Škrty v automobilkách

Volkswagen propustí tisíce lidí. Výrazně se začne škrtat i ve Škodě

Výroba SUV značky Škoda v Mladé Boleslavi
Zdroj: Škoda Auto
Výroba SUV značky Škoda v Mladé Boleslavi.

Na sedm tisíc pracovních míst hodlá zrušit Volkswagen v německých továrnách v Emdenu a v Hannoveru. Ty mají táhnout přechod koncernu k elektromobilitě a podle koncernu je výroba elektrických aut méně náročná na práci. Škrty a úspory se dotknou i dceřiné české automobilky Škoda Auto.

Poslední dobou se ve Volkswagenu nemluví snad o ničem jiném než o elektromobilech. Koncern chystá velkou elektro ofenzívu, což přinese změnu ve výrobě a taky značné výdaje. Automobilky kvůli tomu budou muset výrazně šetřit.

 

VW oznámil, že v německých pobočkách zruší na sedm tisíc přebytečných pracovních míst v továrnách v Emdenu a Hannoveru. Právě tam by se měly během tří let ve velkém začít vyrábět elektromobily. Koncern slibuje nové pracovní příležitosti v Německu v souvislosti s navýšením investic do digitalizace a autonomního řízení.

 

 

Elektromobilům musí udělat místo rodina passatů, jejíž výrobu koncern do roku 2023 přestěhuje do české fabriky v Kvasinách.
I v Česku se chystají výrazné změny. A hlavně úspory. "S ohledem na velké investice, které nás čekají, se bude muset šetřit skutečně hodně. V příštím roce chceme ve firmě uspořit každý následující rok 500 milionů eur, v přepočtu 13 miliard korun," uvedl šéf Škody Auto Bernhard Maier pro Hospodářské noviny (HN).

 

Šetřit se bude kvůli plánům na výrobu elektromobilů, snižování emisí u aut i vývoji na trhu. Propouštění se v českých závodech prý zatím nechystá. Ale škrtat se určitě bude v nabídce některých vozů.

 

Automobilka analyzuje, které varianty vyráběných modelů se jí dál vyplatí vyrábět. Motorizace a výbavy, které se neprodávají, škoda z nabídky stáhne.

 

Firma chce šetřit na veškerých nákladech i provozu, protože náklady se jí mezi lety 2016 a 2017 zvýšily o 59 miliard na 385 miliard korun. “Zaměřujeme se na každou korunu v oblastech vývoje i ve všech fázích výroby," dodal Maier.

 

 

Přechod na elektřinu bude stát velké peníze i Škodovku, do roku 2022 má za elektrifikaci své modelové řady utratit skoro 52 miliard korun. Nejčernější scénář, který má firma vypracovaný, uvažuje o propadu zisku v roce 2020 až o půl miliardy eur.

 

V plánu je také stavba nové fabriky, ta podle dosavadního vyjednávání nebude stát v Česku, ale víc na východ. Rozhodnuto má být do tří měsíců.

 

 

Koncern Volkswagen, který je největším výrobcem aut v Evropě, ohlásil již v polovině listopadu, že v následujících pěti letech navýší investice do elektromobility na 30 miliard eur (asi 774,5 miliardy korun). Poslední vozy s technologií spalovacích motorů vyvine v roce 2026 a prodávat je bude zhruba do roku 2040.

TN.cz / ČTK