Ikona v novém

VW zkřížil legendu a elektromobil. Nahlédněte do úžasného retro busu

VW e-Bulli - 24
Zdroj: Volkswagen Užitkové vozy
Téma:

Volkswagen představuje krásnou studii e-Bulli – historický vůz z roku 1966 s elektrickým pohonem z roku 2020. V retro stylu chce nabízet elektrické přestavby pro legendární model T1 i kompletní vozidla.

Jméno pro Volkswagen Bulli vzniklo spojením slov "Bus" a “Lieferwagen” (dodávkový vůz).

 

Legendární dodávku proslavilo hnutí Hippies, vznikl bezpočet přestaveb a úprav a Bulli se postupně stal symbolem svobodného cestování. Sériově se začal vyrábět v roce 1950 pod označením Transporter T1, na který navázala v roce 1967 druhá generace. V současnosti se prodává už šestý moderní následovník T6.

 

Volkswagen se ale teď vrací do starých časů. Divize Užitkové vozy představuje nový e-Bulli jako crossover luxusního ”oldtimeru“ a technicky vyspělého elektromobilu.

 

Studie vybavená komponenty pohonu aktuálních elektromobilů Volkswagen vychází z náročně restaurovaného vozu T1 Samba Bus vyrobeného v roce 1966. Verze Samba se vyráběla od roku 1963, VW Bus byl vybaven širšími zadními výklopnými dveřmi a přišel o rohová okna.

 

 

Studie e-Bulli má výhradně elektrický pohon – nová technika pohonu je sestavena z modulů aktuálních elektromobilů Volkswagen.

 

Moderní "hippie bus" e-Bulli bude možné reálně zakoupit. Společnost eClassics, partner značky Volkswagen Užitkové vozy, totiž plánuje nabízet ve stylu nové studie přestavby modelu T1 i kompletní vozidla T1.

 

Na začátku byl zdánlivě opovážlivý nápad vybavit historický vůz Bulli pohonem s nulovými lokálními emisemi, který by byl odpovědí na výzvy nové doby. Za tím účelem vznikl tým, složený z inženýrů a designérů značky Volkswagen Užitkové vozy, odborníků na pohony ze společnosti Volkswagen Group Components a specialistů na přestavby vozidel na elektromobily ze společnosti eClassics.

 

Za základ budoucí studie e-Bulli si tým vybral vůz T1 Samba Bus, který byl vyroben v roce 1966 v Hannoveru a před přestavbou jezdil půl století v Kalifornii.

 

Nový výkon

 

Původní čtyřválcový ”boxer“ o výkonu 32 kW (44 k) uvolnil ve studii e-Bulli místo nehlučnému elektromotoru s výkonem 61 kW (83 k). Elektromotor je tak téměř dvakrát výkonnější než zážehový motor, studie se tak vyznačuje zcela odlišnou výkonovou charakteristikou.

 

 

Ještě větší rozdíly ukazuje točivý moment. Nový systém pohonu poskytuje nejvyšší točivý moment 212 N.m, což je více než dvojnásobek hnací síly původního motoru T1 z roku 1966 (102 N.m). Jak je pro elektromotory typické, maximální točivý moment je navíc k dispozici okamžitě.

 

Hnací síla je přenášena prostřednictvím jednostupňové převodovky. Mezi sedadly řidiče a spolujezdce vpředu je umístěna páka voliče provozních režimů. V režimu B může řidič měnit stupeň rekuperace – zpětné získávání kinetické energie při zpomalování.

 

Nejvyšší rychlost studie e-Bulli je elektronicky omezena na 130 km/h. T1 s původním pohonem dosahoval nejvyšší rychlosti 105 km/h.

 

Stejně jako plochý motor s protiběžnými písty v zádi modelu T1 z roku 1966 pohání i elektromotor e-Bulli kola zadní nápravy. Napájení elektromotoru zajišťuje sada lithium-iontových akumulátorů s využitelnou kapacitou 45 kWh elektrické energie. Napájena je i elektrická síť vozidla s napětím 12 V.
Stejně jako u nového elektrického modelu ID.3 a budoucího elektromobilu ID.Buzz je vysokonapěťová sada akumulátorů uložena uprostřed pod podlahou. Toto uspořádání snižuje těžiště studie e-Bulli, což vylepšuje její jízdní vlastnosti.

 

 

Nabití na 80 procent za 40 minut

 

Akumulátory jsou nabíjeny prostřednictvím zásuvky CCS (Combined Charging System), která umožňuje nabíjení jak střídavým, tak i stejnosměrným proudem. V případě stejnosměrného proudu je možné rychlé nabíjení výkonem až 50 kW. Studie e-Bulli s nabíjecí zásuvkou CCS dokáže tímto způsobem doplnit vysokonapěťovou sadu akumulátorů na 80 procent její kapacity za 40 minut. Dojezd na jedno nabití je více než 200 kilometrů.

 

Nový e-Bulli dostal i moderní podvozek: víceprvkové zavěšení předních a zadních kol, nastavitelná tuhost tlumičů a pružin ve spojení s novým hřebenovým řízením a kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením na přední i zadní nápravě přispívají k suverénním jízdním vlastnostem s nevídanou dynamikou.

 

Úpravy zvenku i zevnitř

 

Současně s novým elektrickým pohonem vznikl pro studii také avantgardní a stylový koncept exteriéru a interiéru. Designéři citlivě modernizovali exteriér ikony s novým dvoubarevným lakováním v metalických odstínech. Spojení s moderní dobou dávají jasně najevo vnější detaily, jakými jsou například nové kruhové světlomety LED s funkcí denního svícení. Na zádi jsou navíc umístěny diody LED, které řidiče již při příchodu k vozu informují o množství elektrické energie v sadě lithium-iontových akumulátorů.

 

Ještě více změn se odehrálo v osmimístném interiéru modelu T1, což prozradí už nahlédnutí dovnitř okny. Designéři značky Volkswagen Užitkové vozy zcela nově koncipovali mnohé části interiéru, aniž by přitom na jedinou sekundu ztratili ze zřetele originál. Mezi nové prvky vnitřní výbavy patří sedadla, která ladí s lakováním karoserie dvoubarevným čalouněním.

 

Mezi sedadly řidiče a spolujezdce vpředu je umístěna konzola s novou pákou voliče provozních režimů jednostupňové převodovky. Na konzole je navíc umístěno tlačítko Start-Stop pro elektromotor.

 

Podlaha je kompletně vyrobena z masivního dřeva a svým vzhledem připomíná paluby plavidel. Ve spojení se světlými odstíny kůže tím elektrifikovaný Samba Bus získal přímořský charakter. Dojem ještě umocňuje velké panoramatické posuvné střešní okno.

 

Citlivých úprav se dočkala také přístrojová deska. Digitální dvouřádkový displej v jinak analogovém rychloměru informuje řidiče mimo jiné o dojezdu. Další informace poskytuje řidiči tablet integrovaný do stropní konzoly.

 

 

V retro stylu zůstal i audiosystém, který je ale vybaven nejmodernější technikou včetně Bluetooth a USB. Je propojen se zvukovou aparaturou s neviditelnými komponenty včetně aktivního subwooferu.

 

Sen za dva miliony

 

Zájemci, které nový elektrifikovaný e-Bulli nadchl, si mohou svůj sen o T1 s nulovými lokálními emisemi splnit díky společnosti eClassics. Ovšem nebude to levná záležitost - přestavba vozu T1 na elektromobil stojí od 64 900 eur (aktuálně skoro 1,8 milionu korun) včetně nově vyvinuté přední a zadní nápravy.

 

Nabídka firmy eClassics zahrnuje rovněž přestavby vozidel T2 a T3. Autorizovaným prodejcům nabízí eClassics také sadu dílů připravenou k montáži.

 

Fotogalerie: Moderní verze legendárního VW Bulli

1
/
14
Zdroj: Volkswagen Užitkové vozy
VW e-Bulli - 18

Související témata:
TN.cz