Pozor na mikrospánek

Tichý zabiják nejen za volantem. Na silnici usínají i motorkáři!

Tragická nehoda u Písku - 2
Zdroj: Policie
Téma:

Mikrospánek je nebezpečný strašák všech řidičů, kteří absolvují za volantem dlouhé trasy nebo jezdí v noci. A nový průzkum Týmu silniční bezpečnosti ukazuje, že se riziko netýká jen řidičů osobních aut a kamionů, ale může postihnout i motorkáře. Následky mohou být fatální.

Mikrospánek je jakýsi stav nevědomí, kdy řidič vůbec nekontroluje svoje chování. Většinou trvá od tří do patnácti sekund, maximálně pak 30 sekund. Během této doby člověk nevnímá žádné vnější podněty, jako jsou zvuky nebo vizuální vjemy. Hlavní příčinou je především nedostatečný odpočinek.

 

 

“Výzkumy prokázaly, že motorkář může také upadnout vlivem stereotypní jízdy a horka do polospánku,“ řekl dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

 

Sami motorkáři potvrzují, že mikrospánku často propadají a nejde o nic výjimečného. “Mně se to stává bohužel často. A jak se to projevuje? Najednou člověk neví, jak který úsek projel,“ popsal jeden z motorkářů.

 

U neodpočatého a nevyspalého motorkáře je riziko mikrospánku 40krát vyšší a riziko pádu 14krát. A ve vedrech přichází únava mnohem rychleji, varují odborníci.

 

 

Unavený motorkář hůř zvládá svůj stroj, riziko, že náhle změní pozici v jízdním pruhu je 2,6krát vyšší, mnohem pravděpodobnější je, že přejede podélnou čáru a nekontrolovaná jízda pak může být 3x delší než u odpočatého řidiče.

 

Dvojnásobné je riziko, že motocyklista překročí maximální povolenou rychlost i to, že projede na červenou či zapomene dát blinkr.

 

Každá tahle chyba ho může stát život…

 

Proto odborníci motorkářům doporučují po dvou hodinách jízdy alespoň na 20 minut zastavit, občerstvit se a odpočinout si.

 

Nejen kvůli mikrospánku by měli motorkáři dbát na správnou výbavu a výstroj. Zapomeňte na letní vyjížďky pouze v kraťasech a tričku! Kromě povinné helmy, vyztužených kalhot, bundy a vysokých bot se doporučují také jinak nepovinné rukavice.

 

A chránit by se měli i lidé na skútrech. Podle průzkumů, zveřejněných na francouzských stránkách securite-routiere, přitom víc než 16 % majitelů skútrů základní vybavení nevlastní nebo nepoužívá.

 

Mezi všemi účastníky provozu zabírají motorkáři jen 2 %, ale na nehodách mají mnohem větší podíl. Tvoří čtvrtinu zraněných a hospitalizovaných osob na cestách.

Související témata:
TN.cz