Všimli jste si jich?

U silnic přibývají podivné patníky s “kamerou”. Mají důležitý úkol

Patníky, které plaší zvěř
Zdroj: NB Stop

Na vybraných úsecích českých silnic se postupně objevují zvláštní patníky. Z jedné strany mají “oko” připomínající kameru. Ale nemusíte se bát, nesledují provoz ani neměří rychlost. U silnic mají úplně jiný úkol.

Otvor, který může řadě motoristů připomínat objektiv malé kamery nebo fotoaparátu, je odvrácený od silnice. Provoz tak ani sledovat nemůže. Zvláštní patníky slouží k plašení lesní zvěře. Umístěné tak jsou na některých lesních úsecích a v blízkosti polí, kde se zvěř často pohybuje a kde dochází ke srážkám.

 

Ke srážkám se zvěří dochází nejčastěji na podzim, hlavně za svítání a za soumraku. Jejich počet od roku 2010 neustále roste. Vloni bylo evidováno 12 871 nehod s lesní zvěří a domácím zvířectvem, což je nejvíce v historii. Zemřeli při nich 3 lidé, dalších 19 osob bylo těžce a 150 lehce zraněno. ”Ačkoli závažnost těchto nehod nepatří k nejvyšším, většinou se jedná převážně o nehody s hmotnou škodou, nárůst počtu srážek se zvěří je alarmující,“ říká vedoucí Samostatného oddělení Besip ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

 

 

Stoupají počty lesní zvěře, ať už jde o divoká prasata či srnky, které si často zvykají na provoz na komunikacích a bez obav si troufají i do osídlených oblastí.

 

Speciální patníky tak mají zabránit dalšímu nárůstu nehod. Do dutiny plastových silničních směrových sloupků se instaluje zařízení, které generuje kolísavý akustický signál. Lidský sluch frekvenci nezachytí, zvířecí ano.

 

 

Dosah signálu z jednoho zařízení je až 13 metrů, řada patníků tak vytváří zvukovou bariéru. “Linie vysílá střídavě v pravidelných časových intervalech akustickou clonu. Ta odklání zvěř od směru. Kterým byla rozhodnuta jít původně,” popisuje Milan Fořt, akustický specialista a projektant technologie NB Stop.

 

Tónový generátor je napájen kvalitní baterií a navíc opatřen solárním fotovoltaickým článkem, který zdroj dobíjí v době denního světla. Zařízení tak vydrží pracovat bez výměny baterie několik let.

 

Akustické patníky nevydávají žádný zápach, jako pachové ohradníky, a pracují 24 hodin denně na rozdíl od jiných plašících systémů, které reagují až na podnět z reflektorů projíždějících vozidel. Zvukovou clonu ale může oslabit silný protivítr nebo terénní nerovnosti, překážky a vegetace. 

 

 

A co když zvěř patníky prostě obejde a dostane se na silnici o kus dál? “Promyšleným rozmístěním jednotlivých linií můžeme v místě, kde necháme úmyslně mezeru, nasměřovat sem hlavní migrační trasu a místo v předstihu dokonale označit varovnými značkami a omezením rychlosti jízdy. Ne ovšem pouze neříkající a neupřesňující značkou“ Pozor lesní zvěř“, ale konkretizací přesného úseku a jeho dokonalým varovacím označením,” dodává Fořt.

TN.cz