Rady a tipy

Mrazivá rána: Jak správně startovat studený motor a co určitě nedělat?

Námraza na autě
Zdroj: Profimedia

Ranní teploty klesly pod nulu, pro mnohé řidiče to může znamenat častější problémy s motorem. Jak je řešit? A jak správně startovat studený motor, abyste si zbytečně nepřidělali další potíže? Přečtěte si několik tipů.

Proč mají auta za chladného počasí častější problémy se startováním? Existují čtyři hlavní důvody, tři z nich jsou společné pro většinu automobilů, čtvrtý se týká starých vozů:

 

Baterie nesnáší zimu

Zima nedělá bateriím dobře - každý chemický zdroj (včetně autobaterií) produkuje v chladném počasí méně proudu a někdy je ten rozdíl velmi výrazný. Přesvědčte se, že je vaše autobaterie v dostatečné kondici, aby větší zimní nápor zvládla - napětí by nemělo klesat pod 12,4 V. Zkontrolujte i kontakty a svorky, rez klade baterii zbytečný odpor, kontakty můžete před zimou postříkat speciálním sprejem, Potíže se startováním můžou také znamenat, že se blíží její konec - autobaterie mají životnost kolem šesti let a končící podzim je ideální dobou na jejich výměnu.

 

Studený olej

Olej v motoru v mrazu “houstne”, což ztěžuje chod studeného motoru - oslabená baterie, tak musí udělat více, aby se motor rozběhl. Předejít se tomu dá použitím správného oleje určeného i dnes už je běžné použití takzvaných vícestupňových (multigrade) olejů, které zvládají celoroční bezpečné mazání motoru za různýc podmínek. Označují se dvěma údaji s kombinací zimní a letní třídy (například OW-40, 5W-40 nebo 5W-50, 10W-40 a 15W-40).

 

 

Problémy s palivem

Pokud je v palivovém potrubí voda (neměla by být, ale stát se to může), při teplotách pod nulou pochopitelně zamrzne. Větší množství pak může zablokovat tok paliva. Auto může naskočit, ale nepojede.

 

Potíže s karburátorem

Pokud nemáte auto starší než 20 let, nemusíte se stresovat, ale řidiči starších vozů nebo veteránů musí mít na paměti, že chladné počasí může způsobit problémy s karburátorem. Tahle věcička se používala pro smíchání malého množství paliva se vzduchem. Karburátory jsou velmi choulostivé a za studena často nefungují dobře. Karburátory ale dávno nahradilo elektronické vstřikování, jedním z posledních aut, které po Evropě jezdily s karburátorem, byla Škoda Favorit z počátku 90. let.

 

Když auto nechce naskočit

 

Co dělat, když prochladlé auto nechce nastartovat? Zkuste vypnout zařízení, které odebírají elektřinu (světlomety, topení, rozmrazování oken), aby baterie poskytla vše, co má jen k nahození motoru. O nahození se pokoušejte maximálně 10 vteřin, jinak hrozí přehřátí startéru. Pokud se to nepovede na první pokus, počkejte minutu nebo dvě kvůli baterii, až pak to zkuste znovu. Může pomoci i očištění kontaktů baterie, případně její zahřátí.

 

 

Jak správně ohřát motor před jízdou?

 

Provozní teplota je pro bezproblémový chod spalovacího motoru zásadní - neměla by být moc vysoká, ale ani příliš nízká, motor pak pracuje nehospodárně a podléhá většímu opotřebení. K opotřebení motoru dochází z 90 % právě vinou studených startů.

 

Netrapte motor volnoběhem

Tuhle chybu dělají řidiči často - nastartují motor na nechají ho běžet několik minut na volnoběh, zatímco seškrabují námrazu z oken. Ale motor se takhle zahřívá jen velmi pomalu a opotřebovává se, navíc stoupá spotřeba. Ztuhlý olej hned po startu nestíhá mazat tak, jak má, a suché tření je pro motor dost nezdravé - stání na místě s nastartovaným motorem tuto fázi jen prodlužuje.

 

Neohřívejte plným plynem

Tím, že budete motor vytáčet do vyšších otáček a poženete studené auto vyšší rychlostí, možná rychleji ohřejete vzduch z topení, ale dáváte studenému motoru hrozně zabrat. Hrozí jeho poškození, navíc opět výrazně stoupá spotřeba.

 


Nejlepší je pomalý start

Nejšetrnější postup zní zhruba takto: Nastartujete a po nějakých 20 vteřinách se rozjeďte poklidným tempem. Studený motor nevytáčejte do extrému, ale určitě ani nepodtáčejte, což mu může ještě víc ublížit. Optimální je řadit při 2000 ot./min u dieselů a u benzínu jezdit pod 3000 otáček, ale nenechávat je padnout. Nespěchejte a držte nervy na uzdě několik minut. Obecně platí, že benzinové motory se ohřejí na svoji provozní teplotu o dříve než ty naftové.

 

Když se budete v chladných ránech k motoru chovat šetrně, vrátí vám to delší životností…

TN.cz