Publikováno 20. 2. 2019
Pneumatiky propadly

TEST šokoval: Výsledky letních pneu pro dodávky jsou hrozivé!

Test letních pneumatik
Zdroj: dTest/ADAC

Vůbec poprvé prošly náročnými zkouškami dTestu a německého autoklubu ADAC pneumatiky pro dodávky a větší auta. A absolutně zklamaly! Polovina z nich úplně propadla, nedostatky ale měly i ty ostatní.

Hrozivým výsledkem dopadl test letních dodávkových pneu o rozměru 215/65 R16C. Experti neskrývají, že je zkoušky šokovaly.

 

"Období přezouvání na letní pneumatiky už je opět za dveřmi. Otestovali jsme proto obutí na letní sezónu, náročnými zkouškami prošly pneu o rozměrech 185/65 R15 a vůbec poprvé také dodávkové 215/65 R16C. U populárních patnáctek byly výsledky bez negativních překvapení, zato z dodávkových gum testujícím vstávaly vlasy hrůzou," potvrzuje Vanda Jarošová z dTestu.

 

Pneumatiky byly podrobeny zkouškám jízdních vlastností, opotřebení, vlivu na spotřebu či hlučnosti. Největší váhu měly zkoušky jízdy na mokré vozovce. Na speciálních drahách (jedné asfaltové, druhé betonové) byly vytvořeny podmínky simulující hustý déšť a měřila se délka brzdné dráhy při zpomalení z 80 na 20 km/h. Při testech jízdních vlastností na suchu se posuzovala ovladatelnost a jízdní stabilita – odezva při zatáčení, mrštnost při projíždění esovitých zatáček, trakce (jak pneumatiky “drží“ na asfaltu) a také přesnost při řízení. Tyto zkoušky byly doplněny měřením délky brzdné dráhy.

 

 

"Zkoušky šestnáctek pro dodávky a větší vozy skončily jednoznačným zklamáním. Všechny vykazovaly větší či menší nedostatky, vesměs kvůli jízdě na mokré vozovce. Polovina testovaných gum zcela propadla. Příčinou byla především mizerná ovladatelnost a dlouhá brzdná dráha," shrnuje smutné výsledky redaktor časopisu dTest Michal Mikoláš.

 

Relativně nejlépe dopadla Apollo Altrust, která jela na suchu dobře a na mokru posbírala aspoň průměrné známky. “Celkově největšími propadáky testu byly Hankook Vantra LT a Kleber Transpro. Jejich výkony na mokru byly tak špatné, že v konečném hodnocení nezískaly ani jeden procentní bod,“ upozorňuje Mikoláš.


Na výsledky všech testovaných pneu se podívejte zde:

 

Test letních pneumatik 2019


Kvalitní letní pneumatika má dobrou přilnavost a současně dokáže díky správně řešenému vzorku optimálně odvádět vodu. Směs musí být dostatečně tvrdá, aby se pneumatika nesjížděla moc rychle, tvrdost gumy by ale neměla zhoršovat přilnavost.

 

Při vývoji šestnáctipalcových pneumatik pro dodávky a příbuzné typy vozů se vše podřizuje odolnosti a výdrži. To způsobuje, že v jízdních vlastnostech mohou jen těžko konkurovat běžným pneu pro osobní automobily. Moderní dodávky navíc mohou mít silný motor a vysoký výkon, což může na mokré vozovce představovat problém.

 

 

Dodávkové pneumatiky v testu potěšily aspoň slušnou odolností. Průměrně vydržely zhruba 50 tisíc kilometrů, což odpovídá těm nejlepším pneu pro osobní vozy. Nejdéle vydržely pneu Sava Trenta 2, vyměnit potřebovaly až po 81 tisících kilometrů. Nejdříve byly “na odpis“ pneu Nokian cLine, a to už po zhruba 31 tisících kilometrů.

 

Zkoušky pneu s běžnými rozměry 185/65 R15 už proběhly bez větších překvapení. “Nejpovedenější patnáctipalcovou pneumatikou je Bridgestone Turanza T005, která nabízí výborné jízdní vlastnosti zejména na suchu. Jedinou drobnou vadou na kráse je její vyšší vnější hlučnost. Doporučit můžeme také Vredestein Sportrac 5,“ říká Mikoláš.

 

 

Třetí místo mezi patnáctkami připadlo celoroční pneu Michelin Crossclimate+, o němž výrobce tvrdí, že na suchu umí brzdit jako regulérní letní guma. Výsledky testu to však potvrdily jen částečně; za brzdění na suchu dostal Michelin uspokojivou známku. Zato na mokru rozhodně patřil k nadprůměru.

 

Zákon ukládá povinnost mít obuté zimní pneumatiky v období 1. listopadu až 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo by se podle předpovědi počasí mohla vyskytovat.

TN.cz