Velké srovnání

TEST střešních boxů. Za kolik pořídíte kvalitní 'rakev' a na které si dát pozor

Test střešních boxů
Zdroj: ADAC
Téma:

Experti německého autoklubu ADAC podrobili důkladnému testu desítku střešních boxů v cenovém rozpětí v přepočtu od zhruba 6 tisíc do 17 tisíc korun. Posuzovali kvalitu zpracování, praktičnost a mnaipulace s boxem, bezpečnost a také vliv na spotřebu auta. Podívejte se, jak test dopadl.

Kvalitní střešní box nemusí být extrémně drahý, rozumnou volbou může být “rakev”, která stojí v kolem 7.500 korun. Pokud však budete chtít nejkvalitnější a opravdu praktický box, budete muset investovat i dvakrát tolik. To je jeden ze závěrů velkého testu střešních boxů německého autoklubu ADAC.

 

U nejlevnějších střešních boxů test odhalil řadu slabin, špatně se s nimi manipuluje a neobstojí při nárazu.

 

Vítězem testu je Motion XT L od Thule (výsledná známka 1,9), který se v Česku dá pořídit kolem 15.000 korun. Následoval Kamei Oyster 450 (hodnocení 2,1), který stojí skoro 17.000 korun. Box Thule zaujal hlavně praktičností, o dvě kila těžší Kamei zase dosáhl nejlepší výsledky v testech bezpečnosti.

 

 

Naopak ve všech testech propadly střešní boxy Zeus 480 L od firmy Farad (výsledná známka 4,0) a Reef 580 od G3 (výsledná známka 3,5). Měly nejhorší výsledky při crash testech a body šly dolu i za manipulaci a přístup do úložného prostoru.

 

Kompletní výsledky:

(ve sloupcích je uveden model, cena v eurech, hodnocení konstrukce boxu, manipulace s boxem, hodnocení vlivu na jízdní vlastnosti, hodnocení za crash testy a celková známka)

 

 

Známka 0,6 - 1,5 znamená velmi dobré / 1,6 - 2,5 dobré / 2,6 - 3,5 uspokojivé / 3,6 - 4,5 dostačující / 4,6 - 5,5 nedostačující.

 

Box Farad lze pořídit v zahraničí v přepočtu za necelých 10.000 korun. Reef 580 italského výrobce G3 za 6.000 korun. ADAC upozorňuje, že u obou boxů se po nárazu přetrhly vnitřní popruhy a převážené věci prorazily skořepinu nebo dokonce vyletěly ven!! Navíc Zeus od Faradu měl ve skutečnosti pouze 400 litrů, což je o 17 procent méně než udává výrobce (480 litrů).

 

Komplikovaná montáž

U řady střešních boxů je montáž intuitivní a snadná v testu, bohužel ne u všech. Nejhůře opět dopady boxy G3 a Farad, přidal se k nim i box od Northline Tirol 420, který přitom patřil při testování k nejdražším (zhruba 12.000 korun). Při montáži budou muset motoristé důkladně pročítat návod a ještě není jisté, že si s boxem poradí.

 

“Stabilita střešního boxu při extrémním zatížení často závisí na kvalitě upevnění uvnitř boxu. Obecně platí, že tři popruhy jsou lepší než dva, kovové upevňovací prvky jsou odolnější než plastové a popruhy by měly procházet dnem střešního boxu a ne skrz držák,” radí ADAC.

 

 

Experti srovnávali i hmotnost boxů a to, jak těžký náýklad zvládnou převézt, aniž by překročily povolené zatížení střechy auta.
Vynikl hlavně model Jetbag 80 Family, který váží jen 14,8 kg (cena na zahraničních e-shopech v přepočtu kolem 9.000 korun), který zároveň dopadl dobře i při posuzování vlivu na spotřebu. V testech bezpečnosti už to tak slavné nebylo. Nejtěžším boxem byl Northline Tirol 420 s 22,4 kg.

 

Testy bezpečnosti

Experti boxy zkoušeli při brzdění i v zatáčkách. Problémy měl jen Zeus 480 L od Farad - při plném naložení se deformovala trochu nestabilní podlaha a dokonce se skoro o tři centimetry pootevřelo víko.

 

Další testy probíhaly simulací nárazů v městské prostředí i při vyšších rychoostech na dálnici. Podívejte se:

 

 

ADAC také upozorňuje, že u některých boxů chyběly užitečné informace pro spotřebitele, například o správném rozložení nákladu, maximální rychlosti, výšce i hmotnosti boxu. Model od Northline neměl dokonce žádné bezpečnostní pokyny.

 

Vliv na spotřebu

Střešní boxy znamenají palivo navíc. Z testů vyplynulo, že náklad na střeše zvyšuje spotřebu v průměru o 18 procent. Testovalo se při rychlosti jízdy 130 km/h pomocí mobilního měřícího zařízení. Nejlépe dopadl Kamei Oyster 450, která zvedl spotřebu o 0,94 litru na 100 km, nejhůř Northline Tirol 420, se kterým bylo auto žíznivější už o dost výrazných 1,29 litru na 100 km.

 

 

O kolik zvadly boxy spotřebu? (v prvním sloupci je uvedena spotřeba pouze s nosičem na střeše, bez boxu):

 

 

ADAC také vypočítal, že samotný střešní nosič, na kterém boxy sedí, zvyšuje spotřebu o 0,4 litru na 100 km. odborníci proto radí - když sundáte “rakev”, sundejte i nosiče, pokud je nebudete hned zase používat.

 

Tipy pro používání střešních boxů:

 

- Montážní systémy s rychloupínacími upevňovacími prvky jsou pohodlnější.


- Lepším přístup umožňují boxy, který lze otevřít z obou stran.


- Do přední části střešního boxu nakládejte měkká zavazadla, jako jsou tašky, spacáky nebo přikrývky.



- Těžké nebo křehké předměty patří do zavazadlového prostoru!



- Používejte popruhy v boxe, nezajištěná zavazadla jsou v případě nehody hodně nebezpečná.



- Nepřekračujte přípustné zatížení střechy, které je uvedeno v dokumentech k vašemu autu. Počítejte s hmotností nákladu, boxu i nosiče.



- Nezapomínejte na to, že s boxem bude vaše auto vyšší…



- Auto s “rakví” na střeše je také náchylnější reagovat na poryvy bočního větru, počítejte s tím, když vyjíždíte z lesa, na mostech, nebo když předjíždíte kamion.



- S boxem bude mít auto jiné těžiště, ovlivní to i chování vozu v určitých situacích, počítejte s tím.



- Upevnění boxu, nosiče i nákladu během delších cest kontrolujte průběžně.



- Kvůli vyšší spotřebě a hluku, sundavejte box i nosič vždy, když je nepoužíváte.


TN.cz