Lexus UX 250h

Test malého japonského prince. Co se skrývá pod luxusním pozlátkem?

Lexus UX 250h - 44
Zdroj: Václav Kozák / Lexus

Podle každoročního průzkumu American Customer Satisfaction Index jsou nejspokojenější majitelé vozů Lexus. Tahle japonská značka už pátý rok ovládá kategorii prémiových aut, když za sebou nechává americkou i německou konkurenci. Proč? Jakmile do některého z lexusů poprvé usednete, pochopíte - jsou to opravdu “vyvoněná” auta laděná s japonskou pečlivostí do nejjemnějších detailů. Ale co se skrývá pod touhle luxusní a docela drahou parádou? Podívali jsme se na zoubek Lexusu UX 250h - prémiovému městskému crossoveru s hybridním ústrojím.

Crossover Lexus UX má plnit sny Evropanů o ideálním autě určeném hlavně do města. Je to první auto prémiové japonské značky, které je navrženo právě podle přání evropských zákazníků. A automobilka tvrdí, že samodobíjecí hybridní verze je jednou z nejvyspělejších, které kdy vyrobila. Tak se pojďme projet.

 

Hra na SUV

 

Japonské princátko zvenku odpovídá současnému trendu, podle kterého si všichni hrají na SUV - drsně působí hlavně díky mohutné přední masce, celá příď je sportovně protažená, boky zvýrazňují prolisy. Méně výraznou záď pak ozvláštňuje pás diod, který propojuje zadní světlomety.

 

Na první dojem UX působí docela mohutně - na délku měří skoro 4,5 metru, což je něco mezi Karoqem a Kodiaqem. Třeba proti Fabii je UX o půl metru delší.

 

Ale my na první dojem nehrajeme - UX přece není žádné SUV, ale kompaktní crossover. V interiéru překonává Fabii už jen o 6 centimetrů na délku a o nějakých 10 cm na šířku. Kufr má proti Fabii dokonce o 10 litrů menší základní objem.

 

Kvalita nade vše

 

Jsem tedy předem připravený spíš na stísněný prostor. Jenomže když usednu dovnitř, malý prostor mě vůbec nezajímá - okamžitě mě ohromí pohodlí. Na místě řidiče mě kompaktní rozměry nijak neomezují, naopak, všechno je i díky nim pěkně po ruce, pro nic se nemusím natahovat, nic nemusím hledat. Navíc uvnitř nenajdete jediný nepříjemný nebo laciný materiál, všechno voní, sedí, pasuje.

 

Japonci si vyhráli s prošitím čalounění i obložením palubní desky. Komfortní sedadla se dají nastavit do sportovnější pozice, výhledu přitom nic nepřekáží. Na tohle se zvyká opravdu rychle.

 

Vzadu už je to o dost horší, a to s prostorem na kolena i nad hlavou. Auto tak nejspíš budou volit spíš jednotlivci, páry, nebo mladé rodiny s ještě malými dětmi.

 

Ani zavazadlový prostor neohromí, trpí hlavně tím, že je hodně mělký, na druhou stranu do něj snadno nakládám velký batoh, k němu ještě jeden menší s fotovýbavou a vyrážím užít poslední podzimní dny plné slunce.

 

Za jízdy znovu musím ocenit intuitivní řízení a rozmístění ovladačů. Na co si zvykám trochu hůře, je ovládání infotainmentu pomocí touchpadu vedle páky automatu. Infotainment je dlouhodobou slabinou vozů od Toyoty i Lexusu a UX to bohužel jen potvrzuje. Japonci léta slibují upgrade, tak snad se jim to konečně brzy podaří…

 

Pozor, umí to rozbalit

 

Ve městě i na okreskách Lexus UX potvrzuje cíl, se kterým byl stvořen - pohodlná, bezproblémová jízda. Podvozek drží auto na silnici a s přehledem žehlí nerovnosti, přitom se pohupuje se tak akorát. Jízda je krásně tichoučká. Taková podzimní pohoda.

 

Když vyjedu na prázdnou okresku, zesiluji 13 repráků audiosoustavy Mark Levinson a zkouším sportovní režim, který ve verzi F Sport umí přenastavit i tlumiče. A ejhle! Hybrid ukazuje, že to není jen zpohodlnělý lenoch, reakce ne plyn je rychlejší, zvuk ostřejší, podvozek tužší a jízda v zatáčkách zábavnější! Řízení sice zůstává trochu “holčičí” s delší odezvou, nevadí, celkově mě to baví.

 

Hybridní soustrojí vyžaduje trochu specifický styl práce s plynem i brzdou, ale je cítit, že tady elektřina a spalování spolupracují výborně. Nový systém čtvrté generace kombinuje dvoulitrový atmosferický čtyřválec s elektromotorem, dohromady dávají výkon 135 kW. Ve městě maká hlavně elektrika, při ostřejší jízdě se výrazněji zapojuje spalování, motor se však nežene do zbytečných nevyužitých otáček. Společně motory dávají slušný nárůst točivého momentu a zrychlení je příjemně lineární.

 

Nově konstruovaný zážehový motor se rozhodně povedl. Přidejte k tomu vyladěnou aerodynamiku, nízké těžiště a perfektní rozložení hmotnosti s baterií pod zadními sedadly a odlehčenými prvky karoserie. Výsledek je pro mě až překvapivě dobrý.

 

Spotřeba? Čekali jsme to lepší...

 

Od hybridu si člověk samozřejmě slibuje také nižší spotřebu. Tady mě ale UX překvapil spíš negativně. Čekal jsem ji někde kolem 4 l/100 km, jak Lexus slibuje v tabulkách. Přiblížil jsem se ale jen ve městě. Na okreskách jsem jezdil spíš kolem šesti litrů. Je pravda, že jsem autíčko moc nešetřil, ale třeba s hybridní Corollou od Toyoty jsem zvládl jezdit i za půlku. Lexus neoficiálně mluví o zhruba sedmiprocentní úspoře proti čistě spalovací verzi, já bych tedy od hybridu čekal víc.

 

Hlavní předností Lexusu UX 250h zůstává komfort a precizní zpracování, kterým je značka vyhlášená. Crossover je napěchovaný jízdními asistenty, které pracují spolehlivě, a v testech bezpečnosti má výborné výsledky. Celkově tak bude vyhovovat lidem, kteří milují pohodlí, potrpí si na kvalitu materiálů a celkovou funkčnost. A neváhají si za to připlatit - Lexus UX 250h stojí v základu 849 tisíc korun, nejvyšší verze s pohonem všech kol a přepychovou výbavou skoro 1,5 milionu.

Fotogalerie: Crossover Lexus UX 250h

1
/
24
Zdroj: Václav Kozák / Lexus
Lexus UX 250h - 40

TN.cz