Hledej
Za volant bez telefonu

Úplný konec telefonování v autě? Experti volají i po zákazu handsfree

Používání telefonu za volantem
Zdroj: Profimedia

Telefonování za volantem odvádí pozornost řidiče a zvyšuje riziko nehod. V Evropě i u nás se postupně zavádějí přísnější tresty za držení telefonu při řízení. Objevují se ale i hlasy, které upozorňují na riziko telefonování prostřednictvím handsfree a žádají úplný zákaz.

Evropskou radu pro bezpečnost dopravy (ETSC) zaujala snaha o výrazně přísnější postih používání mobilního telefonu během řízení, který chce prosadit parlamentní dopravní výbor ve Velké Británii. Členové výboru navrhují tvrdší tresty i omezení a poukazují také na nebezpečí používání handsfree, které je přitom obecně vnímáno jako bezpečný způsob telefonování.

 

”Skutečností je, že jakékoliv použití telefonu snižuje pozornost řidiče a vláda by měla zvážit rozšíření zákazu i na využívání telefonů s handsfree,“ tvrdí předsedkyně britského Výboru pro dopravu Lilian Greenwood.

 

V současné době britský právní řád, stejně jako v České republice, zakazuje držení mobilního telefonu během řízení. Přesto se však země potýká s neustálým porušováním předpisů a parlament tak hledá cesty, jak to změnit. Výbor vyzývá vládu i policii, aby přitlačila při vymáhání zákazu a více využívala technologie při odhalování hříšníků.

 

 

”Je také nutné systematické vzdělávání řidičů o rizicích. Jedině tak se může používání mobilního telefonu během řízení stát stejně společensky nepřijatelným jako jízda pod vlivem alkoholu,“ doplňuje Lilian Greenwood.

 

ETSC připomíná, že o zákazu handsfree se diskutuje také například v Lucembursku, kde mají platit výrazně přísnější postihy za používání telefonu za volantem od roku 2021.

 

Otázkou je, jak by mohla policie dodržování takového zákazu kontrolovat a jak by řidičům dokazovala, že v době kontroly telefonovali prostřednictvím handsfree. Není také jasné, jakých systémů by se měl zákaz týkat, vždyť v moderních autech stačí k přijetí nebo ukončení hovoru stisk tlačítka na volantu nebo dokonce jen hlasový povel.

 

 

Negativní vliv využívání mobilního telefonu, včetně používání handsfree každopádně dokládá řada výzkumů. “Používání mobilního telefonu během řízení prodlužuje reakční dobu řidiče, zhoršuje motorickou koordinaci, klade větší nároky na kognitivní kapacitu řidiče a jeho smyslové vnímání. Kromě toho ovlivňuje také schopnost udržení se v jízdním pruhu. Používáním mobilního telefonu tak řidiči neohrožují pouze sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu,“ komentuje Veronika Valentová, ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu (CDV).

 

Psaní textové zprávy v hustém provozu je extrémně rizikové, ale podobně nebezpečný může být i emočně náročný hovor prostřednictvím telefonu s handsfree.

 

 

Podle analýz CDV se nepozornost v Česku podílí na přibližně 40 % dopravních nehod. ”Přitom 43 % řidičů - účastníků nehod uvádí, že někdy během řízení využívá mobilní telefon. S ohledem na skutečnost, že někteří řidiči mohou odpovídat tendenčně a nepravdivě, lze oprávněně očekávat ještě větší procento účastníků nehod, kteří mobilní telefon během jízdy využívají,“ podotýká šéf CDV Jindřich Frič.

 

 

Podle výzkumů mobilní telefon častěji používají řidiči, kteří mají ve své schopnosti větší důvěru a označují je jako výborné. Typický uživatel mobilního telefonu pak častěji volí agresivní jízdní styl. Naopak řidiči uvědomující si své limity využívají častěji zařízení handsfree.

 

 

V Česku je každý den přistiženo s telefonem průměrně 141 řidičů! Jde o 3. nejčastěji evidovaný přestupek po překročení nejvyšší povolené rychlosti a porušení povinnosti být za jízdy připoután.

TN.cz