Volkswagen ID.3

VW zahajuje dobu elektrickou. Novým logem a 'broukem' do zásuvky

Herbert Diess a ID.3
Zdroj: Profimedia
Šéf VW Herbert Diess během premiéry elektromobilu ID.3 ve Frankfurtu.

Automobilka Volkswagen představila první elektromobil na základě modulární platformy MEB. Jmenuje se ID.3, právě si odbyl světovou premiéru na autosalonu ve Frankfurtu a VW s ním zahajuje novou éru. ID.3 má znamenat revoluci, podobně jako ikonické modely Brouk a Golf (proto ta trojka v označení modelu).

Volkswagen chce, aby byl kompaktní hatchback věrný názvu automobilky a stal se “lidovým vozítkem pro všechny”, stejně jako kdysi Brouk či Golf. Rozdíl je ale zásadní: ID.3 je elektromobil.

 

VW chce jeho masové rozšíření podpořit co nejnižší cenou - základní verze modelu ID.3 stojí méně než 30.000 eur, v přepočtu zhruba 770.000 korun.

 

“Mimořádnou pozornost zasluhuje jedinečný poměr mezi cenou a dojezdem, který bylo možné zrealizovat pouze díky důslednému strategickému zaměření Volkswagenu na elektromobily, jež přineslo nezbytné úspory,” vypichuje automobilka.

 

Dojezd a nabíjení

 

Modulární systém ID.3 umožňuje dojezd až 550 kilometrů s plnou náloží akumulátorů (kapacita 77 kWh). VW ale bude nabízet další dvě sady akumulátorů - střední a zřejmě nejžádanější, která disponuje kapacitou 58 kWh a dojezdem 420 kilometrů, a také nejmenší s kapacitou 45 kWh a dojezdem až 330 kilometrů.

 

 

“Skutečný dojezd v reálném provozu závisí mimo jiné na jízdním stylu, rychlosti jízdy, použití komfortních a vedlejších spotřebičů, venkovní teplotě, počtu cestujících, zatížení vozidla a topografii. V závislosti na uživatelském profilu bude 80 procent řidičů schopno ujet bez nabíjení 230 až 330 km s nejmenší sadou akumulátorů, 300 až 420 km se středně velkou sadou akumulátorů a 390 až 550 km s největší sadou akumulátorů. Spodní hranice uváděných rozsahů přitom zahrnuje také jízdy přiměřenou rychlostí na dálnici a jízdy při nízkých venkovních teplotách v zimě. Samozřejmě je zejména ve městě možné překonat na jedno nabití i delší vzdálenosti, než uvádějí normované hodnoty WLTP,” upřesňuje Volkswagen.

 

 

Automobilka slibuje, že nabíjecím výkonem 100 kW půjde během půl hodiny doplnit elektrickou energii pro 290 kilometrů jízdy nebo zhruba 200 km na dálnici, což je výrazně více, než je dosud v segmentu kompaktních vozů obvyklé. Záruka na baterie je osm let nebo 160 tisíc kilometrů.

 

Zpátky k zadnímu náhonu

 

Velmi odvážnou změnou je přesun pohonu na zadní nápravu, (se zadním náhonem jezdily i původní brouky). Nová koncernová platforma pro elektromobily umožnila inovativní rozložení poháněcího ústrojí - elektromotor je včetně převodovky a výkonové elektroniky integrován do zadní nápravy. Nízká sada vysokonapěťových akumulátorů se vešla pod podlahu mezi nápravy a v přední části vozu jsou uloženy přídavné agregáty, jako je kompresor klimatizace nebo řízení.

 

Lepší stabilita a víc místa

 

Díky novému rozložení má ID.3 velmi nízké těžiště a tomu odpovídající jízdní vlastnosti - perfektní stabilitu, obratnost a odpich.

 

Nový konstrukční přístup s krátkými převisy umožnil i lepší využití vnitřního prostoru při vnějších rozměrech, které jsou srovnatelné s Golfem.

 

 

ID.3 nemá středový tunel, interiér ve stylu ”open space“ proto nabízí překvapivě velkorysý prostor, který se vyrovná nižší střední třídě. Doplňuje ho zavazadlový prostor o objemu 385 litrů za druhou řadou sedadel, která je posazená o něco výš než ta přední.

 

 

Designéři si patřičně pohráli s vnějškem i vnitřkem. Zvenku je to zábavné autíčko, žádný vesmírný koráb. Uvnitř je nádech budoucnosti cítit o něco víc. Informace řidiči kromě displeje na přístrojové desce poskytuje nově vyvinutý, centrálně umístěný dotykový displej s úhlopříčkou deset palců.

 

Fotogalerie: Elektromobil Volkswagen ID.3

1
/
19
Zdroj: Volkswagen
Elektromobil Volkswagen ID.3 - 39

 

Rozšířená realita

 

Komunikaci s řidičem podporuje i pruh LED diod - například v nebezpečné situaci může osobu za volantem vyzvat, aby brzdila. Na přání jsou prostřednictvím průhledového displeje s rozšířenou realitou promítány všechny důležité informace přímo na čelní okno – údaje pak řidič zrakem vnímá, jako by se nacházely ve vzdálenosti tři až deset metrů před vozidlem.

 

Veškeré funkce se ovládají dotykovými tlačítky, a to i na multifunkčním volantu. Jen boční okna a výstražná světla mají dosavadní ovládání fyzickými tlačítky. Další možností je ovládání hlasem.

 

Samozřejmostí je plná palba moderních asistenčních systémů a výbava pro neustálé online propojení se světem.

 

Výrobu VW zahájí na konci roku v německém Cvikově. Na trh vůz vstoupí speciální první edicí třiceti tisíc vozů s označením ID.3 1ST se střední sadou akumulátorů. První zákazníci se dočkají v polovině příštího roku 2020.

 

Čistá výroba

 

Volkswagen tvrdí, že první model na základě platformy MEB pro elektromobily má klimaticky neutrální bilanci emisí CO2 v rámci celého dodavatelského a výrobního řetězce. Na dobrém jméně si automobilka po aféře Dieselgate dává hodně záležet.

 

“Trvalá udržitelnost v praxi začíná již při výrobě akumulátorů. Při výrobě článků pro sady akumulátorů modelu ID.3 se využívá výhradně ekologicky vyráběná elektrická energie, což platí i pro výrobu komponentů a následně i karosárnu, lakovnu a montáž modelu ID.3 v cvikovském závodě. Saský výrobní závod Volkswagen je pro ID.3 pilotní továrnou a již od roku 2017 přešel při nákupu elektrické energie od externích dodavatelů na ekologickou elektrickou energii z vodních elektráren. Nevyhnutelné emise CO2 v rámci dodavatelského řetězce jsou kompenzovány investicemi do projektů na ochranu klimatu. Díky tomu bude ID.3 předáván prodejci do rukou zákazníků s neutrální bilancí emisí CO2,” popisuje VW “čistý” proces výroby.

  

 

Celý koncern hodlá mít do roku 2050 neutrální bilanci emisí CO2. Do roku 2023 bude jen značka Volkswagen investovat devět miliard eur do elektromobility a v následujících deseti letech vyrobí více než deset milionů elektromobilů. Plány počítají s více než 20 elektricky poháněnými modely.

 

Nové logo

 

Do nové éry vstupuje Volkswagen s novým logem, které už zdobí i ID.3 a svítí také z výškové budovy v sídle společnosti ve Wolfsburgu.

 

 

Znak má být jednodušší, modernější a autentičtější. Původně trojrozměrné logo VW tak designéři omezili na základní prvky a dali mu plochý vzhled. Nové uspořádání má provázet jedna z největších rebrandingových kampaní na světě. Přechod na novou značku bude dokončen do poloviny roku 2020.

 

 

Podívejte se na reportáž TV Nova z frankfurtského autosalonu:

 

TN.cz