusíte být expertem.

 

 

Před koupí ojetého auta proto trvejte na tom, že se v něm chcete projet. Vezměte si dostatek času na delší trasu, vnímejte, jak se auto chová, vypněte rádio a pozorně poslouchejte. Co vám může zkušební jízda napovědět?

 

Motor

Před zkušební jízdou by měl být motor studený. Chod motoru by měl být plynulý, bez jakéhokoliv škubání. Je dobré začít pomalým rozjezdem a postupně zrychlit až do maximálních otáček. V záběru motoru by neměly být žádné prodlevy nebo ztráty výkonu. Pokud je motor vybaven turbodmychadlem, chvíli trvá, než začne působit. Potom by měl být znatelný plynulý nárůst výkonu. Motor nikdy nesmí při zkušební jízdě vařit. Teplota se musí držet v normálu. 

 

 

Převodovka

Pokud vybíráte vůz s manuální převodovkou, rychlosti musí jít zařadit lehce, plynule a přesně. Řazení je dobré vyzkoušet při pomalé, klidné jízdě i při sportovní jízdě s vytáčením otáček do maxima. U automatické převodovky se při řazení se nesmí ozývat žádné zvuky, které by signalizovaly, že reakce nebyla okamžitá. Přechody mezi jednotlivými stupni by měly být plynulé, bez rázů. Pokud se rázy objeví, je problém se spojkou nebo s mechanickým systémem v převodovce.

 

Geometrie

Kupující by měl na rovném úseku dát na krátký moment ruce z volantu, aby viděl, zda auto samo "netáhne" do stran. Tento postup je dobré zkusit během zrychlování i zpomalování.

 

 

Brzdy

Účinnost brzd ověříte při prudkém brzdění z vysoké rychlosti. Pokud se ozvou nezvyklé zvuky, nebo dokonce rány či vibrace, zavání to velkou investicí do opravy. Důležité je zjistit, zda brzdy ”nevadnou“, tedy jestli se při opakovaném brzdění nesnižuje jejich účinnost. Na rovném úseku na chvíli uvolněte volant a začněte brzdit. Pokud auto ”nedrží stopu“, jsou na vině špatné brzdy, uchycení náprav, vadná geometrie nebo sjeté pneumatiky.

 

Tlumiče, zavěšení

Ještě před jízdou zkuste jednoduchý test. Zatlačte na blatník v místě nad tlumičem, jako byste chtěli auto rozhoupat. Rozhodně by nemělo v houpání pokračovat! Během jízdy pak zkuste prudce zastavit, v žádném případě nemělo dojít ke zhoupnutí vozidla a k tendenci zpětného pohybu vozu. Rázy nebo vibrace způsobené nerovností vozovky by se neměly přenášet do samotného řízení. Tento jev může být způsoben opotřebením závěsů ramen, čepů řízení, stabilizátorů a podobně.

 

Poloosy

Na test poloos je třeba vybrat místo, kde je možné zatáčet na obě strany. Od pomalého rozjíždění do kruhu přejděte k razantnějšímu přidávání plynu. Neměly by se ozývat žádné neobvyklé zvuky, zejména byste neměli slyšet zvuky podobné přeskakování řetězu na ozubeném kole. Pokud se tak stane, poloosa je vadná.

 

 

Ložiska

Opotřebení ložisek kol se projeví slyšitelným hučením. Za jízdy pozvolna otáčejte volantem tak, aby se váha vozu přenášela na jednu stranu. Poslouchejte rozdíl mezi zvukem při zatížení a odlehčení – opotřebované ložisko začne při zatížení výrazně hučet.


Výfuk, katalyzátor

Na připadnou závadu výfuku nebo katalyzátoru by vás mělo upozornit ”zvonění“ - kovový, cinkavý zvuk. Signalizuje, že jsou poškozeny vnitřní části (vůz neprojde při kontrolou na STK).

 

Další důležité otázky:

Nastartuje auto a zůstane “běžet” hned na první pokus?

Jak se chová při volnoběhu - nekolísají otáčky, nejsou neobvykle vysoké, či naopak nízké?

V jakém stavu jsou pneumatiky- nejsou nesouměrně sjeté?

Necítíte uvnitř neobvyklý zápach, jako je plíseň?

Není někde pod koberečky nebo v kufru vlhko?

 

Zdánlivé drobnosti

Nezapomeňte zkontrolovat i zdánlivé drobnosti, jako jsou směrovky nebo stěrače, zkuste si všechno pozapínat, ověřte, zda fungují elektricky ovládaná okna, sedadla, tempomat, klimatizace, rozmrazování, vyhřívání, rádio, CD či DVD přehrávač…

 

 

Rady na závěr

Vyžádejte si na jízdu dostatek času. Ideálně alespoň hodinu, za 20 minut toho moc nestihnete. Prodejce, který na vás bude tlačit, nepůsobí moc seriózně. Pokud kupujete vůz na inzerát, majitel auta bude nejspíš chtít jet s vámi, ale tím se nenechte stresovat.

 

Dobře si nastavte sedačku i zrcátka. Klidně si zkuste párkrát zaparkovat na parkovišti, abyste si osahali ovládání auta a zjistili, jak ho zvládnete. Není auto moc hlučné? Je z něj dobrý výhled? Sedí se vám v něm pohodlně? Dobře se vám řídí? Odpovězte si i na podobné subjektivní otázky a jízdu nepodceňujte ani neuspěchejte, vždyť ve voze chcete jezdit několik následujících let.

 

Pokud zjistíte jakoukoliv vadu, dobře si rozmyslete, jestli do auta opravdu chcete investovat. Případně si zkuste vyjednat slevu z ceny, která by kompenzovala nutnou opravu či výměnu vadných a opotřebovaných dílů. Serióznáí prodejce by na vaše argumenty měl reagovat.

 

 

Jestliže si přece jen nejste jistí, nebojte se s sebou přivést člověka, který autům rozumí lépe. I v autobazarech by něco takového mělo být samozřejmostí. “Našim zákazníkům umožňujeme přivést si svého vlastního mechanika a necháváme jim prostor k důkladnému otestování vybraného vozu,“ říká uvádí Petr Vaněček provozní ředitel Aures Holdings, kam patří značky AAA Auto a Mototechna.

TN.cz