Přestali výrobci lhát?

TEST: Odpovídají údaje o spotřebě realitě? Jak jsou na tom škodovky?

Ukazatel paliva
Zdroj: Profimedia

Přísnější normy na testování mají mimo jiné zajistit, aby oficiální údaje o spotřebě paliva odpovídaly realitě. Nebo se jí alespoň co nejvíc přiblížily. Skutečně automobilky už tolik nelžou? Podívejte se na výsledky testu britského magazínu What Car?

Test ukázal, že oficiální údaje o spotřebě paliva jsou teď přesnější než kdykoliv před tím. Mezi sliby výrobců a skutečností zůstává pořád rozdíl, ale už není tak propastný. Magazín What Car? ho spočítal v průměru na zhruba 5 %

 

Před zavedením přísnějšího testování automobilky údaje nadhodnocovaly mnohem víc. Tvrdily, že auta jsou úspornější a majitelé nových vozů se pak v reálném provozu jen marně snažili dostat na spotřebu, kterou jim prodejce sliboval.

 

 

Testovalo se totiž v podmínkách, které neměly s reálným provozem nic společného. Před zpřísněním pravidel byl rozdíl mezi sliby výrobců a reálnou spotřebou v průměru 23,5 % Některým autům What Car? v testech dokonce naměřil rozdíl o víc ne ž 40 procent.

 

Magazín své zkoušky provádí za přesně daných podmínek ve zkušebním středisku, které má nejnovější vybavení pro testování vozidel. Experti simulují jízdy na různých typech cest. Nastaveno je dodržování rychlostních limitů, ale jinak se auta nijak nešetří a nepoužívají se žádné techniky a opatření vedoucí ke snížení reálné spotřeby. Podmínky pro všechny vozy jsou stejné.

 

 

Současné oficiální údaje automobilek se skutečně o dost přiblížily realitě. U některých vozů je pořád reálná spotřeba o pětinu větší proti oficiálním slibům, ale takových aut výrazně ubývá. Naopak se při testování objevilo dost modelů, které měly v reálném provozu dokonce nižší spotřebu, než udával výrobce.

 

What Car? testoval vozy od malých hatchbacků až po SUV s benzínovými i dieselovými motory, s manuálními převodovkami i automatem.

 

Podívejte se na výsledky patnácti vybraných vozů:


Mazda MX-5 2.0

Benzínový čtyřválec, manuální převodovka.

Rozdíl mezi oficiálně udávanou spotřebou a reálně naměřenou: Reálná byla nižší o 10.3 %

 

Škoda Karoq 1.5 TSI

Benzínový tříválec, manuální převodovka.

Rozdíl mezi oficiálně udávanou spotřebou a reálně naměřenou: Reálná byla nižší o 8.1 %

 

Škoda Superb 2.0 TDI – sedan

Dieselový čtyřválec, automatická převodovka.

Rozdíl mezi oficiálně udávanou spotřebou a reálně naměřenou: Reálná byla nižší o 6.6 %

 

Seat Ateca 1.5 TSI

Benzínový čtyřválec (turbo), manuální převodovka.

Rozdíl mezi oficiálně udávanou spotřebou a reálně naměřenou: Reálná byla nižší o 5.5 %

 

Nissan Qashqai 1.3 DiG-T

Benzínový tříválec (turbo), manuální převodovka.

Rozdíl mezi oficiálně udávanou spotřebou a reálně naměřenou: Reálná byla nižší o 3.8 %

 

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Benzínový tříválec (turbo), manuální převodovka.

Rozdíl mezi oficiálně udávanou spotřebou a reálně naměřenou: Reálná byla vyšší o 0.2 %

 

Audi Q3 35 TFSI DSG

Benzínový čtyřválec (turbo), automatická převodovka.

Rozdíl mezi oficiálně udávanou spotřebou a reálně naměřenou: Reálná byla vyšší o 0.2 %

 

Citroën Berlingo Puretech

Benzínový tříválec, manuální převodovka.

Rozdíl mezi oficiálně udávanou spotřebou a reálně naměřenou: Reálná byla vyšší o 3,1 %

 

Mini Convertible Cooper

Benzínový tříválec (turbo), manuální převodovka.

Rozdíl mezi oficiálně udávanou spotřebou a reálně naměřenou: Reálná byla vyšší o 4,8 %

 

Ford Focus 1.0 Ecoboost

Benzínový tříválec (turbo), manuální převodovka.

Rozdíl mezi oficiálně udávanou spotřebou a reálně naměřenou: Reálná byla vyšší o 11,1 %

 

Citroën C4 Cactus Puretech

Benzínový tříválec (turbo), manuální převodovka.

Rozdíl mezi oficiálně udávanou spotřebou a reálně naměřenou: Reálná byla vyšší o 11,2 %

 

BMW řady 3 320d

Dieselový čtyřválec, automatická převodovka.

Rozdíl mezi oficiálně udávanou spotřebou a reálně naměřenou: Reálná byla vyšší o 13,1 %

 

BMX X2 xDrive20d

Dieselový čtyřválec, automatická převodovka.

Rozdíl mezi oficiálně udávanou spotřebou a reálně naměřenou: Reálná byla vyšší o 18,7 %

 

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost

Benzínový tříválec (turbo), manuální převodovka.

Rozdíl mezi oficiálně udávanou spotřebou a reálně naměřenou: Reálná byla vyšší o 21,4 %


Volvo V60 D4

Dieselový čtyřválec, automatická převodovka.

Rozdíl mezi oficiálně udávanou spotřebou a reálně naměřenou: Reálná byla vyšší o 21,4 %
 

TN.cz