Aktualizováno 11.1. 2019 11:20
Provoz na dálnicích

Vláda jednala o zákazu kamionů v levém pruhu. Týká se to i sanitek!

Ilustrační foto

Vláda v pátek jednala o návrhu zákona, který by zakázal kamionům jezdit v levém pruhu na dálnicích. Vláda k němu prozatím zaujala neutrální postoj, návrh má totiž řadu much. Podle odborníků by mohl způsobit značné problémy.

Poslanecký návrh na zákaz jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích vláda před zákonodárci nepodpoří, ale ani neodmítne. Na dnešním zasedání k němu kabinet schválil neutrální stanovisko, řekl premiér Andrej Babiš (ANO).

 

Zákaz by podle novely skupiny poslanců ANO, KSČM a ČSSD platil v pracovní dny od 06:00 do 22:00. Vztahoval by se na řidiče nákladních automobilů nad 3,5 tuny a jízdních souprav delších než sedm metrů. Předkladatelé tvrdí, že by se na dálnicích zvýšila plynulost a bezpečnost provozu.

 

Anketa

Pomohl by zákaz jízdy kamionů v levém pruhu?

Hlasovalo 1715 lidí.

 

Je však otázkou, zda je plošný zákaz vhodný s ohledem na možné nezamýšlené a nežádoucí důsledky v běžném provozu. V pravém pruhu by se totiž mohly tvořit souvislé kolony, které ztíží přejezdy automobilů z levého pruhu do odbočovacího pruhu z dálnice i najíždění na dálnici z připojovacího pruhu.

 

Zákaz by se také vztahoval "zřejmě zcela nezamýšleně" i na vozidla do 3,5 tuny s přívěsem, pokud by taková souprava přesáhla sedmimetrovou délku. "Kromě toho navrhovaná úprava neobsahuje výjimku pro vozidla s právem přednostní jízdy - zejména vozidla složek integrovaného záchranného systému," zněla jedna z výhrad v předběžném stanovisku vlády.

 

 

 

Na to dnes upozornil také Ťok. O předloze je podle něj třeba dál diskutovat ve Sněmovně. "Problém je hranice 3,5 tuny. Jsou sanitky nad 3,5 tuny, které když nejedou pod modrými světly, musejí jet rychlostí 80 km/h. A to je problém. Bylo by také dobré, aby se ve Sněmovně debatovalo o tom, jestli zákaz má být plošný, nebo selektivní pro některé úseky," uvedl před jednáním kabinetu.

 

Podle Kněžínka je třeba vzít v úvahu, že řadu problémů lze místo plošného opatření řešit například dopravními značkami. Předlohu podpořilo v připomínkovém řízení ministerstvo dopravy, ministerstvo vnitra doporučilo neutrální postoj. Proti se vyslovily Hospodářská komora a Svaz průmyslu a dopravy.

 

 

"Hospodářská komora také připomíná, že dopravci za použití dálnic platí mýtné v rozmezí od 4 do 12 korun za každý ujetý kilometr. Mají tedy skutečně přispívat na výstavbu a opravy komunikací, jejichž polovinu nebudou moci využívat?" vyjádřila se k návrhu zákona Hospodářská komora.
 

ČTK, sei TN.cz