Likvidační postih

Útoky migrantů na české kamiony: Řidičům hrozí pokuty i po šesti letech

Migranti se snaží ukrýt v kamionu v Calais
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek.

Rozříznou plachtu nebo se vloupají do návěsu dveřmi, schovávají se i mezi kola či na střechu. Nelegální migranti se tak snaží v kamionech mířících do Doveru dostat do Velké Británie. Podobné útoky jsou v okolí francouzského přístavu Calais na denním pořádku a už roky je zažívají i čeští kamioňáci. I za nevědomé pašování migrantů jim hrozí obrovské pokuty nebo dokonce vězení. Pokud pokutu nezaplatí, můžou se i po letech dostat do obrovských problémů. Jak se jim vyhnout?

Můžete mít kamion zabezpečený, všechny papíry i náklad v pořádku, přesto se dostanete do obrovských potíží. Kamioňáci se bojí jezdit do Velké Británie kvůli běžencům, kteří se snaží v autech schovat a dostat se tak z Francie do Spojeného království.

 

Na kamiony útočí zcela nezakrytě na příjezdech do fancouzského Calais, ale mnohdy si vůz vyhlédnou na pumpách či odpočívkách a snaží se do něj dostat tajně, když šofér spí nebo nedává pozor. Šoféři tak většinou vůbec netuší, že v nákladu vezou lidi.

 

Podobných zkušeností mají čeští kamioňáci spoustu.

 

Když běžence v Calais objeví imigrační kontrola, znamená to přitom obrovské problémy i pro nic netušící řidiče kamionu. Těm hrozí likvidační pokuty, běžně kolem 600 liber (18 tisíc korun) za každou ukrytou osobu.

 

 

A pokuty za údajné pašování migrantů mohou přijít i po šesti letech! Navíc ve formě obyčejného dopisu a v angličtině. “V posledních dnech se na mě obrátili hned tři řidiči a dvě firmy s tím, že jim z Anglie přišla pokuta za údajné pašování migrantů, kdy se ale incident stal už před třemi lety. V České republice by přitom takový čin byl už promlčený, v Anglii je ale lhůta 6 let,“ říká europoslanec Tomáš Zdechovský, který se případy sporných sankcí pro řidiče kamionů dlouhodobě zabývá.

 

Řidiči kamionů a dopravní firmy, kterým v minulosti našli britští policisté ve vozech běžence, by rozhodně neměli situaci podcenit. Měli by si schovat veškeré dokumenty a záležitost okamžitě řešit. Pokud se nevyjádří k výzvě v dopisu, může to pro ně mít tvrdé následky.

 

”Dopisy navíc přišly obyčejně, nikoliv doporučeně nebo přímo do rukou adresáta, jak lidé u podobných dokumentů očekávají. Platí ale takzvaná fikce doručení, takže pokud by pokutu řidiči ignorovali, vystavují se riziku pozdějšího mezinárodního vymáhání dluhu přes celní správu,“ doplňuje Zdechovský.

 

Případy jsou si velmi podobné: Řidiči dostali 600 – 1000 liber za jednoho nalezeného černého pasažéra, takže výsledná pokuta se většinou rovnala výši jejich platu za půl roku. Ve většině případů přitom měli vůz zabezpečený a vyplňovali předepsané kontrolní listy. Všichni i bez problémů absolvovali několik kontrol na francouzské straně. Běžence objevili až britští psovodi.

 

 

”Pokuta skutečně může přijít až po tolika letech a je proto nutné si uschovat všechny dokumenty, fotky případně poškozených kamionů, kontrolní listy, výpisy z tachografu, potvrzení o absolvovaných bezpečnostních školeních i potvrzení o tom, že vůz měl kromě zámků i celní lanko a plombu. V jednom případě se totiž stalo, že řidič odevzdal vše firmě, z níž v mezičase odešel a ona zkrachovala. A bez důkazů nemá sepsané odvolání příliš velkou šanci na úspěch,“ varuje Zdechovský.

 

Řidičům také radí, aby dokládali neschopnost splatit do dvou měsíců nezřídka astronomicky vysoké pokuty přes potvrzení o příjmech od současného zaměstnavatele a výpisy z banky.

 

”Jediná dobrá zpráva na těchto pokutách je to, že se řidiči mohou odvolat jen formou zaslání e-mailu na adresu přestupkového týmu, což je zdarma. Až druhá možnost je soudní cesta, kdy se ale platí poplatek 140 liber a šance na úspěch je vyšší jen nepatrně. Oboje se ale musí stihnout do 28 dnů ode dne, kdy byla pokuta vystavena, ne ode dne, kdy řidiči dopis dostanou,“ doplňuje europoslanec, který poslal ohledně situace dopis britskému velvyslanci, snaží se téma opětovně dostat k diskuzi v příslušných výborech europarlamentu, podal i interpelaci k Evropské komisi.

 

Upozorňuje na nespravedlnost trestů, nestandardní způsob doručení dopisů i jazykovou bariéru kvůli které nejsou často řidiči schopni včas podat odvolání v angličtině.

 

Jak by se měli kamioňáci zachovat, pokud mají podezření, že se jim v autě schoval nelegální migrant? Tohle radí české ministerstvo zahraničí a velvyslanectví v Londýně:

 

Řidič by měl obratem kontaktovat britskou policii, v žádném případě by neměl kontaktovat osoby v autě.


Pokud řidič toto zjistí ještě před vstupem do UK (před imigrační kontrolou), neměl by se pokoušet vjet na území UK. V takovém případě je třeba kontaktovat policii ještě v místě, odkud se do UK hodlají vydat. Je možno kontaktovat i pracovníky britské Border Force v místě, kam hodlají v UK přijet.


Velvyslanectví bylo v minulosti informováno o případech, kdy čeští řidiči údajně upozornili na své podezření pracovníky francouzské kontroly, kteří informacím o možných nelegálních migrantech ve vozidle nevěnovali žádnou pozornost a vyzvali řidiče, aby pokračovali v jízdě. V případě následných problémů by mohl pomoci případný obrazový/zvukový záznam ohledně snahy řidiče informovat pracovníky hraniční kontroly (francouzské či britské).


Vlastník (ale i samotný řidič) nákladního vozidla, ve kterém byli nalezeni nelegální migranti, může být pokutován do výše 2000 GBP za každou nalezenou osobu. Další případné sankce vůči řidiči závisejí na míře jeho zavinění. Podle stávající britské legislativy může být osoba, která se přímo podílí na organizaci nelegální migrace do UK, odsouzena vedle pokuty k trestu odnětí svobody až na 14 let nepodmíněně.

 

TN.cz