Hledej
Nedělejte chyby

Víte, jak správně sedět za volantem? Může vám to zachránit život

Řidič za volantem
Zdroj: Profimedia

Správná pozice za volantem umožňuje dobře ovládat auto a tím například zabránit nehodě. Správné sezení v případě nehody zmírňuje její následky a v neposlední řadě je prevencí proti únavě a bolestem zad. I když jezdíte již dlouho, budou se vám naše tipy hodit.

“Bezpečnostní prvky v autech jsou konstruované tak, že fungují optimálně při správném nastavení polohy řidiče i spolujezdce. Novější vozy mají širokou škálu možností nastavení volantu, sedaček, opěrek hlavy a bezpečnostních pásů. Našim zákazníkům doporučujeme, aby možnostem nastavení v jejich novém voze věnovali patřičnou pozornost,” říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

Jak nastavit sedák

Vzdálenost sedačky od pedálů je optimální, když nohy při plném stisku spojky a brzdy zůstávají mírně pokrčené. Jen tak se můžete zapřít do sedačky a brzdit plnou silou. Příliš pokrčené nohy neumožňují citlivé ovládání pedálů. S propnutýma nohama zase nedokážete vyvinout dostatečný tlak, který je v krizových situacích potřeba.

 

Výšku sedáku nastavte tak, abyste viděli na kapotu. Pokud nedokážete určit, jak blízko jsou auta před vámi, sedíte příliš nízko. Pozor ale na dostatečné místo nad hlavou. Mezi strop a hlavu by se vám měla vejít pěst. Jinak v případě nehody hrozí poranění hlavy o strop.

 

 

Jak nastavit opěrák

Závodníci mají opěradla jen málo zakloněná. Dobře pak cítí, kam se vůz stáčí a jak reaguje. Přes pevně opřená záda se vjemy přenáší do centra rovnováhy nejrychleji. Ve vzpřímené poloze máte také nejvýhodnější pozici pro práci s volantem. Proto se doporučuje sedět v autě vzpřímeně a přesně ve středu sedačky.

 

 

Pokud má vůz nastavitelnou bederní opěrku, nastavte ji tak, aby podporovala pocit rovnoměrného tlaku na celá záda. Opěrku hlavy nastavte tak, aby horní okraj byl o trochu výš než hlava.

 

Jak nastavit volant

Volant by měl být tak daleko, abyste zapření do sedačky natáhli ruce a položili zápěstí na jeho horní okraj. Při řízení by měly být lokty mírně pokrčené a paže uvolněné.

 

Výšku volantu si nastavte tak, abyste viděli na všechny ukazatele. Mezi hrudníkem a volantem by mělo být asi 25 cm. V této vzdálenosti dokáže airbag nejlépe absorbovat náraz, aniž by řidiče vážně zranil.

 

 

Volant se drží v poloze devítky a trojky na hodinách. Auto se tak ovládá nejlépe a na tuto pozici je stavěná ergonomie ovládacích páček pod volantem. Taková poloha zároveň dostatečně chrání ruce před vystřeleným airbagem a při řízení není nutné zmateně ručkovat a přehmatávat po volantu ani při ostřejších změnách směru.

 

Jak nastavit pásy

Bezpečnostní pás by měl procházet středem levé klíční kosti. Novější auta mají nastavitelnou výšku pásu na sloupku dveří. Břišní pás byste měli mít co nejníže, aby obepínal pánevní kosti, které jsou silnější než měkčí oblast břicha.

 

 

“Správné sezení za volantem má významný vliv také na zdraví. Zlozvyky jako je řízení jednou rukou, rozvalování se na loketní opěrce nebo příliš zakloněný opěrák dříve či později vyvolají bolesti zad,” upozorňuje Pavel Foltýn z Auto ESA.

TN.cz