Hodnocení expertů

TEST letních pneu: Jaké vybrat pro rodinné auto či sportovnější jízdu?

Letní pneumatiky
Zdroj: dTest
Téma:

Od začátku dubna lze na české silnice opět bez omezení vyjet v letním obutí. Řada motoristů musí měnit opotřebovanou sadu a vybírat nové pneumatiky. Jaký typ vybrat pro rodinný vůz a jaké pneu zvolit, když máte rádi sportovnější jízdu? Podívejte se na výsledky testu spotřebitelské organizace dTest ve spolupráci s německým autoklubem ADAC.

Velký test letních pneu nezávislé spotřebitelské organizace dTest se letos zaměřil na letní pneumatiky s rozměry 235/55 R17 vhodné pro rodinné vozy, a také na sportovně laděné 225/40 R18. Největší výzvou byla tradičně jízda na mokré vozovce, testy ale odhalily i zajímavé rozdíly v opotřebení a poměru cena/výkon. Vůbec nejhorší hodnocení mají pneumatiky Laufenn.

 

Sedmnáctky, tedy pneumatiky s rozměry 235/55 R17 se hodí pro rodinná SUV a MPV a patří k těm dražším. Jejich cena se obvykle pohybuje od 2200 korun do zhruba 3500 korun za kus. Do testů, které probíhaly pod patronací autoklubu ADAC, bylo zařazeno 12 modelů.

 

S pneumatikami 235/55 R17 jezdí například Audi A7, Q3, Ford Galaxy, Kuga či S-Max, Opel Astra GTC, Volvo S60, V60, XC70 nebo Volkswageny Phaeton či Tiguan.

 

 

Početnější byla se 16 modely kategorie osmnáctek, tedy pneumatik 225/40 R18 spadajících mezi takzvané UHP (Ultra High Performance) pneumatiky navržené pro výkonnější vozy a dynamičtější jízdu. Jejich ceny začínají na 1090 korunách za kus, nejdražší testovaný model stál 2700 korun za jednu pneu.

 

Mezi auta, která obouvají rozměr 225/40 R18, patří například modely Škoda Octavia a Superb, Audi A3, BMW řady 1 až 3, Fordy C-Max a Focus, Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda 3 Sport, Opely Astra, Meriva i Zafira, Peugeot 308, Renault Mégane, Toyota Corolla nebo Volkswageny Golf, Jetta a Touran.

 

”Testovací program je osvědčený, takže zkoušky zůstávají stejné jako v minulosti. Jejich součástí je prověření vlastností pneumatik na mokré i suché vozovce, výdrž pneumatik, ale také vliv na spotřebu pohonných hmot a hlučnost,“ vysvětluje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka dTestu.

 

Za deště…

 

Zkoušky na mokru jsou historicky nejkritičtější částí testu. Pokud jde o obávaný aquaplaning v zatáčkách, převažovalo u testovaných modelů uspokojivé hodnocení.

 

"S aquaplaningem na rovině se však všechny testované sedmnáctky vypořádaly dobře nebo dokonce velmi dobře, a i mezi osmnáctkami převládlo dobré hodnocení," upřesňuje Hana Hoffmannová.

 

 

Prubířským kamenem se tentokrát stala ovladatelnost na mokré vozovce, za niž v obou kategoriích padly i dostatečné. Odhalila také jediného propadlíka celého testu, a to sedmnáctkové pneu Laufenn S-Fit EQ, které si za chabý výkon v této disciplíně odnesly nedostatečnou.

 

Z pneumatik pro rodinná SUV se na mokré vozovce celkově nejlépe dařilo Michelin Primacy 4 a Kumho Ecsta HS51. Druhé jmenované však ve své kategorii zároveň patřily k nejhorším při jízdě na suchém povrchu, když příliš nepřesvědčily ve zkouškách ovladatelnosti a jízdní stability. Mezi sportovně laděnými R18 si na mokru nejlépe vedly Continental Premium Contact 6.

 

…i za sucha

 

Se zkouškami na suchu si většina testovaných modelů poradila dobře. Tabulce v tomto případě vévodily v obou kategoriích pneumatiky značky Pirelli, konkrétně Pirelli Cinturato P7 (R17) 
a Pirelli P Zero (R18).

 

Na ceně záleží

 

Výsledky letošních zkoušek letních pneumatik napovídají, že se v tomto případě vyplatí sáhnout hlouběji do kapsy. ”První dvě místa v obou kategoriích totiž obsadily modely, které patří k nejdražším testovaným. Chvost tabulky patřil rovněž v obou kategoriích nejlevnějším pneumatikám,“ upřesňuje Hana Hoffmannová z dTestu.

 

 

Výsledky

 

V kategorii R17 patří poslední místo zmiňovaným Laufenn S-Fit EQ, které si na suchu nevedly špatně, limitující však pro ně byl zcela nedostatečný výkon na mokru.

Nejlepší Michelin Primacy 4 jedou dobře na mokru i na suchu, mají relativně příznivý vliv na spotřebu a dlouhý nájezd. Na dobré hodnocení dosáhly ještě Bridgestone Turanza T005, Maxxis Premitra 5 a Pirelli Cinturato P7.


 

Nejlépe hodnocené sedmnáctky:

 

Michelin Primacy 4 / Cena: 3480 Kč/ks / Hodnocení: dobré: (72 %)

Bridgestone Turanza T005 / Cena: 3120 Kč/ks / Hodnocení: dobré (68%)

Maxxis Premitra 5 / Cena: 2770 Kč/ks / Hodnocení: dobré (65%)


Nejhůř hodnocené sedmnáctky:

 

Kumho Ecsta HS51 / Cena: 2430 Kč/ks / Hodnocení: uspokojivé (51%)

Kleber Dynaxer HP3 / Cena: 2890 Kč/ks / Hodnocení: uspokojivé (44%)

Laufenn S-Fit EQ / Cena: 2200 Kč/ks / Hodnocení: nedostatečné (10 %)

 

V kategorii R18 dopadly nejhůře pneumatiky Rotalla Setula S-Pace RU01, které sice méně náročné řidiče potěší nejen nízkou pořizovací cenou, ale i příznivým vlivem na spotřebu benzínu a slušnou výdrží v testu opotřebení, na mokru jsou však jejich výkony podprůměrné.

 

Také v kategorii UHP pneumatik se nejvíce dařilo Michelinu. Michelin Pilot Sport 4 sice v žádném ohledu nebyly nejlepší, představují však povedený mix, který nezklame za žádných okolností. Dobrou volbou jsou rovněž Continental PremiumContact 6, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 a Maxxis Victra Sport 5.


Nejlépe hodnocené osmnáctky:


Michelin Pilot Sport 4 / Cena: 2690 Kč / Hodnocení: dobré (69 %)

Continental PremiumContact 6 / Cena: 2430 Kč / Hodnocení: dobré (68 %)

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 /Cena:2280 Kč / Hodnocení:dobré (67 %)


Nejhůř hodnocené osmnáctky:


Hankook Ventus S1 evo3 / Cena: 1990 Kč / Hodnocení: uspokojivé (49 %)

Cooper Zeon CS-Sport / Cena: 2650 Kč / Hodnocení: uspokojivé (44 %)

Rotalla Setula S-Pace RU01 / Cena: 1090 Kč / Hodnocení: dostatečné (38 %)


Kompletní výsledky testů najdete na webu dTestu -
ZDE.


Držáci

 

Důležitým faktorem pro výběr nových pneumatik je opotřebení. ”Při zkouškách ujela každá pneumatika na speciálním přístroji vzdálenost 5000 kilometrů a poté absolvovala 15.000 kilometrů ve zkušebním konvoji na běžných komunikací. Při zkoušce byla pravidelně měřena hloubka dezénu,“ popisuje Hoffmannová.

 

 

Hned čtyři pneumatiky z kategorie R17 dosáhly na 90 % bodů, a vysloužily si tak velmi dobré hodnocení. Pokud jde o výdrž, byly nejúspěšnější Continental Eco Contact 6 s více než 48.000 km.

 

V kategorii R18 dosáhly nejlépe hodnocené pneumatiky jen na 70 % bodů, výdrž 39.500 km a celkově jen dobré hodnocení (Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5).

 

Spotřeba pod kontrolou

 

Řidiči bývá často přehlížený vliv pneumatik na spotřebu pohonných hmot. Výsledky testů přitom napovídají, že rozdíly nejsou zanedbatelné.

 

Měření, které probíhalo při konstantní rychlosti 100 km/h na dvoukilometrovém okruhu, ukázalo, že v případě sedmnáctek se spotřeba nejúspornějších a ”nejžravějších“ pohybovala na úrovni 8,4, respektive 9 litrů na 100 km.

 

Rada expertů: Proč vlastně přezouvat?

 

Motoristé občas nechtějí do nových letních pneumatik investovat. Zvlášť lákavé je to v případech, kdy dezén zimních gum nedosahuje předpisové čtyři milimetry pro zimní obutí, ale zároveň je dost hluboký pro letní provoz, protože letní guma musí mít dezénové drážky hluboké minimálně 1,6 mm.


 

V ADACU proto vyzkoušeli, jak se zimní pneumatiky chovají za jarního a letního počasí. Hlavní slabinou zimních pneu v podmínkách, pro které nejsou navrženy, se ukázala být velice dlouhá brzdná dráha, a to hlavně na suchu. Zároveň přitom platilo, že čím tepleji bylo a čím byl dezén hlubší, tím déle trvalo, než se auto zastavilo. Znatelné rozdíly byly i v přilnavosti v zatáčkách. “Použití zimní obuvi v létě proto rozhodně nelze doporučit,” shrnuje ADAC.

Související témata:
TN.cz