Kupé na vodík

Vodíková budoucnost. Toyota šokovala novou podobou Mirai

Toyota Mirai druhé generace - 21
Zdroj: Toyota
Téma:

Automobilka Toyota v roce 2014 překvapila celý svět uvedením vodíkového sedanu Mirai. A teď překvapuje znovu. Na autosalonu v Tokiu ukázala, jak bude vypadat Mirai druhé generace. Změn je víc než dost.

První generace vypadá hodně futuristicky, ta druhá bude mnohem konzervativnější. Ale také mnohem hezčí! Toyota ukázala, jak bude vypadat nový Mirai. Bude z něj velké elegantní kupé se sportovními proporcemi. Luxusní vozítko.

 

To základní, co Mirai od začátku odlišuje od ostatních, zůstává na místě - vodíkový pohon. Toyota vodíku věří, podporuje rozvoj infrastruktury pro čerpání vodíkového paliva a neustále pracuje na vylepšení bezemisního elektromobilu na palivové články (FCEV). Mirai 2 je výsledkem několikaletého snažení. Na autosalon v Tokiu Toyota přivezla předprodukční koncept, ale výsledný vůz se od něj už prý lišit nebude.

 

Mirai si pod kapotou vozí vlastní minielektrárnu, palivové články jsou schované pod sedačkami a vodík funguje jako zásobárna a nosič energie. Provoz je zcela bezemisní, auto vypouští jen čistou vodní páru. První Mirai dojel na plnou nádrž zhruba 500 km, u nové generace Toyota zvýší dojezd skoro o třetinu na 650 km vylepšením systému palivových článků a nasazením větších nádrží na vodík.

 

 

“Chci, aby si zákazníci řekli: .‘Pro Mirai jsem se rozhodl nejen proto, že je to FCEV, ale kvůli tomu, že jsem tento vůz jednoduše chtěl; jen shodou okolností je to FCEV.‘ Budeme pokračovat ve vývoji zaměřeném právě na tyto emoce a já doufám, že s novou Mirai budeme kráčet v čele formování vodíkové společnosti, “říká nový hlavní konstruktér modelu Mirai Jošikazu Tanaka.

 

 

A změny jsou patrné na první pohled. Mirai dostal místo mimozemských tvarů jednoduché nízké křivky a elegantní štíhlou karoserii sedanu oděného do stylu kupé. Siluetu zvýrazňuje protažená přední část a také obří 20palcová kola. Ukázkový vůz se navíc prezentuje s efektním speciálně navrženým modrým lakem.

 

”Naším cílem bylo vytvořit takový vůz, který zákazníci budou sami chtít neustále řídit, vůz, jenž vzbuzuje emoce a chlubí se atraktivním designem i dynamickými schopnostmi a odezvou, která na tváři řidičů vyloudí radostný úsměv,” dodává Tanaka.

 

Také interiér je výrazně elegantnější. Dominují mu obří displeje přístrojového panelu a infotainmentu, které obklopují řidiče.

 

 

Mirai 2 stojí na nejnovější modulární platformě Toyoty pro vozidla s pohonem zadních kol, což je další velká změna, první Mirai je předokolka.

 

Díky použité platformě a chytrému obestavění prostoru se podařilo zvýšit počet míst v kabině z dosavadních čtyř na pět. Nová generace Mirai bude sice nižší (o 6,5 cm) , ale delší (o 8,5 cm) a širší (o 7 cm). Vyšší tuhost karoserie přispívá k lepší jízdní agilitě a odezvě, nižší těžiště zase podpoří mrštnost a ovladatelnost vozu.

 

 

“Vedle prodloužení maximální dojezdové vzdálenosti se vylepšení vodíkového systému nové Toyoty Mirai odrazila i v lineární a hladké odezvě při rozjezdu z místa a komfortní zpětné vazbě od volantu s harmonickým sladěním pokynů od plynového pedálu se zrychlováním vozidla. Jízdní chování na zatáčkovitých trasách je hladké a čitelné, zatímco na dálnici se vůz odmění pocitem mimořádného výkonu za všech rychlostí,” popisuje automobilka.

 

 

Mirai první generace se od uvedení na trh se prodalo přibližně 10 tisíc kusů. Nová verze se začne prodávat na začátku roku 2020.

 

Fotogalerie: Nová podoba vodíkové Toyoty Mirai

1
/
9
Zdroj: Toyota
Toyota Mirai druhé generace - 19

TN.cz